12 688 läst ·
96 svar
13k läst
96 svar
En idiots försvarstal
Tycker det låter som om folk valt fel fruar. Jag brukar få frågor om det jag köper verkligen är tillräckligt bra eller om jag kommer stå och svära över prylarna. Möjligen beror det väl på egen dumsnålhet som gjort att man köpt tre maskiner innan man fått hem en som funkar.
Hustrun tyckte inte om att grilla innan vi skaffade en gasolgrill som har rätt "glöd" direkt. Den var lite dyrare än en enkel kolgrill, men gör jobbet.
Hustrun tyckte inte om att grilla innan vi skaffade en gasolgrill som har rätt "glöd" direkt. Den var lite dyrare än en enkel kolgrill, men gör jobbet.
Håller med! Även jag har turen att ha en sambo som hellre köper kvalitet än nåt skräp som inte funkar.L. Mäkinen skrev:Tycker det låter som om folk valt fel fruar. Jag brukar få frågor om det jag köper verkligen är tillräckligt bra eller om jag kommer stå och svära över prylarna. Möjligen beror det väl på egen dumsnålhet som gjort att man köpt tre maskiner innan man fått hem en som funkar.
Hustrun tyckte inte om att grilla innan vi skaffade en gasolgrill som har rätt "glöd" direkt. Den var lite dyrare än en enkel kolgrill, men gör jobbet.
Det där mottot "Dyra saker gråter man en gång, när man ska betala och billiga saker gråter man varje gång man ska använda" är hur sant som helst men för den som inte är insatt är det verkligen svårt att förstå. De ser ju inte skillnaden.
Mitt trick är att med avsikt låta vederbörande köpa något skräp som jag på förhand vet att denne kommer att irritera sig på och därefter förklara att om denne hade köpt dyrt från början hade h*n inte förstått vilka brister det kan finnas för grejen fungerar ju perfekt direkt ur lådan. Därefter blir det lättare att argumentera och använda detta som referens.
Sen har jag ett resonemang där jag håller fast vid att det dyraste inte är alltid bäst och att jag tittar alltid på kvalitet och då brukar det vanligtvis bli dyrare. Nu när jag tänker efter måste ordet "dumsnål" kvala upp till ett av de orden jag använder mest nuförtiden
Mitt trick är att med avsikt låta vederbörande köpa något skräp som jag på förhand vet att denne kommer att irritera sig på och därefter förklara att om denne hade köpt dyrt från början hade h*n inte förstått vilka brister det kan finnas för grejen fungerar ju perfekt direkt ur lådan. Därefter blir det lättare att argumentera och använda detta som referens.
Sen har jag ett resonemang där jag håller fast vid att det dyraste inte är alltid bäst och att jag tittar alltid på kvalitet och då brukar det vanligtvis bli dyrare. Nu när jag tänker efter måste ordet "dumsnål" kvala upp till ett av de orden jag använder mest nuförtiden
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Håller också med! Är jag ibland osäker på om jag verkligen tycker att jag behöver en viss grej brukar min sambo bestämt säga att han tjänar mest och bestämmer att jag ska köpa den.L. Mäkinen skrev:Tycker det låter som om folk valt fel fruar. Jag brukar få frågor om det jag köper verkligen är tillräckligt bra eller om jag kommer stå och svära över prylarna. Möjligen beror det väl på egen dumsnålhet som gjort att man köpt tre maskiner innan man fått hem en som funkar.
Hustrun tyckte inte om att grilla innan vi skaffade en gasolgrill som har rätt "glöd" direkt. Den var lite dyrare än en enkel kolgrill, men gör jobbet.
Och det där med att det är dumt med gemensam ekonomi är väl bara löjligt, gemensam ekonomi betyder väl inte att den andre ska godkänna allt man köper? Är väl bara så att man har gemensamt ansvar för pengarna, och båda kan ta ansvar enskilt. Däremot kan det ju vara trevligt att fråga om man är osäker på om ekonomin går ihop.
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
mirakelmilla skrev:Håller också med! Är jag ibland osäker på om jag verkligen tycker att jag behöver en viss grej brukar min sambo bestämt säga att han tjänar mest och bestämmer att jag ska köpa den.
