109 326 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Jag brukar köra med en tumregel att saker skall betala sig på 10år. Det brukar täcka in alla möjliga omständigheter (låna pengar för att investera samt jämförelse mot börsen). Med solceller så känns det inte riktigt att man är där ännu men man kommer ganska nära (med nuvarande bidrag).
I framtiden gissar jag att elpriset i medel kommer att öka förutom då alla solceller är aktiva. Då de flesta elbolag inte erbjuder timdebitering så kommer nog den billiga solelen ej de flesta privatkonsumenter till godo. Och så länge man som microproducent får skatteavdrag kommer batterilösningar ej att vara lönsamma.
Elen måste bli dyrare för att solcellskalkylen ska bli bättre. Men vi kan ju "glädja" oss med att den snart nog kommer att bli det då SydVästlänken snart tas i drift:
http://www.svk.se/utveckling-av-kra...ngen-av-sydvastlanken-forskjuts-till-augusti/
I framtiden gissar jag att elpriset i medel kommer att öka förutom då alla solceller är aktiva. Då de flesta elbolag inte erbjuder timdebitering så kommer nog den billiga solelen ej de flesta privatkonsumenter till godo. Och så länge man som microproducent får skatteavdrag kommer batterilösningar ej att vara lönsamma.
Elen måste bli dyrare för att solcellskalkylen ska bli bättre. Men vi kan ju "glädja" oss med att den snart nog kommer att bli det då SydVästlänken snart tas i drift:
http://www.svk.se/utveckling-av-kra...ngen-av-sydvastlanken-forskjuts-till-augusti/
Det kan man nog säga. Men generellt, det är ett lurendrejeri där det skall se så jävla bra. Sosse/Miljöpartist-logiken är total med "samla el på sommarn och ta ut på vintern men granskar man det så är det in princip sämre än man får av random elbolag som betalar några akademiska öre över spotpris för att uppfylla sina interna "miljömål" och få gillande tillrop av politiker med signalpolitik. JA TILL KÄRNKRAFT.... så kan vi ha en bra utbyggd solel upptill för att kunna ta alla underhålls och bränslebyte under juni-Augusti och se till att BASKRAFTEN fungerar som den skall under Oktober-Mars.D Daniel 109 skrev:
Saknar fortfarande svar från de som haft sin anläggning i 15-20år, har den betalat sig eller inte?
Jag har själv så liten elförbrukning, drygt 5000kwh/år men har fjärrvärme. Har annars ett perfekt tak att montera celler på men kommer tyvärr inte kunna räkna hem dessa. Den stora delen av min elförbrukning sker dessutom på den mörka tiden när solpanelen ger absolut minst.
Att vi dessutom måste räkna in 60 öre för såld el känns väldigt osäker då denna peng snart kommer minska eller försvinna. Skattepengar behövs till annat som vi alla vet.
Jag har själv så liten elförbrukning, drygt 5000kwh/år men har fjärrvärme. Har annars ett perfekt tak att montera celler på men kommer tyvärr inte kunna räkna hem dessa. Den stora delen av min elförbrukning sker dessutom på den mörka tiden när solpanelen ger absolut minst.
Att vi dessutom måste räkna in 60 öre för såld el känns väldigt osäker då denna peng snart kommer minska eller försvinna. Skattepengar behövs till annat som vi alla vet.
Du vet jävligt mycket.... tex att 60 öre kommer att försvinna. Med den fantastiska insikten så är det svårt att förstå att du inte har samma fantastiska insyn när det gäller prisutveckling och även prestandaförbättringar de senaste 15-20 åren. En sån kalkyl är ungefär lika aktuell som..... använt toapapper.Stefflo skrev:
Saknar fortfarande svar från de som haft sin anläggning i 15-20år, har den betalat sig eller inte?
Redigerat:
Men fjärrvärme är ju rätt dyrt… borde du inte kunna räkna hem en del genom att värma vattnet med solenergi?Stefflo skrev:
De har dessutom säsongsanpassat priserna. Så på sommaren ör fjärrvärmen väldigt billig. Dvs, samtidigt som solen ger något. De måste nämligen bli av med värmen för att kunna producera el.
Det var ju inte måttligt heller...D Daniel 109 skrev:
Vinter (december, januari, februari) 69,2 öre/kWh
Vår/höst (mars, april, oktober, november) 55,6 öre/kWh
Sommar (maj-september) 9,9 öre/kWh
https://www.tekniskaverken.se/kunds...fjarrvarmepriser-2021/privat/#PrivatLinkoping
Jag har inget billigare eller bättre sätt att lagra solenergin än kluven björkved, men den håller å andra sidan flera år och är svår att förstöra med tillfälliga politiska beslut.
Får jag ihop kalkylen vore solceller intressant men med dagens priser är det ju billigare att köpa sin el.
Får jag ihop kalkylen vore solceller intressant men med dagens priser är det ju billigare att köpa sin el.
Med din kalkyl är det ingen ide att skaffa solceller heller då de kommer vara mycket bättre om 20 år till.F fsn skrev:Du vet jävligt mycket.... tex att 60 öre kommer att försvinna. Med den fantastiska insikten så är det svårt att förstå att du inte har samma fantastiska insyn när det gäller prisutveckling och även prestandaförbättringar de senaste 15-20 åren. En sån kalkyl är ungefär lika aktuell som..... använt toapapper.
Jag var intresserad av att läsa hur kalkylen såg ut för de som haft solceller en lång tid.
Solceller som kan gå i hop kalkylmässigt på <10år till dagens priser är intressanta för många.Stefflo skrev:
För 20 år sedan var det väl vacumrör som installerades för att ta till vara solenergin?
I princip ingen privatperson hade en nätansluten anläggning för 15-20 år sedan. Jag kollade priser på solceller och om man t ex valde att installera 2016 istället för 2015 så hade installations/materialkostnaden minskat mer än vad man skulle sparat in i elkostnaden. Jag tror att kring 2018 så låg den optimala tidpunkten för att installera solceller i Sverige. Då kunde man få max bidrag och solpanelerna var tillräckligt bra samt att installationsförfarandet mognat. Iaf så om försäljarnas glädjekalkyler får råda så tar det ju 8-12 år allt är återbetalat. Då lär det ju vara en bit in på andra halvan av 2020-talet innan någon eventuellt skulle ha fått sin anläggning återbetald.Stefflo skrev:
Iaf den anläggning jag har installerat där jag bor (BRF) har en egenkonsumtionsgrad på ca 75%. Om anläggningen håller så kommer den ha betalat sig på 12-13 år (och då bortser jag från såld el och räknade på att varje kWh kostade 1kr).
Då får du nog läsa på Bengts Villablog. Han har haft en anläggning relativt länge. Och gällande om man skall installera nu eller senare så är ju frågan om effektiviteten samt priset kan kompensera mer än bidragen. Samt den faktiska produktion man får. Före 2015 så var det som sagt mer fördelaktigt att vänta.Stefflo skrev:
Det man vill är ju att solcellerna skall vara lönsamma av sig själv utan bidrag och det är de tyvärr inte. Vi har för billigt elpris i Sverige för det. Om man själv köper in paneler och gör allt jobbet själv så kan man nog få en återbetalningstid på 6-8 år nu. Men då är problemet att det är väldigt få som får göra allt jobb själva.