Jag fick en idé om hur jag ska koppla ackumulatortankar. Hittade en hyfsat vettig vedpanna (CTC V35) och likaså tre udda ackumulatortankar.
Jag har sett att det finns lite olika skolor hur man kopplar det öppna expansionskärlet i systemet och jag hade fastnat för varianten där man matar hetvattnet in på översta (inte toppen) och använder toppen för luftning.
Luften ska ju hitta ut av sig själv tycker jag, därför kom idén att ha en by-pass med en ventil mellan toppen på tankarna och matningen från pannan/exp-kärlet - vips har jag luftning när jag önskar 🤓
Varför jag vill koppla såhär är att det är begränsat med takhöjd för att få luften att pysa uppåt och att rören annars krockar med varandra.
Är jag helt ute och cyklar eller finns det någon hake?
En grön vedpanna av märket CTC V35 står på en pall i ett rum med olika verktyg såsom en lyftkärra, en sopborste och träplankor runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du rita en skiss?
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kan du rita en skiss?
Tack!
Satt just och skissade.. och insåg att det var en kombination av tankefel och ritfel.
Det var höjdskillnaderna som spökade. Jag får rita om och se om det blir mer logiskt. 👌
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jo, nu har jag fått till lite mer rätt proportioner i skissen, speciellt i höjdled.
Jag har bilat ner returröret i golvet för att slippa snubbla över den närmaste 20 åren. Kom fram till att höjden faktiskt inte är ett problem utan bara att det var smidigare att dra rören på detta vis. Frågan är om det funkar lika bra med ett 15 mm rör uppe i toppen men att den största vattenmängden går till övre röret?
 
  • Handritad skiss av vattenrörinstallation med 28 mm och 15 mm rör, visar dörrs placering och rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska 15 röret vara för, avluftning tankar, med en ventil för att kunna stänga avluftnngen, eller för att förhindra självcirk till pannan.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad ska 15 röret vara för, avluftning tankar, med en ventil för att kunna stänga avluftnngen, eller för att förhindra självcirk till pannan.
15 röret tänkte jag att den bara skulle få eventuella luftbubblor att hitta ut, mer i början men antagligen mindre i fortsättningen. Man kanske kunde ha en strypventil där istället för att justera? Någon självcirkulation borde det väl inte kunna bli eller har jag missat något?
>Rättar/förtydligar mig själv - [menar att det ska inte bli någon "självcirkulation på fel håll]
 
Redigerat:
Jag tycker det ser bra ut. Jag tror inte det gör något om ventilen på avluftningsröret alltid är öppen.
 
R roke skrev:
Jag tycker det ser bra ut. Jag tror inte det gör något om ventilen på avluftningsröret alltid är öppen.
Tack, ibland är det bra att ventilera sina tankar 🤓 lätt att fastna i någon tankebubbla. Det tillkommer säkert någon sak i det verkliga livet som ställer teorin på huvudet men i stora drag tänker jag att det ska funka med självcirkulationen också. Jag var tvungen att höja laddomaten en bit eftersom pannans sotlucka annars skulle bli blockerad, därav böjen i ritningen.
 
S sallad skrev:
Jo, nu har jag fått till lite mer rätt proportioner i skissen, speciellt i höjdled.
Jag har bilat ner returröret i golvet för att slippa snubbla över den närmaste 20 åren. Kom fram till att höjden faktiskt inte är ett problem utan bara att det var smidigare att dra rören på detta vis. Frågan är om det funkar lika bra med ett 15 mm rör uppe i toppen men att den största vattenmängden går till övre röret?
När du ändå gör jobbet kan du se till att få mer lika lång dragning till tankarna dvs tex returen ansluten vid tanken längst bort. Det är enkelt gjort och passar bra för att få jämnare utnyttjande av tankarna.

Din luftning kan du göra som du ritat och även med klenare rör om du vill. Alternativt kan du dra en kort bit direkt ut från varje topp och avsluta med en liten ventil där. Det är väldigt lite som behöver tas ut den vägen efter fyllning och lite rejäla laddningar vid hög temp.
 
S sallad skrev:
Tack, ibland är det bra att ventilera sina tankar 🤓 lätt att fastna i någon tankebubbla. Det tillkommer säkert någon sak i det verkliga livet som ställer teorin på huvudet men i stora drag tänker jag att det ska funka med självcirkulationen också. Jag var tvungen att höja laddomaten en bit eftersom pannans sotlucka annars skulle bli blockerad, därav böjen i ritningen.
Självcirkulationen ska du inte ha större förhoppningar på och det är heller inget väsentligt. Du har med dina nedböjningar både på fram- och returledningarna ordnat bra klassiska sk värmespärrar. Även det direkta parallella utaget för värme i samma krets och driven av pump ger större bidrag än det lilla tryck som verkar vid självcirkulation.

