Och titta här. Ett barn medvetslöst en stund. oktober 2016.

Huvudorsaken var att en av de utgående kablarna inte hade skyddsjorden ansluten. Den som hade gjort det här för 20 år sedan hade inte kollat att jordkabeln satt fast i plinten. Och det fanns inget synligt fel, så det var bara till att börja felsöka.

Alla belysningsstolpar på en parkslinga runt lekplatsen var strömförande. Samtidigt var det ingen av dem som hade någon synlig skada. För Lennart handlade arbetet om att isolera var felet fanns.

– Man fick ju gå runt och kika, öppna alla stolpar och rycka och känna i varenda tråd.

Den nu spänningssatta belysningsstolpen vid skola hanterades av xxxx elektriska AB med en omsättning på över 600 miljoner.

N Nerre skrev:
Skillnaden är att en yrkesverksam elektriker omfattas av en ansvarsförsäkring
En försäkring återupplivar ju ingen......

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Så den som köper huset får alltså ta över ansvaret för det som en hempulare har gjort. Skulle du vilja ta över ansvaret för installationer som har gjort? Så du åker på skadestånd på flera miljoner om nån drabbas av en olycka på grund av min installation?
Nu är du verkligen desperat i din argumentation. "Skadestånd på flera miljoner"? Visa oss ett enda exempel på någon hempulare som åkt på ett skadestånd på en enda krona fram tills idag. Återigen, det brinner inte pga hempul och det dör ingen pga det heller som det är idag. Skulle det göra det finns ändå ingen att stämma, eftersom det är omöjligt att bevisa vem som gjort installationen. Vi är tredje ägare till vårt hus och har inte ett enda papper på vem som gjort elinstallationerna. Det spelar dessutom ingen roll eftersom lagen är utformad så, att jag och min fru tagit över 100 % av ansvaret för elinstallationerna, fulel som finel, i samma stund vi skrev under köpekontraktet.

Det enda lagen gör är att skapa brottslingar...den skyddar inte mot skada, och den lägger inte ansvaret på rätt personer.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Som jag har skrivit förut: Om det nu är så uppenbart att en ändring skulle vara jättebra så är det väl bara att skriva ihop en motion för ändring och hitta en riksdagsledamot som vill driva frågan. Det är så det fungerar i en parlamentarisk demokrati. Det kommer aldrig hända något bara för att frågan debatteras på ett internetforum.

Jag försöker bara påpeka bristerna i resonemanget, för om en motion hamnar i riksdagen så kommer dessa brister garanterat att pekas ut av de olika remissinstanserna som förslaget måste passera innan det kan röstas igenom.

N Nerre skrev:
Nej, jag är inte elektriker, men jag har förstått att du tror det. Det syns på din argumentation.
Var det det enda du kunde klämma fram efter mitt och ett par andras svar på ditt totalt felaktiga inlägg och nya felaktiga anklagelser mot mig? Tycker du inte själv att ett förlåt hade suttit på sin plats?

tommib
N Nerre skrev:
Skillnaden är att en yrkesverksam elektriker omfattas av en ansvarsförsäkring. Det gäller att ta hänsyn till hela bilden, inte bara fokusera på själva genomförandet av arbetet som flera verkar göra i tråden.
Jaha, så bra.
Skulle du vara trygg med att flyga med ett flygbolag som anställde apor till att flyga så länge de hade en försäkring? Det är, draget till sin spets, vad du argumenterar för.

Självklart fokuserar vi på utförandet, det är det viktiga.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jaha, så bra.
Skulle du vara trygg med att flyga med ett flygbolag som anställde apor till att flyga så länge de hade en försäkring? Det är, draget till sin spets, vad du argumenterar för.

Självklart fokuserar vi på utförandet, det är det viktiga.
Och just där har vi vad som borde vara det avgörande och det som certifieras; utförandet...inte som idag vem som gjort jobbet.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Och angående belysningsstolpen kan man ju undra hur det kom sig att den inte var bättre jordad (nergrävd i marken) än den som står uppe på marken i troligtvis isolerande skor?

[QUOTE="tommib,

Någon annan kanske är lite trött på familjen och känner för att diskutera detta?[/QUOTE]

Eftersom du reagerar så starkt på det...
Vad tycker du skulle vara en rimlig kostnad för denna installation?

tommib
Det är liksom inte poängen. Jag inser att det är svårt att få installationen gjord till ett rimligt pris av flera anledningar som redan lyfts i tråden. Det är också svårt att motivera varför man ska behöva ta in någon annan till att göra den överhuvudtaget, likt exemplet med snickaren och en hylla.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Mikael_L
B Besiman skrev:
Eftersom du reagerar så starkt på det...
Vad tycker du skulle vara en rimlig kostnad för denna installation?
Både den frågan och svaret är väl ganska långt ifrån tråden ämne.

Den passar nog bättre i tråden som denna tråd är en avknoppning ifrån. Länken hittar du i första inlägget.

Excel
Det finns ju elektriker också som inte tar hutlöst betalt.

Jag fick komplett dragning av el till mitt badrum.
Dragning två jordade kontakter och belysning till skåp + takbelysning, 5 spottar dimmer i tak. Schneider dimmepuck och brytare)

5 timmars jobb a 460kr/h

Summa 5.299kr ink. moms efter ROT.
Ingen bilkostnad då han ändå var i närheten!

Ungefär 20% prispålägg för material om man jämför med priser på nätet.
Supertrevlig att ha att göra med!

Helnöjd, detta var i falutrakten.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är roligt att läsa att det finns folk som är ärliga också, men detta är som sagt egentligen inte poängen. Till att börja med var det inte jag som behövde få något uttag monterat. För min del hade det inte heller spelat någon roll om det så hade kostat 500 kr att få det gjort. Inte 5000 kr heller om jag verkligen var tvungen att ha uttaget. Det är något annat som skaver. Att det beräknades (av någon annan, inte mig) att bli såpass dyrt gjorde att jag började räkna och tänka.

Jag tycker att det har varit mycket roligt att diskutera detta och det är många bra synpunkter som kommer fram. Det var aldrig meningen att tråden skulle komma fram till något särskilt.

För övrigt anser jag att elauktorisationssystemet bör förgöras!

• Gilla
  • Haha
LaT och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För övrigt anser jag att elauktorisationssystemet bör förgöras!
Tror att jag avslutat ett inlägg precis på samma sätt i någon annan tråd i samma ämne...:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.