Hejsan, jag har kommit över en gammal spis som jag inte vet om den passar i det uttag jag har hemma. Jag försökte googla info och bilder om faser etc, men utan framgång då detta verkar vara lite äldre grejer. Det jag nu undrar är då om den här sladden är kompatibel med det här uttaget. Det vore härligt att veta innan man ringer elektriker. Tack i förskott!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen har du 2 faser och jord framdraget. Eller så är det 230v, fas, nolla, jord.
Om alla trådar på spisen har används innan så är det med största sannolikhet 400v tre faser, nolla och jord.
Så lite omdragning behövs för att det ska fungera.
Om alla trådar på spisen har används innan så är det med största sannolikhet 400v tre faser, nolla och jord.
Så lite omdragning behövs för att det ska fungera.
Det går inte att säga något om om detta går med den information som finns i bilderna.
Ta reda på vad det står på spisens märkplåt.
Ta reda på vad det står på spisens kopplingsschema (sitter oftast under täckplåten där kabeln går in).
Ta reda på om det är två faser eller fas och nolla fram till dosan. Dvs, är det 400V eller 230V mellan svart och vit.
Ta reda på hur stor säkring det är och vilken kabelarea det är från centralen till dosan.
Ordnar du ovan uppräknad information, helst med bilder på märkplåt och kopplingsschema så går det att avgöra vad som är möjligt att göra.
Ta reda på vad det står på spisens märkplåt.
Ta reda på vad det står på spisens kopplingsschema (sitter oftast under täckplåten där kabeln går in).
Ta reda på om det är två faser eller fas och nolla fram till dosan. Dvs, är det 400V eller 230V mellan svart och vit.
Ta reda på hur stor säkring det är och vilken kabelarea det är från centralen till dosan.
Ordnar du ovan uppräknad information, helst med bilder på märkplåt och kopplingsschema så går det att avgöra vad som är möjligt att göra.
Du kan berätta att Brun ledare används som jord , troligen en hemma pulare igen.
Du kan troligen byta gruppmatningen till 5 x 1.5 mm kvmm i bef kanalisation.
BRA IDE ATT KONTAKTA EN ELEKTRIKER,
Lycka till
Du kan troligen byta gruppmatningen till 5 x 1.5 mm kvmm i bef kanalisation.
BRA IDE ATT KONTAKTA EN ELEKTRIKER,
Lycka till
Jag tycker att jordledaren ser röd ut på bilden. I äldre installationer var ofta svart=fas, vit=nolledare, röd=skyddsjord. Jag har haft det så i mitt gamla hus. Här drogs trefasgrupper med tre blå trådar. Kolla vad du har för spänning mellan vit och svart, vit och röd och svart och röd. Håll barn och hundar (motsv) borta när du mäter.
Det bör funka, men beror på vad för spis, men du kopplar den på fas+nolla+jord och sätter byglarna efter beskrivningen, det kommer inte gå snabbt att laga mat. Kolla hur stor säkringen till spisen är. Kolla spisens schema.
Skulle det vara att du har 3-fas går det att dra fram fler faser med det har du mest troligt inte i din central.
Skulle det vara att du har 3-fas går det att dra fram fler faser med det har du mest troligt inte i din central.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om nu superoskar bor i lägenhet med enfas så är det inte så lätt att dra fram trefas.
Då spiskabeln har 5 trådar så kanske det är 230 V elementspänning och då går det säkert att koppla spisen för enfas.
bild på märkplåten och inkopplingsschemat kommer att skingra mycket av mystiken runt detta.
Protte
Då spiskabeln har 5 trådar så kanske det är 230 V elementspänning och då går det säkert att koppla spisen för enfas.
bild på märkplåten och inkopplingsschemat kommer att skingra mycket av mystiken runt detta.
Protte
Klicka här för att svara