9 556 läst ·
131 svar
10k läst
131 svar
En idé att koppla ackumulatortank
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodtenn-20-mm-77-g-2000055298
"Blyfritt lödtenn med 3% silver för el och elektronik. "
"Blyfritt lödtenn med 3% silver för el och elektronik. "
Jag tänkte testa det först men sen insåg jag att till en panninstlation med 35mm koppar blir det nog inte sådär superbra.useless skrev:
Även gasverket fick jobba för att hålla 35orna rätt temp för att hårdlöda. Går väl bra med mindre rör att mjuklöda men det känns riskabelt och onödigt i denna instalation.
Inga problem att mjuklöda 35mm.B Bullebock skrev:
Visst kostar presskopplingar fläsk men det har jag igen på bekvämligheten. Som alldeles nyligen vid byte av expansionskärl, de gamla rören var just hårdlödda och bara tanken att krypa där på den trånga kattvinden med lågan från en gassvets och centimetrar till sågspån och bjälkar var inte så lockande. Ytterligare en aspekt är att hållfastheten på ett glödgat rör blir rätt kass.B Bullebock skrev:Jag har ju gassvet! Det är mer än dubbelt så dyrt med presskopplingar, jag sparade ca 10000kr på att löda, förstår inte hur det inte kan vara värt det. Har man inte gassvets så får man ju det för under 10000kr, du får alltså verktyg som du kan använda resten av livet på köpet för samma utfall. Rlren ska ju ö då isoleras liksom.
När jag försökte rädda en del av rören från det gamla exp-kärlet så bucklade de sig vid första påkänningen och sen att det inte hade gått att pressa en koppling på den var ju ytterligare ett minus.
Visst gillar jag grejen med hårdlödda rör, de kommer aldrig nånsin att läcka medan o-ringsförsedda (förmodligen) inte har oändlig livslängd.
Håller med om det du säger! Mindre presskopplingar är ju inte så dyrt heller och gör man mindre installationer är det bekvämt! Jag är ju sugen på skaffa eget verktyg, finns på amazon ju för en billig peng med goda recensioner. Frågan är om det funkar!?S sallad skrev:Visst kostar presskopplingar fläsk men det har jag igen på bekvämligheten. Som alldeles nyligen vid byte av expansionskärl, de gamla rören var just hårdlödda och bara tanken att krypa där på den trånga kattvinden med lågan från en gassvets och centimetrar till sågspån och bjälkar var inte så lockande. Ytterligare en aspekt är att hållfastheten på ett glödgat rör blir rätt kass.
När jag försökte rädda en del av rören från det gamla exp-kärlet så bucklade de sig vid första påkänningen och sen att det inte hade gått att pressa en koppling på den var ju ytterligare ett minus.
Visst gillar jag grejen med hårdlödda rör, de kommer aldrig nånsin att läcka medan o-ringsförsedda (förmodligen) inte har oändlig livslängd.
Jag är skeptisk till presskopplingar pga gamla erfarenheter.
Det är egentligen "gummit" jag är skeptisk till, man provade sånt här på 80/90- talet (kanske så tidigt som 70-talet) och det visade sig att "gummit" torkade efter 20-30år. Funkade väl sådär till man rörde på nåt, tex bytte en radiatorventil, då kunde det börja droppa nån annanstans pga att man "vickat" på nåt rör.
Det är egentligen "gummit" jag är skeptisk till, man provade sånt här på 80/90- talet (kanske så tidigt som 70-talet) och det visade sig att "gummit" torkade efter 20-30år. Funkade väl sådär till man rörde på nåt, tex bytte en radiatorventil, då kunde det börja droppa nån annanstans pga att man "vickat" på nåt rör.
Fick låna begagnat proffsverktyg av en vän så vågar inte säga vad det är för gejer som finns på amazon men man ska aldrig säga för mycket, det kan ju finnas billga grejer som funkar.B Bullebock skrev:
Ja det skulle ju vara typiskt att man lyckas bli väldigt gammal och grejerna börjar läcka precis innan man går vidare till andra sidan 🙄L lat skrev:Jag är skeptisk till presskopplingar pga gamla erfarenheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden