Mikael_L
M Mikael St skrev:
ESV har uppdrag av regeringen men enskilda politiker påverkas av företag och lobbyister som arbetar med el och som vill skydda sina egna intressen. Jag antar att även tjänstemän inom ESV har kontakt med dessa vilket kommer att påverka deras inställning.
Det är t.o.m så att mycket av personalen på ESV kommer själva från elbranschen, de är i stort uppväxta med samma syn på saken och helt medberoende av varandra.

OK, inte all personal, verkligen inte. T.ex. juristerna på verket har ingen elbakgrund.

Lönestatistik för grundskollärare indelad efter åldersgrupper från 18-66 år, från 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U Uffe A skrev:
Vad ligger en behörig lärare på i ingångslön?
Skulle bli väldigt bestört och förvånad ifall det är mindre än elektrikerns grundlön efter 3 år inom yrket.
Sen har ju lärare inom grund och gymnasieskola väldigt mycket mer ledighet än en elektriker med fem veckors semester per år.
Hittar inte någon nyare info än denna från 2016 och den är inte så informativ eftersom den första gruppen nog inte är behöriga lärare men de flesta i grupp 2 förmodligen är det. Lönerna varierar såklart geografiskt även här då storstadsområdena oftast betalar bättre. Lägg på nån tusing eller 2 på varje kategori så hamnar vi någotsånär rätt.

Mvh/LOB

U Uffe A skrev:
Tror att du behöver läsa på lite om vad gäller definitioner.
Jag är elektriker, utbildar blivande elektriker samt driver en enskild elfirma (som bara åtar sig småjobb).
Har aldrig jobbat med högspänning och kommer aldrig att göra det heller.
Högspänning (1000 v +) hittar du på kraftsidan.
Installationselektriker arbetar med lågspänning.
Jag erkänner att det är 30 år sedan jag blev behörig :) Så ja, alla definitioner som kommit och gått har jag inte koll på. I vissa fall, som detta, har jag inte koll på de som finns kvar heller. Oavsett vad så tror jag du förstått vad jag menat i mina inlägg, och jag tror och hoppas att andra också gjort det.

M
Jag har ett annat problem förutom det ekonomiska.

Jag har länge velat sätta upp två vägguttag (samma som i en annan tråd jag startade), men bor 20min ut på landet och får inte tag i någon elektriker som har lust att åka hit för det lilla jobbet, de vill hellre göra massa extraarbete eller åka iväg till sitt stora projekt istället.

Hur ska jag få upp mina uttag? Slänga ännu mer pengar efter dem utöver de 2500:- som jag fått som prisförslag (trots att de inte hinner komma)? Erbjuda dem 3500 istället? 4500? 5500? Då kanske de kommer.

Hade jag kunnat gå en utbildning och då få tillstånd att utföra det själv så hade det vart lätt värt det.

• Gilla
Johan _i_GBG och 2 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Jag har ett annat problem förutom det ekonomiska.

Jag har länge velat sätta upp två vägguttag (samma som i en annan tråd jag startade), men bor 20min ut på landet och får inte tag i någon elektriker som har lust att åka hit för det lilla jobbet, de vill hellre göra massa extraarbete eller åka iväg till sitt stora projekt istället.

Hur ska jag få upp mina uttag? Slänga ännu mer pengar efter dem utöver de 2500:- som jag fått som prisförslag (trots att de inte hinner komma)? Erbjuda dem 3500 istället? 4500? 5500? Då kanske de kommer.

Hade jag kunnat gå en utbildning och då få tillstånd att utföra det själv så hade det vart lätt värt det.
Gör det själv, men läs på, fråga, diskutera. Om det är ett 230 uttag, så är det brun, blå och gulgrön att hålla koll på (ja, jag förenklar för göra en poäng).

L lob skrev:
[bild]

Hittar inte någon nyare info än denna från 2016 och den är inte så informativ eftersom den första gruppen nog inte är behöriga lärare men de flesta i grupp 2 förmodligen är det. Lönerna varierar såklart geografiskt även här då storstadsområdena oftast betalar bättre. Lägg på nån tusing eller 2 på varje kategori så hamnar vi någotsånär rätt.

