J jonaserik skrev:
Mera fart på laddpumpen är nog ett måste, för att pannan ska få mer kylning, sen det med att höja pannans temp kanske inte är så bra. 85 C räcker bra. Vad har du för temp på returen till pannan. Vad har du för värde på termostaten i laddomaten. För hög temp där och pannan blir för varm. 72 C räcker gått och då blir även flödet till tankarna större, med påföljd att dom laddas snabbare. Och returen till pannan höjs snabbare.
Termostaten som satt i var kass, jag tänkte att jag gjorde rätt och skaffade en på 78°. Har jag missuppfattat hela grejen med hur laddomaten ska fungera? Trodde självklart att den skulle höja temperaturen ut till tankarna, alltså öppna senare och vräka på med hög temperatur. Tänker att med lägre öppningstemperatur kommer pannan inte upp i temperatur. Eller så har jag tänkt helt fel 🙃
Returen är förstås allt från 40 till 75 .. och 80 grader beroende på hur fulladdat det är.

J jonaserik skrev:
Ytterligare, vet du vad rökgastempen är, inte högre än 220 till 240 C , är den högre så får du strypa luften med något spjäll. Har du ingen rökgastermometer, så köp en, typ sådan här och borra ett hål i cirka 30 graders vinkeln på rökröret och häng dit den, lite dyr på det här stället.
[länk]
Pannan har inbyggd sensor och ganska låg rökgastemperatur. Den kommer upp i max 130 - 145 vad jag sett. Jag förmodar att den inbyggda rökgastemperaturgivaren visar rätt.

Hade hyfsat kraftigt oljud från rökgasfläkten som t o m fortplantade sig till övervåningen. Ett enerverande muller så pass kraftigt att plåtarna på vedpannan darrade i samma takt. Jag tog loss fläkten och lyckades rikta det sneda fläkthjulet, en lös insexskruv på axeln, lösa skruv som håller dämparna på plats, knackade på axeln med en hammare så försiktigt det gick för att få fläkthjulet i läge, så långt allt väl men, det finns alltid ett men, när jag startar pannan och fläkten snurrar mumycket tystare men det finns ett litet skav- och gnisselljud och lagret (-en) är förstås misstänkta. Är det smidigt att byta lager på en sån fläkt?
CTC V35 årsmodell 2009

Hej!
hur har det gått med värmen i vinter?
jag har tre likadana tankar som jag nu ska koppla in till min nya vedpanna jag beställt.
detta är en nyinstallation, så jag undrar ifall det har funkat bra för dig för isåfall kopplar jag likadant, jag har dock vvb i ena tanken på 120 liter. skall jag placera den med vvb närmast pannan? kan jag förövrigt kopiera denna inkoppling?
MVH PAUL

• Gilla
sallad
  • Laddar…
S sallad skrev:
Intressant tanke där. Såg i CTC's manual en koppling där man har två kranar för serie- och parallellkoppling och tanken med det var att kunna ändra mellan vår-sommar-höst och vinterläge. Det kanske kunde var en lösning?
[bild]
vill nån förklara hur detta funkar? jag ser det som att när första tanken är varm kommer den värma nästa tank också?

B Bullebock skrev:
Hej!
hur har det gått med värmen i vinter?
jag har tre likadana tankar som jag nu ska koppla in till min nya vedpanna jag beställt.
detta är en nyinstallation, så jag undrar ifall det har funkat bra för dig för isåfall kopplar jag likadant, jag har dock vvb i ena tanken på 120 liter. skall jag placera den med vvb närmast pannan? kan jag förövrigt kopiera denna inkoppling?
MVH PAUL
Jo tack, det har funkat som det ska. Dör litet expansionskärl så det blev en massa atlk med att det skulle fyllas på och luftas fram ich tillbaka. Nu sitter det ett 100 liters kärl på vinden så det ska bli lite lugnare nästa säsong.
Vad är det för panna som du har skaffat? Vet inte om det fär att kopiera rakt av om det inte är samma förutsättningar. Mitt system är gansla basic. Det låter mest logiskt att ha vvb i första tanken eftersom man kanske bara värmer i första tanken när det inte behövs värme till annat.

B Bullebock skrev:
vill nån förklara hur detta funkar? jag ser det som att när första tanken är varm kommer den värma nästa tank också?
Enkelt förklarat så kan man styra lite mer vad som ska värmas. Vid seriekoppling tvingar man vattnet till första tanken och vidare till nästa.. osv.
Vid parallellkoppling hamnar vattnet (teoretiskt) lika mycket i alla men det finns lite variationer i verkligheten men ungefär så. Jag har haft nytta av det någon gång och just i början när det skulle luftas.