Och du verkar ha det vettigt i ditt fall vad du beskriver och visar så du får säkert inga problem öht. En någorlunda standard 1A som det blir då du troligtvis kollat på diverse typlösningar i ämnet.
 
S sallad skrev:
15 röret tänkte jag att den bara skulle få eventuella luftbubblor att hitta ut, mer i början men antagligen mindre i fortsättningen. Man kanske kunde ha en strypventil där istället för att justera? Någon självcirkulation borde det väl inte kunna bli eller har jag missat något?
GK100 GK100 skrev:
När du ändå gör jobbet kan du se till att få mer lika lång dragning till tankarna dvs tex returen ansluten vid tanken längst bort. Det är enkelt gjort och passar bra för att få jämnare utnyttjande av tankarna.

Din luftning kan du göra som du ritat och även med klenare rör om du vill. Alternativt kan du dra en kort bit direkt ut från varje topp och avsluta med en liten ventil där. Det är väldigt lite som behöver tas ut den vägen efter fyllning och lite rejäla laddningar vid hög temp.
Helt korrekt, balans i rörlängd och sånt. Ska koppla returen på sista tanken.
Ju klenare rör desto bättre för smålänningen.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Självcirkulationen ska du inte ha större förhoppningar på och det är heller inget väsentligt. Du har med dina nedböjningar både på fram- och returledningarna ordnat bra klassiska sk värmespärrar. Även det direkta parallella utaget för värme i samma krets och driven av pump ger större bidrag än det lilla tryck som verkar vid självcirkulation.

Och du verkar ha det vettigt i ditt fall vad du beskriver och visar så du får säkert inga problem öht. En någorlunda standard 1A som det blir då du troligtvis kollat på diverse typlösningar i ämnet.
Nja, en (perfekt) fungerande självcirkulation hade varit önskvärt men då hade laddomaten hamnat på ett väldigt otacksamt ställe nere vid golvet bakom pannan 😆
Försökte tänka på det praktiska när man måste vara där och skruva med något. Jag har försökt minimera skillnader i höjd t ex genom att dra returen i/under golvnivå.
* Uppdatering med kladd i photoshop
 
  • Handritad skiss av ett värmesystem med färgade rör för flödesriktningar och pilar som visar självcirkulation, inklusive höjdnivåer och markeringar för returledning under golvnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tänk då på att ha lite uppförsbacke på röret ovan tankarna, då kan ev. luft i alla tankar åka ut. I den kopplingen du har på skissen så kommer sista tanken att laddas ur snabbare, vatten går alltid lättaste vägen. Med parralellt kopplade tankar kommer det alltid kallvatten till pannan ( hur kraftig är den ) den måste kunna lyfta tempen och orkar den inte med det, så blir laddflödet litet, när laddomaten reglerar med kanske 72 C. Pannan i sig själv för att få en bra laddtemp, måste komma upp i minst 80 - 85 C. Då först blir det lite fart på laddflödet.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Jag funderar på om du ska sätta 15-röret för avluftning ovanför T-kopplingen över pannan, mot expkärlet? Som det är nu möter luften vattnet som ska till tankarna, åt höger i bilden.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tänk då på att ha lite uppförsbacke på röret ovan tankarna, då kan ev. luft i alla tankar åka ut. I den kopplingen du har på skissen så kommer sista tanken att laddas ur snabbare, vatten går alltid lättaste vägen. Med parralellt kopplade tankar kommer det alltid kallvatten till pannan ( hur kraftig är den ) den måste kunna lyfta tempen och orkar den inte med det, så blir laddflödet litet, när laddomaten reglerar med kanske 72 C. Pannan i sig själv för att få en bra laddtemp, måste komma upp i minst 80 - 85 C. Då först blir det lite fart på laddflödet.
Bra tänkt!
Kanske som "trappsteg" med rören upp.. tror det finns lite utrymme för att få till det
Pannan är en CTC V35 ... 35 kW och ska ha viss automatik och med laddomatens hjälp komma upp i "lagom" temperatur för att få snurr på vattnet. Kanske en "hetare" termostat i laddomaten kan vara bra såvida inte pannans automatik lägger sig i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.