118 851 läst ·
904 svar
119k läst
904 svar
En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....
Problemet ligger i att ni pålästa och kunniga hempulare, som mycket väl skulle klara av att serva och utöka er egen elanläggning, är i klar minoritet!
Jag ser väldigt mycket grovt felaktiga elinstallationer när jag är i privatbostäder. Ofta tänker man att det är märkligt att det inte brinner ner mer hus och dör fler personer när man ser folks "installationer"
Jag ser väldigt mycket grovt felaktiga elinstallationer när jag är i privatbostäder. Ofta tänker man att det är märkligt att det inte brinner ner mer hus och dör fler personer när man ser folks "installationer"
Och e stor anledning till att det inte brinner ner fler hus pga undermåliga installationer är den tekniska utvecklingen med brändsäkra material, avstånd till bränbart, jordfelsbrytare etc etc.Rrrrr skrev:
Problemet ligger i att ni pålästa och kunniga hempulare, som mycket väl skulle klara av att serva och utöka er egen elanläggning, är i klar minoritet!
Jag ser väldigt mycket grovt felaktiga elinstallationer när jag är i privatbostäder. Ofta tänker man att det är märkligt att det inte brinner ner mer hus och dör fler personer när man ser folks "installationer"![]()
Det har inte lagstiftningen tagit hänsyn till.
Att inte ens få gräva ner en skyddsrör för elkabel, dra (för ändamålet rätt) kabel genom röret utan att va certifierad elektriker är bissart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Detta är ju inte heller bara ett problem för oss som vill "hemmapula" det är också ett problem för branschen och andra sammankopplade branscher.
Det är ju själva längden på "utbildningen" som är problemet, det var svårt att komplettera befintlig utbildning med en rimlig mängd "elkunskap" utan att man behöver en massa praktik.
Andra som skulle dra nytta av enklare behörighet kan jag tänka mig är köksmontörer, badrumsbyggare, vitvaruinstallatörer, eller varför inte trädgårdsanläggare?
Jag tror att en tillgäng utbildning utan krav på praktik (men gärna praktiskt prov) i kombination med bra och åtkomliga instruktioner skulle avsevärt förbättra elsäkerheten i landet.
El är trots allt inte rocketsurgery
/Civilingenjör i elektroteknik med ett hus med diverse intressanta installationer utförda av fackmän.
Det är ju själva längden på "utbildningen" som är problemet, det var svårt att komplettera befintlig utbildning med en rimlig mängd "elkunskap" utan att man behöver en massa praktik.
Andra som skulle dra nytta av enklare behörighet kan jag tänka mig är köksmontörer, badrumsbyggare, vitvaruinstallatörer, eller varför inte trädgårdsanläggare?
Jag tror att en tillgäng utbildning utan krav på praktik (men gärna praktiskt prov) i kombination med bra och åtkomliga instruktioner skulle avsevärt förbättra elsäkerheten i landet.
El är trots allt inte rocketsurgery
/Civilingenjör i elektroteknik med ett hus med diverse intressanta installationer utförda av fackmän.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är det en helt galen tanke att man skulle kunna påverka möjligheten till att faktiskt få igenom ett sådant förslag. Om nu 30 procent av befolkningen gör såna jobb så borde ju åtminstone 10% va intresserade av en lagändring jag hade gärna tagit en sån utbildning
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Vi behöver nog lyckas "ta över" ESV först, eller få till någon politisk vilja att ändra på reglerna.
Det lär vara mycket svårt att skaka fram någon politisk vilja att driva detta.
Det vinner nämligen inga val, du kan tänka dig efter att debatten handlat om vårdköer, skottlossning, beredskap för stormar och väder - hur låter det då att ta upp det här med "en behörighet för husägare att ..."
Det vinner nämligen inga val, du kan tänka dig efter att debatten handlat om vårdköer, skottlossning, beredskap för stormar och väder - hur låter det då att ta upp det här med "en behörighet för husägare att ..."
