118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Poängen var, och är, att man från politiskt håll önskar en tjänsteekonomi där vi ska köpa mer tjänster av varandra samtidigt som vi har denna skatteeffekt.
När det dessutom är reglerat så att jag inte får utföra ett ingrepp i elanläggningen som i komplexitet motsvarar att sätta upp en hylla på väggen så blir jag lite putt. Jag har många andra anledningar till att tycka illa om behörighetssystemet, detta är bara en. Det är dock i mitt tycke väldigt illustrativt för hur skadlig regleringen faktiskt är ur en ekonomisk synvinkel.
När det dessutom är reglerat så att jag inte får utföra ett ingrepp i elanläggningen som i komplexitet motsvarar att sätta upp en hylla på väggen så blir jag lite putt. Jag har många andra anledningar till att tycka illa om behörighetssystemet, detta är bara en. Det är dock i mitt tycke väldigt illustrativt för hur skadlig regleringen faktiskt är ur en ekonomisk synvinkel.
Fast ur en samhällsekonomisk synvinkel så är det väl knappast bra att folk gör jobb själva? Teoretiskt har vi tiden till att sköta om allt från golv till tak utan att ta in hantverkare, bara vi vet hur vi ska göra.tommib skrev:
Poängen var, och är, att man från politiskt håll önskar en tjänsteekonomi där vi ska köpa mer tjänster av varandra samtidigt som vi har denna skatteeffekt.
Nej, det är ju flera delar i det. Eftersom mycket försvinner i skatt så är det förstås bra för staten/kommunen att vi köper tjänster av varandra eftersom det kommer in mer skatt. Samtidigt är det pengar som troligen inte kommer in alls eftersom det blir för dyrt att göra det.
Nej, ur den synvinkeln vore det nog bättre om det fanns iaf två steg av certifiering för den typ av arbeten en hemägare kan vilja få utförda. En väldigt "enkel" för de vanligaste jobben och en som täcker allt.J Johan456 skrev:
Med syftet då att de jobb som idag INTE blir utförda av proffs istället ska bli det.
Ja, det är en annan aspekt. Det är lite samma som kirurgen som sätter på plåster. Det är inte effektivt att utbilda elektriker för avancerade installationer och sedan låta dem sätta upp ett uttag bredvid ett annat. Det är slöseri på kompetens.
Jag håller inte med dig. Säg att elbranschen idag omsätter X miljoner hos privatpersoner. Syftet med Tommis inlägg är att fler ska få göra saker själva, då minskar antalet arbetstillfällen samt intäkter till staten. Sen är då frågan, vad gör dessa hempulare med pengarna de sparar?stefancrs skrev:
Ja, jag pratar ju nu om ett annat syfte, inte riktat mot hempulare utan mot att det ska finnas olika typer av elhantverkare för olika typer av eljobb, mot privatpersoner. Kortare utbildning, mindre utrustning (vem behöver en skåpbil för att göra små, enkla eljobb?) etc.J Johan456 skrev:
Sen omsätts ju i regel alla pengar oavsett så ur ett makroekonomiskt perspektiv spelar det nog ingen roll alls
Alla pengar kanske omsätts (även om risken för ett ökat sparande är stor) men köper man prylar för pengarna som inte tillverkas i Sverige så gynnar det inte statskassan i samma utsträckning. Dessutom får vi en ökad arbetslöshet.stefancrs skrev:
Ja, jag pratar ju nu om ett annat syfte, inte riktat mot hempulare utan mot att det ska finnas olika typer av elhantverkare för olika typer av eljobb, mot privatpersoner. Kortare utbildning, mindre utrustning (vem behöver en skåpbil för att göra små, enkla eljobb?) etc.
Sen omsätts ju i regel alla pengar oavsett så ur ett makroekonomiskt perspektiv spelar det nog ingen roll alls![]()
Då vore det ju alltså bättre om eluttagen monterades av proffs istället för inte alls eller av hempulare.J Johan456 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Problemet är väl bara att du inte kan teckna en sjukförsäkring om du inte kan bevisa att du är kärnfrisk vid det tillfället och om försäkringsbolaget kan visa på att du hade ett "dolt fel", alltså någon ärftlig eller annan åkomma så gäller ändå inte försäkringen.C camaro1969 skrev:
Likaså får många avslag på att teckna försäkring pga sjukdomar i familjen och liknande.
Sen om du skall ha en lika heltäckande sjukförsäkring som du får automatiskt bara av att födas i Sverige i USA, så kostar den långt mer än vad du betalar via skatt sedeln här.
I Sverige så går det ju också att teckna privata sjukförsäkringar så om man skall jämföra vad det kostar med ett medicinskt ingrepp tex som en vanlig operation för benbrott eller prostatacancer så bör man ju jämföra båda länderna lika.
Alltså antingen utan någon privat sjukförsäkring i båda länderna, eller med en privat sjukförsäkring i båda länderna.
Det är för dyrt att anlita hantverkare så folk gör inte det. Genom en behörighet light skulle fler kunna göra det själv. Skulle det öka skatteintäkterna till stat och kommun?tommib skrev:
Jag pratar inte om priset på tjänsten. Hade TS haft lägre marginalskatt hade han fått mer i plånboken att betala elektrikern.J jonathanGubbe skrev:Fast jobbets kostnad styrs ju rimligtvis av vad elektrikern kostar och inte vad personen som köper tjänsten betalar i skatt.
Om elektrikerns lön ligger under gränsen för statlig inkomstskatt så är ju elektrikern inte progressivt beskattad utan det är samma beskattning på första som sista hundralappen som hen får i lön.
Jag förstår dock fortfarande inte relevansen för det som diskuteras i den här tråden?
Om en snickare (som ej betalar statlig inkomstskatt) eller vårdbiträde köper en tjänst av en elektriker, finns det inget problem då?
Priset på tjänsten påverkas ju inte av marginalskatt så på vilket sätt är det relevant att det finns yrkesgrupper och högavlönade som får betala mer skatt på den sista hundralappen de tjänar?