MathiasS skrev:
Är det verkligen seriösa bud på över 500 spänn?
Det är jag helt övertygad om. Det finns en hel del som samlar på gamla Bahco. Även skruvmejslarna med grönt skaft brukar vara poppis. Och denna skiftnyckel är ju verkligen speciell, har aldrig sett en sådan tidigare.
 
Milkshaken
Faktiskt en mycket praktisk pryl måste jag säga.
Hänger du långt uppe i en telestolpe och det blåser satan med snö och eskimåer som väntar vid skogsbrynet... ja då e de bra med en sån Bachoskiftnyckel, just för att du behöver inte ta av dig vantarna och justera var ggn du ska ändra gap-strl...
Bara ställ in INNAN du springer upp i stolpen, sen bara vända och vrida....
Likaså när man skruvar fixturer, ofta i olika storlekar,,,, jättesmidigt att ha 2 st förinställda gap....

Förmodligen har den högt samlarvärde då det inte finns överflöd av dom...
Likaså med Bacho 0..... Den minsta (Vad jag vet i Skiftnyckelserien) Min förra chef skulle ge en bra slant för dom, då han är en hängiven samlare av dessa..
 
Milkshaken skrev:
jättesmidigt att ha 2 st förinställda gap....
Jag måste missa nån monumental fördel med skiftnycklar här..
Varför i hela friden skulle man, om man på förhand vet vilka två storlekar man ska använda, ta med en dubbel skiftnyckel upp i stolpen? Två fasta nycklar måste väl ändå alltid vara att föredra...

Angående priset så blir man ibland förvånad men för det mesta finns en samlarmarknad.
 
Tyresö
Man kan även ha 2 st förinställda skiftnycklar
 
Daniel_N skrev:
Det är jag helt övertygad om. Det finns en hel del som samlar på gamla Bahco. Även skruvmejslarna med grönt skaft brukar vara poppis. Och denna skiftnyckel är ju verkligen speciell, har aldrig sett en sådan tidigare.
Jag måste göra en inventering och se vad som döljer sig i lådorna.....! d^_^b
 
Det finns kanske en historisk aspekt också. Efter vad jag har hört så fanns ursprungligen ingen standard för skruvskallarnas storlek. Varje verkstad fick tillverka egna nycklar efter behov. Därför var det en revolution när skiftnyckeln kom och man kunde skrota alla fasta nycklar av olika slag och bara ha EN nyckel med sig. Skiftnyckeln har sedan bitit sig kvar länge. Numera finns det ju standarder för storlekarna och det verkar som om vi mer och mer går tillbaka till användandet av fasta nycklar eftersom dessa har andra fördelar.

Jag vet inte när BA Hjort & Co blev BACHO men man kan tänka sig att standardiserade skruvar inte var garanterat när ovan nämnda nyckel tillverkades.

Se även
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Petter_Johansson
 
Redigerat:
Mikael_L
MathiasS skrev:
Jag måste göra en inventering och se vad som döljer sig i lådorna.....! d^_^b
Får jag provköra Ferrarin du snart köper?
:D
 
A
Det har inget med televerket att göra, dom fanns för gemene man (men roligare förståss med en som har nån stämpel på sig :) ). Fanns i olika storlekar, iaf i 6"-8", 8"-10" som är "vanligast", men det fanns även en 4"-6", som jag bara sett en gång. Jag har en i 6"-8"..
Och priset, jo bland samlare är dom nog åtråvärda, dom är väldigt ovanliga, så när det väl dyker upp nån kan dom bli rätt så dyr. (jag småsamlar på Bahco).

Alligatorkäft är rätt så vanlig, då i 8", i 6" är dom rätt så ovanlig, i 4" så ovanlig att jag bara sett en enda, i 10" likaså, 8" fanns ju även med olika Volvomärkningar.

Med däckjärn var 6" vanlig, 8" mer ovanlig, har bara sett med Saab och Volvomärkning på dom i 8".

Ursprunget till dubbelnyckeln vete attan, men just traktor/lastbil o.s.v. är det mer praktiskt istället för att ha med sig två.
 
A
MathiasS, har du flera såna? Du får gärna sälja till mig (dock kan jag inte betala fantasipriser, så fanatisk samlare är jag inte).
 
Micke: Självklart ska du låna någon av ferrarisarna.

Amarace - låt mig inventera och återkomma.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.