P Paxman skrev:
Precis som det är idag då...när det inte finns någon behörighet alls för "icke"-elektriker och stugorna är fulla med fulel. Och ändå dör ingen, inga bostäder brinner ner.
Stugorna är inte fulla med fulel. Att 30% av villorna har nån form av obehörig installation betyder inte att det görs 30% obehöriga installationer i dessa villor varje år. Det betyder att det har gjorts nån gång. Det kanske gjordes av förra ägaren för 15 år sen och ingen har använt uttaget sen dess. Sen köper nån annan kåken och kopplar in en bordsgrill där så det börjar brinna i väggen.

Hur många döda anser du det är ok att vi har om vi ska lätta på reglerna? Är det ok att det dör 2-3 personer om året bara för att hempulare ska få pula själva?

Det är väl inte svårare att administrera en "light-behörighet" för elinstallation än jägarlicens, nautiska kompetenser, motorsågskörkort etc etc.
Ja, men administrationen ska betalas av nån. Och det lär ju bli hempularna som får betala för det. Så frågan är hur mycket hempularna kommer att tjäna på det. Att tjäna ett par hundralappar på en installation av ett uttag men samtidigt få det fulla ansvaret för alla framtida olyckor är i alla fall i mina ögon ingen bra affär. Då betalar jag hellre de där hundralapparna för att överlåta ansvaret på nån annan (som har ansvarsförsäkring).

Jag vågar påstå att det lär bli mindre än 2000 personer som kommer att skaffa den där light-behörigheten, dessa 2000 personer kommer få lov att dela på kostnaden för att ta fram och administrera systemet.

• Gilla
Matten
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du har inte heller presenterat nåt konkret. Du har bara presenterat en massa åsikter, och du verkar helt bygga upp din argumentation på att du vill kunna meka själv utan att behöva anlita elektriker. Tyvärr kan inte de som beslutar om regelverket ta hänsyn till enbart ditt önskemål, de måste ta hänsyn till en massa faktorer. Det är t.ex. ingen i den här tråden som verkar reflekterat över vad det skulle kosta att administrera en slags "light-behörighet", ingen som har reflekterat över hur ansvaret ska fördelas vid olyckor som orsakas av en fastighetsägare som bara har "light-behörighet", ingen har reflekterat över hur övervakningen ska ske att ingen jobbar utanför sin behörighet (för "riktiga" elektriker har firman i alla fall ett ansvar att ha en egenkontroll, ungefär på samma sätt som en ISO 9000-certifiering fungerar inom industrin).
Du får nog ta och läsa om från början. Det är presenterat många förslag so. Du hävdar inte har nämnts. Vidare är det ju uppenbart inte endast min önskan om att få lagligt sköta sin elinstallation, eller hur? Hela den a tråden handlar om just det... Har du läst någonting öht?
Vad kostar det att läsa en termin matte på komvux? Där har du kostnaden. Det är gymnasienivå för alla elektriker. Räcker det för dem så räcker det nog för oss vanliga dödliga.
Så du menar att elinstallatörerna övervakas idag? Alltså UTANFÖR deras arbete, eftersom de inte får installera till sig själv om de inte har behörighet... Det är PRECIS lika mycket utanför deras behörighet.
Abaolut har firman eller rättare sagt människan med behörigheten. Vad skulle problemet vara att ha olika nivåer i behörighet? Du har ju fått exempel på körkort. Alla måste inte kunna köra lastbil med tungt släp för att få röra sig på vägarna.

Det börjar bli tjatigt att få ta om saker och ting för att du inte vill eller kan läsa. Jag får känslan av att du är elektriker och tror att det är ett av gud välsignat yrke som INGEN skall få nalla på. Jag är elkraftingenjör (inte civil) och har den teoretiska delen av berigheten som det var utformat då en gång i tiden. Jag VET att elinstallationer (1-3-fas, 230/400 V) inte är speciellt knepiga I VILLOR. Så snälla, om det är revir du pinkar så sluta.

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Excel
Det här med att det finns nya regler behöver inte ha med att det är många elolyckor....

Ta bilprovningen som exempel, bilar besiktas oftare än vad som egentligen behövs. Bisiktningsorganen har kämpat hårt för tätare kontroller än vad som är nödvändigt.

