Några vänner frågade mig om jag kunde fixa en snygg lampa till deras matsalsbord. -Javisst!
Fixade en gammal malmkrona i dåligt skick från blocket. Kapade av armarna och gjorde pendlar med nya bruna tvinnade textilkablar från Byggfabriken. Lampsocklarna i mässing ropade jag hem på en tradera-auktion för ett par hundralappar. Sen Var det bara och kapa av armarna och börja löda kontakter.
Men vad skulle jag då göra med armarna och lampetterna som blev över? Hade en vägg hemma vid balkongen som var mörk och tråkig. Köpte ventilfäste med klämringskoppling hos Rinkaby rör och fick på så sätt en hållare till armarna så de kunde sättas upp på väggen.
Resultatet:
Kompisarnas lampa (det ursprungliga projektet):
Hälsningar F
Fixade en gammal malmkrona i dåligt skick från blocket. Kapade av armarna och gjorde pendlar med nya bruna tvinnade textilkablar från Byggfabriken. Lampsocklarna i mässing ropade jag hem på en tradera-auktion för ett par hundralappar. Sen Var det bara och kapa av armarna och börja löda kontakter.
Men vad skulle jag då göra med armarna och lampetterna som blev över? Hade en vägg hemma vid balkongen som var mörk och tråkig. Köpte ventilfäste med klämringskoppling hos Rinkaby rör och fick på så sätt en hållare till armarna så de kunde sättas upp på väggen.
Resultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kompisarnas lampa (det ursprungliga projektet):
Logga in
Skapa konto
Hälsningar F
Tackar! Var bara en crazy bild jag fick i huvudet när jag såg dom ligga på golvet efter kapningen från Malmkronan.hyggabus skrev:
Nej, smaken är ju som baken. Den är betydligt rörigare än lampetterna. Allting hänger huller om buller. Lite det som var tanken. Bilderna är inte de bästa heller. Vet inte om man kan se det på bilden men den är bestyckad med koltrådslampor med klassiska Edisongloben.
Ok, Nej lampetterna är inte jordade men de sitter heller inte monterat i ett jordat rum. Har fortfarande ojordat här hemma.Mikael_L skrev:
Angående kronan så är den ombyggd med 3-ledar kabel. Alla socklar är jordade i kronan via jordkabeln, även kedjan och kupan, som sen i sin tur går till jord i uttaget i taket. Men det kanske inte är ok ändå? Mätte motståndet till ca 0,78 Ohm genom jordkabeln så borde vara lugnt.
Redigerat:
Klicka här för att svara