Har fyra LED-spotlights i tvättstugan där jag noterat att en lampa flimrat senaste tiden. Nu har den flimrande lampan (nr 3) slocknat helt medan övriga (1, 2 och 4) ger ifrån sig ett så svagt ljus att det knappt är synligt.

Jag kan inget om detta, och har inte testat att exempelvis byta den helt trasiga lampan. Vill mest bara dubbelkolla ifall man kan vara säker på att det är den trasiga lampan som är problemet, eller om det också skulle kunna vara problem med något annat, typ en transformator?

Seriekopplade spottar av sk. konstantströmstyp kan uppvisa detta fel. En defekt spott påverkar hela kedjan, jmf med en julgransbelysning.

Ta en bild på typskylt/etikett på en spott så vet vi vilken typ som sitter där.

Ett sätt att testa denna typ av spottar/installation är att koppla förbi defekt spott.

Tack för svar! Har bifogat bild, Malmbergs 99 741 34. Som jag förstår saken verkar själva lampan eventuellt inte vara utbytbar, utan man får köpa en helt ny armatur?

Är det något som en semi-okunnig kan och får byta?

• Malmbergs armatur med beteckning 99 741 34, visas hållen med hand, synlig installationsdetalj och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker jag ser en märkning xxx mA (bilden visar ej hela skylten).
Då är det en konstantströmsspott och de är då seriekopplade som jag tidigare skrev.

Om du hittar var kabeln är ansluten så kan du "bygla" bort spotten, övriga spottar ska då lysa korrekt.

Detta är klenspänningsgrejor som du själv får rota runt med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.