5 964 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
En fullkomligt onödig grej...eller?
Sida 1 av 2
http://www.tradera.com/Ovanlig-Bacho-6-skiftnyckel-auktion_301888_123089305
Tja, om man lämnar prisläget därhän, vad i hela friden ska den vara bra till? Okej att man kan justera in två olika storlekar, men det kan man ju med två stycken skiftnycklar också, och då har man dessutom möjlighet att hålla emot med den ena. Jag tycker att den påminner en del om den kombinerande stämjärn/rasp-saken som länkades här för nåt tag sedan men raspjärnet måste nog ändå vara smartare, den täckte ju in två olika syften i alla fall. Trots att den är svensk måste det vara ett klart fall av fransk ingenjörskonst, en elegant lösning på ett icke existerande problem.
Tja, om man lämnar prisläget därhän, vad i hela friden ska den vara bra till? Okej att man kan justera in två olika storlekar, men det kan man ju med två stycken skiftnycklar också, och då har man dessutom möjlighet att hålla emot med den ena. Jag tycker att den påminner en del om den kombinerande stämjärn/rasp-saken som länkades här för nåt tag sedan men raspjärnet måste nog ändå vara smartare, den täckte ju in två olika syften i alla fall. Trots att den är svensk måste det vara ett klart fall av fransk ingenjörskonst, en elegant lösning på ett icke existerande problem.
Den här ville min fru ha - trots det så har hon synpunkter på att jag handlar onödiga verktyg.
http://www.litesmartare.se/hemma/37-hammare-med-4-st-skruvmejslar.html
http://www.litesmartare.se/hemma/37-hammare-med-4-st-skruvmejslar.html
En sån har jag någonstans ute i verkstan. Ett arv efter farsan men kan knappt tro att någon vill betala över 500 för en sån 
Den används inte särskilt ofta dock då den är lite sliten i käftarna.
Har för övrigt haft en mindre skiftnyckel också som i änden var smidd så den fungerade som däckavtagare för cykeldäck
Men den har jag inte sett på länge.....
Den används inte särskilt ofta dock då den är lite sliten i käftarna.
Har för övrigt haft en mindre skiftnyckel också som i änden var smidd så den fungerade som däckavtagare för cykeldäck
Jo, en sån där har jag/har haft en gång i tiden. Vart den tagit vägen har jag ingen aning om. Om jag vetat att man kunde sälja dem för 500 spänn hade jag hållit hårdare i den.
Jag har ytterligare en variant, med s.k. hajkäft i ena änden.
Jag har ytterligare en variant, med s.k. hajkäft i ena änden.
Hmmm - själv hann jag inte lägga in mitt veto innan frugan kom hem med den. Kan meddela att gängan mellan hammarhuvudet och skruvmejseln gav upp vid första tillfället, en av dom mindre skruvmejslarnas klinga var ungefär lika vridstyv som ett stearinljus och spikutdragaren är så ovass att det är i det närmaste omöjligt att dra ut ens en 30 mm dyckert.Tyresö skrev:
Du ska vara stolt över att din fru åtminstone förvarnade dig om att hon ville ha setet. Du har med andra ord gjort någonting rätt vid hennes uppfostran!
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Kan det inte vara så att den mindre nyckeln även är tunnare, dvs kommer bättre in i trånga utrymmen? Det är säkert en specialare för Televerkets gamla mekaniska 500-väljare eller något i den stilen.Gilbert skrev:
Vågar väl knappt erkänna det men en sådan har jag... fast med rosablommigt mönster...Tyresö skrev:
Nja, inte helt sant. Hustrun fick den med någon tidningsprenumeration och gav den till vår då 4-åriga dotter. Hon blev glad ivarjefall. Året efter, när grabben fyllt 3 så fick han en IXO och en liten Bacho hammare i julklapp istället. Så var ordningen återställd.