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Givetvis kommer det inte föras på "förstasidan" men det borde ske en hel del politik som inte hamnar där tänker jag 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Sant.Rrrrr skrev:
Hur mycket är mycket? Detta är ju en viktig faktor i spelet men då behövs en siffra. Vad har vi för magnitud att leka med? Och vilken objektiv risk för skada har dessa installationer?Rrrrr skrev:
Detta kan väl lätt tänkas bli en större grupp människor än hemfixare. Det är ju många i andra hantverksyrken som kommer i kontakt med el på en väldigt enkel nivå och som i många fall struntar i behörigheten istället. Där vore det faktiskt en insats för både säkerhet och konsumentskydd eftersom vi då pratar om personer som ju just valt bort att göra jobbet själva och alltså inte ens har möjlighet att kompensera genom att vara extra försiktiga och noggranna.13th Marine skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Fast jobbets kostnad styrs ju rimligtvis av vad elektrikern kostar och inte vad personen som köper tjänsten betalar i skatt.Excel skrev:
Om elektrikerns lön ligger under gränsen för statlig inkomstskatt så är ju elektrikern inte progressivt beskattad utan det är samma beskattning på första som sista hundralappen som hen får i lön.
Jag förstår dock fortfarande inte relevansen för det som diskuteras i den här tråden?
Om en snickare (som ej betalar statlig inkomstskatt) eller vårdbiträde köper en tjänst av en elektriker, finns det inget problem då?
Priset på tjänsten påverkas ju inte av marginalskatt så på vilket sätt är det relevant att det finns yrkesgrupper och högavlönade som får betala mer skatt på den sista hundralappen de tjänar?
Låt oss framför allt inte glömma alla de elektriker som idag saknar egen auktorisation. De är precis lika mycket hemmafixare som alla andra på sin fritid, men det är väl ingen som på fullt allvar tror att de anlitar någon för arbeten hemmavid, och att de skulle kunna koppla hemma inom ramen för företagets egenkontrollprogram är högst tveksamt. Finns säkert många inom den gruppen som i praktiken bara skulle behöva ansöka om en reducerad auktorisation och få ut den omedelbart.M Mikael 81 skrev:
Jag skulle nog vilja trycka lite på att magnitud inte bara är "hur många" utan framför allt "hur stor del". När @Rrrrr ser en dålig installation är det lätt och sannolikt rätt att anta att det är en okunnig hemmafixare. När @Rrrrr däremot ser en korrekt installation är det helt omöjligt att avgöra om den är gjort av en skicklig hemmafixare eller någon annan. Det är så lätt att förutsätta att allt dåligt är hemmafixat och allt bra är gjort av ett proffs, men det är inte nödvändigtvis rätt. Så den stora frågan är stor andel av hemmafixen är det som är dåliga.Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens
· 150 inlägg
Jag håller med om att det vore bra med en utbildning med praktiskt inslag som ger behörighet att göra enklare installationer i hemmet. Jag tycker också att om man har läst till BB1, begränsad behörighet eller om man har läst B begränsad auktorisation med praktiskt inslag så ska man ha rätt att göra elarbeten i hemmet.
Förstår hur du resonerar. Resonemanget bygger på att pengarna för betalning kommer via sista intjänade kronorna med högsta marginalskatt men detta är ju inte alls relevant, läkaren betalar ju av sina tillgångar oavsett om dessa kommer från första intjänade kronorna, banksparande, aktievinster etc. Det är inte rimligt att öronmärka pengar typ "ikväll jobbar jag för att betala elektrikern". etc. Pengar som pengar.J jonathanGubbe skrev:Fast jobbets kostnad styrs ju rimligtvis av vad elektrikern kostar och inte vad personen som köper tjänsten betalar i skatt.
Om elektrikerns lön ligger under gränsen för statlig inkomstskatt så är ju elektrikern inte progressivt beskattad utan det är samma beskattning på första som sista hundralappen som hen får i lön.
Jag förstår dock fortfarande inte relevansen för det som diskuteras i den här tråden?
Om en snickare (som ej betalar statlig inkomstskatt) eller vårdbiträde köper en tjänst av en elektriker, finns det inget problem då?
Priset på tjänsten påverkas ju inte av marginalskatt så på vilket sätt är det relevant att det finns yrkesgrupper och högavlönade som får betala mer skatt på den sista hundralappen de tjänar?
Resonemanget är snett. Mer relevant är att diskutera avreglering så att vanligt folk utan lång elutbildning kan få sätta upp ett extra uttag och liknande enklare arbeten.