Alla bilägare får betala högt pris för liten nytta.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Stugorna är inte fulla med fulel. Att 30% av villorna har nån form av obehörig installation betyder inte att det görs 30% obehöriga installationer i dessa villor varje år. Det betyder att det har gjorts nån gång. Det kanske gjordes av förra ägaren för 15 år sen och ingen har använt uttaget sen dess. Sen köper nån annan kåken och kopplar in en bordsgrill där så det börjar brinna i väggen.
Var tror du all elmateriel som säljs på Clas Ohlson, K-Rauta, Jula, Biltema, nätbutiker osv tar vägen? Köper folk hem det och lägger på hyllan, eller kanske slänger direkt? Självklart är det mycket mer än 30 % av villorna som har fulel, i bemärkelse att det är monterat av icke behörig person. Missen du, och många med dig, gör är att ni bara ser felaktiga/farliga installationer som fulel. Ni bortser helt ifrån alla 100 % korrekta installationer som görs av icke behöriga. Dessa installationer hamnar aldrig i statistiken eftersom ingen erkänner att de utfört dem. De är likväl fulel.

N Nerre skrev:
Hur många döda anser du det är ok att vi har om vi ska lätta på reglerna? Är det ok att det dör 2-3 personer om året bara för att hempulare ska få pula själva?
Gammalt, trött, argument som inte har någon vikt alls. Det har också bäring på mängden fulel, med du väljer ju att blunda för det faktumet. Folk dör vid jakt, vid båtkörning, vid arbete med motorsåg osv. Ska vi förbjuda alla dem också? Och då pratar vi ändå folk med behörighet.

N Nerre skrev:
Ja, men administrationen ska betalas av nån. Och det lär ju bli hempularna som får betala för det. Så frågan är hur mycket hempularna kommer att tjäna på det. Att tjäna ett par hundralappar på en installation av ett uttag men samtidigt få det fulla ansvaret för alla framtida olyckor är i alla fall i mina ögon ingen bra affär. Då betalar jag hellre de där hundralapparna för att överlåta ansvaret på nån annan (som har ansvarsförsäkring).

Jag vågar påstå att det lär bli mindre än 2000 personer som kommer att skaffa den där light-behörigheten, dessa 2000 personer kommer få lov att dela på kostnaden för att ta fram och administrera systemet.
Självklart ska hempularna betala för administrationen...precis som de som skaffar licens inom de exempel jag tog tidigare. "Tjäna ett par hundralappar"?! Nu gör du dig dummare än jag tror att du är. För en husägare, speciellt med ett äldre hus, kan besparingen bli tio tusentals kronor. TS exempel på ett uttag ger vid handen att det kostar 2750 kr...för ETT uttag. Har man då tio sådana småjobb är vi uppe i 27500 kr! Kostnaden för en kurs för "light-behörighet" är nog rätt snabbt intjänad.

EDIT: Ansvaret åligger anläggningens ägare, så om någon husägare skaffar sig "light-behörighet" och kopplar hemma så går ansvaret över till nästa ägare när huset säljs...precis som idag. Inga konstigheter.

2000 personer är din gissning, och den respekterar jag. Personligen tror jag att det skulle vara långt fler, om fjällen kunde falla från folks ögon när det gäller elinstallationens påstådda farlighet.

Redigerat:
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
tommib
N Nerre skrev:
Jo, ESV påstår faktiskt att det är fullt med fulel i stugorna och att det ökar.

N Nerre skrev:
Ett par som stryker med är smällar man får ta. Vi accepterar mångfalt fler döda för betydligt mindre samhällsnytta i andra sammanhang. Enkla exempel är privatbilism, alkohol, tobak och receptfria läkemedel.

N Nerre skrev:
Du har verkligen inte hängt med. Om man gjorde som EIO själva ville och införde personlig behörighet med rimlig prövning skulle alla elektriker prövas. Då skulle man som hempulare kunna genomgå samma tester. Ingen extra kostnad för "hempularbehörigheten".

N Nerre skrev:
Meh.... Jag tror annorlunda. Ingen av oss har några belägg. Exakt hur många det blir kommer med stor sannolikhet bero på kostnad och tidsåtgång för att skaffa behörigheten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om finansieringen av light-behörighetsutbildningen blir ett problem skulle det inte förvåna mig ifall tillverkarna av elmateriel skulle vara intresserade av att bidra...kanske tom Hager skulle anordna kurser själva, på samma sätt som Weber har grillkurser för att sälja sina grillar och grilltillbehör.

• Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag får känslan av att du är elektriker och tror att det är ett av gud välsignat yrke som INGEN skall få nalla på.
Nej, jag är inte elektriker, men jag har förstått att du tror det. Det syns på din argumentation.

tommib tommib skrev:
...Ett par som stryker med är smällar man får ta. Vi accepterar mångfalt fler döda för betydligt mindre samhällsnytta i andra sammanhang. Enkla exempel är privatbilism, alkohol, tobak och receptfria läkemedel...
Ja, det kan låta cyniskt, men det är precis så dom flesta verksamheter både i samhälle och företag faktiskt bedrivs; enligt risk management. Sen brukar det heta att man har "nollvision" för det låter politiskt korrekt.
Vore det inte så så skulle:
- Varje flygplan besiktigas till 100% före varje flygning
- Ingen Alvedon säljas receptfritt (eller ens alls).
- Hastighetsgränsen på alla vägar vara 5 km/h
Naturligtvis är det en tragedi för de drabbade, men ur ett lagperspektiv är det ytterst märkligt att just elinstallationer lyfts ur och särbehandlas med helt andra unika styrprinciper än vedertagen riskhantering.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P Paxman skrev:
EDIT: Ansvaret åligger anläggningens ägare, så om någon husägare skaffar sig "light-behörighet" och kopplar hemma så går ansvaret över till nästa ägare när huset säljs...precis som idag. Inga konstigheter.
Precis. Så den som köper huset får alltså ta över ansvaret för det som en hempulare har gjort. Skulle du vilja ta över ansvaret för installationer som har gjort? Så du åker på skadestånd på flera miljoner om nån drabbas av en olycka på grund av min installation?

JanneJanne123
N Nerre skrev:
Precis. Så den som köper huset får alltså ta över ansvaret för det som en hempulare har gjort. Skulle du vilja ta över ansvaret för installationer som har gjort? Så du åker på skadestånd på flera miljoner om nån drabbas av en olycka på grund av min installation?
Ja precis så är det ju idag? Vårt hus var fullt av hempul och något som min elektriker kallade ”Polsk el”. De värsta delarna var inbyggda bakom köksskåp och var obesiktningsbara. Men som anläggningsägare och därmed ytterst ansvarig för anläggningen gick jag igenom den efter tillträde och såg till att rätta upp de problem som identifierades. Hade mycket hellre haft en certifierad hempulare än slarviga polacker...

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
...Skulle du vilja ta över ansvaret för installationer..
Det är precis det som händer varje gång en begagnad bil byter ägare. Spindelleder, länkarmar, bromsrör mm utan känd historia byter ansvarig. Och det är inte ens hemma hos en enskild familj, utan ute bland oss alla.
Skillnaden är att det regelbundet besiktigas av en tredje ackrediterad part.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Skulle du vilja ta över ansvaret för installationer som har gjort? Så du åker på skadestånd på flera miljoner om nån drabbas av en olycka på grund av min installation?
Det blir ju precis varenda fastighetsägare tvungen till efter att haft någon elektrikserslusk hos sig.

Och yrkesverksamma elektriker begår fel också, absolut!

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nu kan ju även stora seriösa elfirmor ställa till det. Man undrar ju som icke behörig hempulare, hur man överhuvudtaget kan koppla bort jordningen av stolpen?

Här utanför en skola där lekande elever fick känna på spänningen när de tog i belysningsstolpen.

Den strömförande belysningsstolpen (230 V) höll på att repareras av ett elföretag. I väntan på ny armatur hade en tillfällig kabelskarv gjorts i stolpen, för att stolparna runtomkring skulle fungera. Vid händelsen var belysningsstolpen ojordad och de som jobbade med reparationen hade åkt iväg för att hämta något.

Skillnaden är att en yrkesverksam elektriker omfattas av en ansvarsförsäkring. Det gäller att ta hänsyn till hela bilden, inte bara fokusera på själva genomförandet av arbetet som flera verkar göra i tråden.

JanneJanne123
Och vilken elektriker ska jag stämma när elen som installerades innan jag flyttade in tar fyr?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.