109 331 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Japp, och det var likadant förra året. Tror det beror på stamnätsbegränsningar norrut och nätarbete. Det i sin tur beror som jag ser det på nerläggning av baskraft i södra delarna av sverige.S steve5432 skrev:
Det att priserna kommer vara mycket högre på vintern än sommaren gäller nog inte längre. Alla nya fabriker som byggs som behöver en massa el kommer förbruka lika mycket året runt. Elbilar kommer dra mer på sommaren än vintern då vi oftast kör mer bil på sommaren. Som flera skrivet så är spotpriserna höga nu på sommaren. Dessutom är spotpriserna lägre på natten än på dagen.
Jag producerar 11800 kW på en anläggning som kostade 172 - 52 kSEK = 120 KSEK, med ett snitt pris på 1.50 så har jag sparat igen den på 7 år. Med tanke på elprisutveckling så tror jag att jag har den betald ännu fortare
Jag producerar 11800 kW på en anläggning som kostade 172 - 52 kSEK = 120 KSEK, med ett snitt pris på 1.50 så har jag sparat igen den på 7 år. Med tanke på elprisutveckling så tror jag att jag har den betald ännu fortare
Nja, jag kör då bra mycket mindre på sommaren. Om solkraften fortsätter att växa i samma takt så kommer vi absolut att se lägre priser på sommaren.
Ja alla kör vi olika, men generellt kör bilägare mer på sommaren. Även om solkraften växer kraftigt så kommer förbrukningen av el att växa mycket mer, så jag tror på fortsatt höga priser och att man kommer tjäna igen sin anläggning på mindre än 10 år och själva solcellerna kommer nog hålla 25-30 år eller till taket måste bytasD Daniel 109 skrev:
Du har med största sannolikhet fel. Exakt vilka nya "fabriker"skulle det vara som förbrukar lika mycket året om? Och vilka "gamla" industrier skulle det inte gälla för mena du? Bilkörningen, och framför allt skillnaden i antal mil på sommar och vinter är en så marginell del av totala energibehovet så om det inte kan försummas så kan det def marginaliseras. Det behövs mer el på vinter för att det är KALLT. Och elpriset över tid kommer alltid att vara lägre under tokblöta preioder, under relativt milda perioder, under industrisemester mm. Anledningen till höga priser på sommaren har historiskt till viss del varit pissiga och utdragna driftstopp på kärnkraft och nu i år och förra året pga infrastrukturutbyggnad i/till elområde 3 och 4.M manula skrev:Det att priserna kommer vara mycket högre på vintern än sommaren gäller nog inte längre. Alla nya fabriker som byggs som behöver en massa el kommer förbruka lika mycket året runt. Elbilar kommer dra mer på sommaren än vintern då vi oftast kör mer bil på sommaren. Som flera skrivet så är spotpriserna höga nu på sommaren. Dessutom är spotpriserna lägre på natten än på dagen.
Jag tror inte heller att du räknar hem din anläggning på 7 år. Min anläggning landade på nästan 10kkr lägre nettopris än din efter bidrag och jag producerade förra året nästan 16500kWh. Jag har den betald på 6-7år realistiskt räknat. Nu spelar väl egen förbrukning och sånt in lite med men jag tror du i realiteten landar på minst drygt 8 år och kanske tom över 9år. Och anser du att jag har fel så upp med kalkylen.
Håller med dig i båda delarna.F fsn skrev:Du har med största sannolikhet fel. Exakt vilka nya "fabriker"skulle det vara som förbrukar lika mycket året om? Och vilka "gamla" industrier skulle det inte gälla för mena du? Bilkörningen, och framför allt skillnaden i antal mil på sommar och vinter är en så marginell del av totala energibehovet så om det inte kan försummas så kan det def marginaliseras. Det behövs mer el på vinter för att det är KALLT. Och elpriset över tid kommer alltid att vara lägre under tokblöta preioder, under relativt milda perioder, under industrisemester mm. Anledningen till höga priser på sommaren har historiskt till viss del varit pissiga och utdragna driftstopp på kärnkraft och nu i år och förra året pga infrastrukturutbyggnad i/till elområde 3 och 4.
Jag tror inte heller att du räknar hem din anläggning på 7 år. Min anläggning landade på nästan 10kkr lägre nettopris än din efter bidrag och jag producerade förra året nästan 16500kWh. Jag har den betald på 6-7år realistiskt räknat. Nu spelar väl egen förbrukning och sånt in lite med men jag tror du i realiteten landar på minst drygt 8 år och kanske tom över 9år. Och anser du att jag har fel så upp med kalkylen.
Min anläggning kostade 120k och kommer att ge ca 10kWh
Räknar med ett pris på 120öre(EO3) då ger det 10år
och med byte av växelriktare 11-12 år.
Så om @manula bor i EO4 så säger vi 10 öre till vilket då ger honom en ROI (ink byte växelriktare) på 9-10 år. Svårt att se hur han ska komma ned till 7.