http://www.tradera.com/Ovanlig-Bacho-6-skiftnyckel-auktion_301888_123089305
Tja, om man lämnar prisläget därhän, vad i hela friden ska den vara bra till? Okej att man kan justera in två olika storlekar, men det kan man ju med två stycken skiftnycklar också, och då har man dessutom möjlighet att hålla emot med den ena. Jag tycker att den påminner en del om den kombinerande stämjärn/rasp-saken som länkades här för nåt tag sedan men raspjärnet måste nog ändå vara smartare, den täckte ju in två olika syften i alla fall. Trots att den är svensk måste det vara ett klart fall av fransk ingenjörskonst, en elegant lösning på ett icke existerande problem.

Det där är en sån pryl som är bra att ha med i traktorn, istället för att ha 2 olika.
Den lilla få ju plats där det är trångt bättre än den stora.

Men världen hade väl förmodligen överlevt utan också.....

Tyresö
Hahaha, undrar vad designern hade rökt för cigaretter - troligtvis inte såna cigaretter som man kan köpa i tobaksaffären....

"Televerkets symbol instansat "
Specialverktyg för televerkets folk??

Paul-Staffanstorp
Tyresö skrev:
Den här ville min fru ha - trots det så har hon synpunkter på att jag handlar onödiga verktyg.

[länk]
Ha ha ha ha... DEN var det sjuuuukaste jag sett !!! :x

Mikael_L
Photoshop .... :)

Det var i alla fall min första tanke. Men på tradera lär det ju inte funka, när den som vann auktionen sen får hem något annat lär han ju bli sur ... ;)

En sån har jag någonstans ute i verkstan. Ett arv efter farsan men kan knappt tro att någon vill betala över 500 för en sån :)
Den används inte särskilt ofta dock då den är lite sliten i käftarna.

Har för övrigt haft en mindre skiftnyckel också som i änden var smidd så den fungerade som däckavtagare för cykeldäck :D Men den har jag inte sett på länge.....

Jo, en sån där har jag/har haft en gång i tiden. Vart den tagit vägen har jag ingen aning om. Om jag vetat att man kunde sälja dem för 500 spänn hade jag hållit hårdare i den.
Jag har ytterligare en variant, med s.k. hajkäft i ena änden.

Hajkäftarna är nog vanligare än de dubbla :)

Tyresö skrev:
Den här ville min fru ha - trots det så har hon synpunkter på att jag handlar onödiga verktyg.

[länk]
Hmmm - själv hann jag inte lägga in mitt veto innan frugan kom hem med den. Kan meddela att gängan mellan hammarhuvudet och skruvmejseln gav upp vid första tillfället, en av dom mindre skruvmejslarnas klinga var ungefär lika vridstyv som ett stearinljus och spikutdragaren är så ovass att det är i det närmaste omöjligt att dra ut ens en 30 mm dyckert.

Du ska vara stolt över att din fru åtminstone förvarnade dig om att hon ville ha setet. Du har med andra ord gjort någonting rätt vid hennes uppfostran!:)

Gilbert skrev:
..Trots att den är svensk måste det vara ett klart fall av fransk ingenjörskonst, en elegant lösning på ett icke existerande problem.
Kan det inte vara så att den mindre nyckeln även är tunnare, dvs kommer bättre in i trånga utrymmen? Det är säkert en specialare för Televerkets gamla mekaniska 500-väljare eller något i den stilen.

Tyresö skrev:

[länk]
Vågar väl knappt erkänna det men en sådan har jag... fast med rosablommigt mönster...

Nja, inte helt sant. Hustrun fick den med någon tidningsprenumeration och gav den till vår då 4-åriga dotter. Hon blev glad ivarjefall. Året efter, när grabben fyllt 3 så fick han en IXO och en liten Bacho hammare i julklapp istället. Så var ordningen återställd.

Skulle gissa att det är för att televerksgubbarna ville ha så lite som möjligt med sig upp i stolpen.

Gilbert skrev:
[länk]
Tja, om man lämnar prisläget därhän, vad i hela friden ska den vara bra till?
Om man INTE lämnar prisläget därhän: Jag är fanimej miljonär. Har hur många sådan där som helst i lådorna i verkstan.

Är det verkligen seriösa bud på över 500 spänn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.