Och det där med att det är dumt med gemensam ekonomi är väl bara löjligt, gemensam ekonomi betyder väl inte att den andre ska godkänna allt man köper? Är väl bara så att man har gemensamt ansvar för pengarna, och båda kan ta ansvar enskilt. Däremot kan det ju vara trevligt att fråga om man är osäker på om ekonomin går ihop.
Haha, ser nu när jag läser inlägget i efterhand att jag låter som värsta gold-diggern. Vill förtydliga att i omgångar är det jag som har försörjt oss båda, och att min sambo har större tillgångar än pengar-
Singel....gör det som faller mej in utan att fråga....
Ok! Tror att jag postade frågeställningen på rätt ställe i alla fall. Här finns ju oceaner av erfarenhet. Vi har kajakmetoden där man totalt tröttar ut sin motståndare. Vi har guerillametoden där man smyger som en tjuv om natten. Vi har vem-fan-vill-vara-dumsnål-metoden (brukar köra på den). Vi har metoden där man förklarar totalkostnad eller låter bli att förklara totalkostnad. Båda verkar funka. Utöver det har vi lite mer luddiga varianter och säkert varianter av varianterna.
Det märkliga är exempel från andra hål i budgeten. Två talande exempel är en systemkamera med lite objektiv. Gick hur bra som helst. Inte ett pip vill jag minnas. Sen kom jag hemdragandes med en espressomaskin för 18 lök! Då blev det först ramaskri. När jag efter två veckor sa att jag skulle lämna tillbaka maskinen så var det helt annat ljud i skällan och inte en tanke på retur fanns kvar. Passade då på att komplettera med en kvarn för 5 lök till! Perfekt!
Antar att en bra väg fram är att prata med beställaren och på så vis sanktionera de projekt som skall göras riktigt väl. Sen ska det väl bara vara att köra på.
Det märkliga är exempel från andra hål i budgeten. Två talande exempel är en systemkamera med lite objektiv. Gick hur bra som helst. Inte ett pip vill jag minnas. Sen kom jag hemdragandes med en espressomaskin för 18 lök! Då blev det först ramaskri. När jag efter två veckor sa att jag skulle lämna tillbaka maskinen så var det helt annat ljud i skällan och inte en tanke på retur fanns kvar. Passade då på att komplettera med en kvarn för 5 lök till! Perfekt!
Antar att en bra väg fram är att prata med beställaren och på så vis sanktionera de projekt som skall göras riktigt väl. Sen ska det väl bara vara att köra på.
Att bära in i källaren eller i snickeriet utan att yppa ett ord är min lösning på problemet 
Det var väl bara när jag fick hem en metallfräs som hon reagerade när det stod en traktor på gården och vi vinschade ner pjäsen i källartrappen. Men annars har jag faktiskt lyckats gömma en justersåg på 1000 kg bakom uthuset. Inte lätt att vara verktygsberoende haha!!
Det var väl bara när jag fick hem en metallfräs som hon reagerade när det stod en traktor på gården och vi vinschade ner pjäsen i källartrappen. Men annars har jag faktiskt lyckats gömma en justersåg på 1000 kg bakom uthuset. Inte lätt att vara verktygsberoende haha!!
Lyckligtvis har hon inte någon koll på mina verktygsköp, men däremot får hon ryck när hon tycker att det gått åt för mycket pengar. "Nu får vi inte lägga så mycket pengar på huset". "Jamän, hur hade du tänkt att vi ska dränera utan att köpa grus?" Suck...
Säkerhetsaspekten är viktig. Helt klart och den ska jag försöka åberopa oftare. När jag gjorde lite bokslut själv igår så kom jag på att jag kan smyga in ett par saker till utan att det märks men jag har nog märkt hon det tittats på vissa verktyg... långa undrande blickar som jag tror ställer frågan - "Fanns den där prylen här innan?". Då brukar jag mumla något i stil med "Åh, den gamla trasan..." 
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Som mattiasp var inne på ovan så gäller det nog att ackumulera kritisk massa. Över den nivån märks knappt tillskott, och det gäller ju förstås inte bara gråa lådor.
Vanligtvis slår mitt egna samvete in före min fru får spel. Faktum är att hon aldrig får spel på inköpen men det betyder ju inte att man inte begränsar sig. Hushållets samlade kassa är ju tyvärr inte oändlig. Visst får man höra att man köpte några sandpapper för flera tusen osv men det kan jag leva med.