S sallad skrev:
Jo tack, det har funkat som det ska. Dör litet expansionskärl så det blev en massa atlk med att det skulle fyllas på och luftas fram ich tillbaka. Nu sitter det ett 100 liters kärl på vinden så det ska bli lite lugnare nästa säsong.
Vad är det för panna som du har skaffat? Vet inte om det fär att kopiera rakt av om det inte är samma förutsättningar. Mitt system är gansla basic. Det låter mest logiskt att ha vvb i första tanken eftersom man kanske bara värmer i första tanken när det inte behövs värme till annat.
Jag har skaffat en RB Ventum 40kw. Den är inkopplad och klar, 200l exp kärl. Värmt allt duschvatten nu i 3v. Helt fantastiskt.

Parallelkopplade och värmer 2/3 500l tankar nu, och det håller då från ca 90 till 40 grader i 4-5 dagar två pers dusch och disk om dagen. Ända negativa är att det blir jävulskt varmt i tvättstugan där tankarna står… åtminstonne nu på sommaren.

• Vedpanna RB Ventum i tvättstuga, rör och expanderingskärl synliga. Brandsläckare på väggen bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Jag har skaffat en RB Ventum 40kw. Den är inkopplad och klar, 200l exp kärl. Värmt allt duschvatten nu i 3v. Helt fantastiskt.

Parallelkopplade och värmer 2/3 500l tankar nu, och det håller då från ca 90 till 40 grader i 4-5 dagar två pers dusch och disk om dagen. Ända negativa är att det blir jävulskt varmt i tvättstugan där tankarna står… åtminstonne nu på sommaren.
Det var en rejäl panna, inga problem att få upp värmen när det är som kallast. Då har du en bra källare m a o, hos oss är det svalt och ruggigt. Kopplade du allt själv?

S sallad skrev:
Det var en rejäl panna, inga problem att få upp värmen när det är som kallast. Då har du en bra källare m a o, hos oss är det svalt och ruggigt. Kopplade du allt själv?
Ingen källare, marknivå!
Japp kopplat allt själv, hårdlödde allt, halvapriset mot pressning

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Ingen källare, marknivå!
Japp kopplat allt själv, hårdlödde allt, halvapriset mot pressning
Hade också tankar på att hårdlöda men det är ju så himla smidigt att pressa, man kan justera och pilla innan man klämmer ihop allt. Kostnaden känns som en piss i havet om jag tänker på vad det hade kostat att anlita folk att göra hela systemet. Ett plus är att man lär dig saker samtidigt. Testade att hårdlöda rören till vattenrenaren och det var intressant men kräver en riktig gassvetsutrustning till att börja med.

S sallad skrev:
Hade också tankar på att hårdlöda men det är ju så himla smidigt att pressa, man kan justera och pilla innan man klämmer ihop allt. Kostnaden känns som en piss i havet om jag tänker på vad det hade kostat att anlita folk att göra hela systemet. Ett plus är att man lär dig saker samtidigt. Testade att hårdlöda rören till vattenrenaren och det var intressant men kräver en riktig gassvetsutrustning till att börja med.
Jag har ju gassvet! Det är mer än dubbelt så dyrt med presskopplingar, jag sparade ca 10000kr på att löda, förstår inte hur det inte kan vara värt det. Har man inte gassvets så får man ju det för under 10000kr, du får alltså verktyg som du kan använda resten av livet på köpet för samma utfall. Rlren ska ju ö då isoleras liksom.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Jag har ju gassvet! Det är mer än dubbelt så dyrt med presskopplingar, jag sparade ca 10000kr på att löda, förstår inte hur det inte kan vara värt det. Har man inte gassvets så får man ju det för under 10000kr, du får alltså verktyg som du kan använda resten av livet på köpet för samma utfall. Rlren ska ju ö då isoleras liksom.
Mjuklöd med silverlod så slipper du svetsen, räcker med en gasolbrännare och blir också mycket snyggare.

L lat skrev:
Mjuklöd med silverlod så slipper du svetsen, räcker med en gasolbrännare och blir också mycket snyggare.
Kan man verkligen mjuklöda med silverlod?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan man verkligen mjuklöda med silverlod?
Nix

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.