Mvh/LOB
Jag hittade ingångslöner på SACO:s sida och de ligger på 28500 kr.
Tycker att lönerna överhuvudtaget är för låga både inom lärarkåren och för elektriker.
Det ska ju inte vara så att man måste behöva jobba vare sig på ackord eller övertid för att få en vettig lön.

M
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Gör det själv, men läs på, fråga, diskutera. Om det är ett 230 uttag, så är det brun, blå och gulgrön att hålla koll på (ja, jag förenklar för göra en poäng).
Jo det kommer ju bli så (till försäkringsbolaget och länsman: JAG SKOJA BARA!) eftersom det inte finns någon annan rimlig lösning. Har fått jättemycket bra info och hjälp i min tråd :)

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Tänk ett forum med drogliberala de tycker det ska släppas fritt. Sen kommer det in en 10e person dom argumenterar emot, lönlöst.
Nej det är inte lönlöst. Det jag påpekade var att det bör göras med lite mer insiktsfulla argument än "nä, det är farligt" om man vill ha en konstruktiv diskussion.
J Johan456 skrev:
Det lustiga är ju såklart att de flesta här verkar vara positivt inställda, långt ifrån alla vet vad de talar om.
Jag vill bestämt hävda att de flesta här som argumenterar för lättnader i behörighetskravet på detta forum vet vad de talar om, t.ex tommib, i allra högsta grad.
J Johan456 skrev:
Jag har aldrig tyckt att yrket vart svårt, visst finns det svårigheter men sällan i småhus. Det betyder inte att jag tror det vore till gagn för elsäkerheten.
Låter som att du säger emot dig här. Kan du utveckla varför du tror att det inte gagnar elsäkerheten? Om vi någonsin kommer så långt att vi börjar diskutera ett genomförande så kanske vi får en överblick på negativa och positiva konsekvenser. Målet vore ju att ta fram ett system som höjer elsäkerheten, ta bara ett exempel som att folk kanske lättare kommer sig för att kontrollera och underhålla sin gamla anläggning och att folk lättare får tag på rätta instruktioner och elmateriel för jobben.
J Johan456 skrev:
Likt exemplen ovan, jag tror jag skulle klara mig med lagliga droger, fria hastigheter och att man kan köpa Opiater på Apoteket utan recept. Jag tror däremot att tillräckligt många inte skulle klara det.
Man kan ha en åsikt om hur stor andel som har tillräcklig självinsikt för att bedöma lämplig hastighet på vägarna, lämpligt elinstallationsarbete och lämpliga mediciner. Jag har också en åsikt, men jag tror dock man behöver söka det riktiga svaret i statistiken för att undvika en åsiktsdiskussion som inte leder någonstans.

• Gilla
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag hittade ingångslöner på SACO:s sida och de ligger på 28500 kr.
Tycker att lönerna överhuvudtaget är för låga både inom lärarkåren och för elektriker.
Det ska ju inte vara så att man måste behöva jobba vare sig på ackord eller övertid för att få en vettig lön.
SACO organiserar främst gymnasielärare och högstadielärare. Dessa har generellt högre löner än grundskollärare. Men lönerna är väl ungefär som jag skrev. Man kan också konstatera att bristen på elektriker är stor men lärarbristen är och kommer framgent att bli gigantisk. Trots att lärare arbetar så lite med all sin ledighet förmår inte detta att göra yrket särskilt attraktivt.

Mvh/LOB

Rrrrr Rrrrr skrev:
Det är enligt fackets lönestege. Före 1 årsmontör är ett år av lärlingstid:
[bild]

Ovanstående är fackets lägstalöner. Finns nästan ingen elektriker som tjänar så där lite.
Kort sagt elektriker tjänar väldigt bra i förhållande till sin utbildning.

Är lite samma nivå som när kollegor på ert före detta sommarjobb klagade på lönen vi fick efter en veckas betald utbildning..

Frågan om privata elcert, är det något som drivs utanför forumet här?

För facket driver uppenbart att så inte ska ske. För att politiker ska kunna få någon möjlighet att fatta andra beslut så behöver de få förslag på förändring.

Finns det någon politiker som engagerar sig i byggregler? Rimligtvis behöver en sådan kontaktas för att något ska ske.

S
U Uffe A skrev:
Vad ligger en behörig lärare på i ingångslön?
Skulle bli väldigt bestört och förvånad ifall det är mindre än elektrikerns grundlön efter 3 år inom yrket.
Sen har ju lärare inom grund och gymnasieskola väldigt mycket mer ledighet än en elektriker med fem veckors semester per år.
Ledigheten jobbar lärarna in under veckorna, typ 43h arbetsvecka tror jag.
Vad gäller lönerna för lärare är jag inte helt insatt, men för sjuksyrror ligger de riktigt lågt. Min fru har efter 7 år på 4 olika avdelningar hos landstinget knappt 28kkr. Borde innebära en halv arbetsvecka för ett uttag monterat av elektriker. Det har börjat röra lite på sig med högre ingångslöner, men det gör också att det skiljer väldigt lite mellan de som jobbat 1år eller 10-15 år. Vill man som min fru jobba i akutvård finns bara en arbetsgivare och avdelningarna konkurrerar inte med varandra med lönerna. Hon har kollegor med vidareutb. (op. och anestesi) som börjat på boende i kommun där de fick 8-10kkr extra i lön. Salar står tomma i brist på vidareutb syrror, inte speciellt konstigt med de lönerna. Effektivt?! Inte direkt.
Är helt för hempularlicens. Borde främst bestå av lite praktisk materialkunskap och tumregler. Får Svensson köra bil på allmän väg borde densamma få koppla el i sitt hus med en kurs.

• Gilla
dennisson och 1 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:

För facket driver uppenbart att så inte ska ske. För att politiker ska kunna få någon möjlighet att fatta andra beslut så behöver de få förslag på förändring.

Finns det någon politiker som engagerar sig i byggregler? Rimligtvis behöver en sådan kontaktas för att något ska ske.
Nej, det drivs inte, ingen har energin och tiden... Kan du börja nu ;) Vi har ju en värdig motståndare i form av branschen som har stora resurser.

A avdpos skrev:

Är du med i elektrikernas fackförbund?
Om inte så förstår jag inte varför dom skulle driva den frågan för dig ;)

S swirve skrev:
Ledigheten jobbar lärarna in under veckorna, typ 43h arbetsvecka tror jag.
Vad gäller lönerna för lärare är jag inte helt insatt, men för sjuksyrror ligger de riktigt lågt. Min fru har efter 7 år på 4 olika avdelningar hos landstinget knappt 28kkr. Borde innebära en halv arbetsvecka för ett uttag monterat av elektriker. Det har börjat röra lite på sig med högre ingångslöner, men det gör också att det skiljer väldigt lite mellan de som jobbat 1år eller 10-15 år. Vill man som min fru jobba i akutvård finns bara en arbetsgivare och avdelningarna konkurrerar inte med varandra med lönerna. Hon har kollegor med vidareutb. (op. och anestesi) som börjat på boende i kommun där de fick 8-10kkr extra i lön. Salar står tomma i brist på vidareutb syrror, inte speciellt konstigt med de lönerna. Effektivt?! Inte direkt.
Är helt för hempularlicens. Borde främst bestå av lite praktisk materialkunskap och tumregler. Får Svensson köra bil på allmän väg borde densamma få koppla el i sitt hus med en kurs.
Du tror att de gör det....
Har du några konkreta bevis för att det är så?
Jag håller helt och hållet med dig att vårdpersonal är underbetalda, men tyvärr är det så i kvinnodominerade yrken. Min fru har också jobbat inom vården så jag vet.
Lösningen är att ett starkt fackförbund som driver upp lönerna.
För du tycker väl inte det är rätt väg att gå genom att sänka lönerna för vissa yrkesgrupper.
Om du läst tidigare trådar så inser du att en fullbetald elektriker, utan ackordstillägg och Öb ersättning inte tjänar så mycket som vissa här vill ge sken av.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.