E
M MrDizzy skrev:
Läste du de poster jag skriv innan om
alla stora strömslukande industriprojekt som kräver ström året runt tillsammans med svensk vinter & nedläggning av kärnkraft & oljekraftverk?

Vind kraft kan man inte lita på om "ryss"kylan kommer och ligger kvar i 2-3 veckor.
Plus all underfinansiering av stomnätet gör att överföringskapaciteterna från EO 1&2 till 3&4 sjunker trots utbyggnad av nya överföringslänkar.
Då återstår att betala mest för att få tillräckligt med el under vintern. Dvs högre elpriser under vintern pga detta.
Sen kollar du historiskt så har elpriserna alltid varit högre på vintern (bara att kolla in [länk] )

Så nej tyvärr känns det ur min synvikel inte överdrivet att skriva så :(
Så du tror att alla som investerar i solkraft är idioter som kastar sina pengar i sjön?

Känns som du behöver läsa på lite, med diverse stöd går det runt för de flesta med god marginal, sen har ju folk olika förutsättningar i landet.

Du ska heller inte titta så mycket på nätet historiskt då detta genomgår stora förändringar med minskad kärnkraft, ökad andel förnybara samt större transmissionsmöjligheter länderna emellan.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Jag personligen älskar att betala skatt, tänk på allt bra det går till.

Varför jobbar folk annars?

Vi lever likt våra vänner myrorna i ett kollektivsamhälle, vare sig vi själva vet detta eller ej.
E El-Löken66 skrev:
Jag personligen älskar att betala skatt, tänk på allt bra det går till.

Varför jobbar folk annars?

Vi lever likt våra vänner myrorna i ett kollektivsamhälle, vare sig vi själva vet detta eller ej.
Jag skrattar mig harmynt
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
S
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Om man bara räknar investeringskostnad och intjänande på producerad el så ligger de flesta runt 10 år innan ren vinst. Sedan kan man ju kanske räkna med en viss värdeökning på kåken, iaf tills de flesta installerat. Jag tycker att staten skulle främja solpabeler kraftigt istället för elbilsbonus. Om alka egna hem har solpaneler så kan det vara av godo för landrts elförbrukning. Den el som inte förbrukas matas ut på nätet. Det blir ju några kwh. Tyvärr så produceras mest el när den behövs minst, åtminstone ännu. När alla åker elbil ändras nog läget en del och förbrukningen ökar på sommaren. Men då har även skatt införts på solpaneler, så i längden är vi nog torsk på vinsten med paneler också. Men torsken är ju nästan slut så vi förvägras väl nöjet att bli torsk också.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Det spelar ju ingen roll, det som produceras är tillgodo, antingen genom förbrukning eller försäljning.
Det spelar väl en väldigt stor roll. Det är ju på vintern elen är dyr och man behöver mest. Att sälja ger långt ifrån så mycket per kWh som den kostar vintertid…

Elproducenter får självklart dessutom mindre betalt än vad konsumenten betalar..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Det är förvånande att inte fler i område 4 skaffar solceller med tanke på elpriserna där. Det är oxå förvånande att fler inte ställer sina politiker mot väggen och frågar vad de håller på med! Iofs bor det väl en drös med sossar i område 4 och de bryr sig väl inte eller förstår inte
 
  • Skärmbild som visar dagsaktuella elspotpriser per kWh i olika regioner i Sverige från elspot.nu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det är förvånande att inte fler i område 4 skaffar solceller med tanke på elpriserna där. Det är oxå förvånande att fler inte ställer sina politiker mot väggen och frågar vad de håller på med! Iofs bor det väl en drös med sossar i område 4 och de bryr sig väl inte eller förstår inte
Kan ju bero på att solceller inte ger så mycket kräm när den behövs…
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om man säljer överskottet av solel, det man inte förbrukar själv, får man skattereduktion av staten
med 60 öre/kWh. Under förutsättning att man är godkänd microproducent. Gränsen för microproducent är ca 40 kW installerad solel. Vad skall det va bra för med denna begränsning.
Det finns många exempel på solceller installerade bara på halva taket, Varför det, jo annars kommer anläggningen över 40 kW och går miste av skattereduktionen
 
G grävaren skrev:
Vad skall det va bra för med denna begränsning.
Det är för att solceller egentligen inte bidrar positivt till elsystemet, utan bara är klimatpolitiskt pynt.
 
  • Gilla
  • Älska
johel572 och 17 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så du tror att alla som investerar i solkraft är idioter som kastar sina pengar i sjön?
Det var inte det jag skrev, läs om ;)
PS som privatperson tjänar man att skaffa solceller, det är de som inte skaffar som blir "förlorare"

jag skrev
M MrDizzy skrev:
Blir de som inte köper solceller förlorare ?
Mjo som det ser ut nu kommer de att bli det.
Noterade du "... de som inte köper .... ??


E El-Löken66 skrev:
Känns som du behöver läsa på lite, med diverse stöd går det runt för de flesta med god marginal, sen har ju folk olika förutsättningar i landet.

Du ska heller inte titta så mycket på nätet historiskt då detta genomgår stora förändringar med minskad kärnkraft, ökad andel förnybara samt större transmissionsmöjligheter länderna emellan.
Du formulerade det bättre än mig ,men det var ju nästan det jag skrev.
Förutom att vinterpriserna historiskt alltid med kärnkraft osv har varit högre än sommarpriserna.
Och avvecklar man nu kärnkraft och stoppar in mer förnybar ... lär det inte bli mindre skillnader mellan sommar och vinter.
Och ang större transmissionsmöjligheter länderna emellan .. nja ... minskar "svängmassan" i ett område (typ nedläggning kärnkraft) minskar även max kapaciteten som kan överföras till det området.
Så vida inte dessa artiklar är fel.:
https://www.nyteknik.se/premium/mer-fornybar-el-da-sjunker-stamnatets-kapacitet-7009034
https://www.nyteknik.se/energi/ring...la-sommaren-efter-allvarlig-situation-7016491
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att solceller är ett politiskt beslut bort från att vara ett privatekonomiskt haveri.

Ta bort dom 60 öre per såld kwh så blir kalkylen avsevärt sämre.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Alltid detta med börsen! Kan du GARANTERA mej en avkastning på låt oss säga 5% /år på tot 5 år (efter skatt) så ska du få en miljon av mej direkt när bankerna öppnar. Om 5 år får jag tillbaka min miljon + 275000 (keep the changes). Om det nu va så solklart så hade någon kunnat ge mej den dealen.
Nej det är inte garanterat.
Men det är det inte med solceller heller.
Solceller som förlora verkningsgrad, växelriktare som går sönder.
 
  • Gilla
Jaif och 2 till
  • Laddar…
G
M mattoys skrev:
Nej det är inte garanterat.
Men det är det inte med solceller heller.
Solceller som förlora verkningsgrad, växelriktare som går sönder.
Och därför har jag varken solceller eller fonder;)
 
  • Haha
Fn87 och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Den tekniska livslängden är väl ca 30 år men invertern håller nog inte så länge. Jag skulle räkan med ett byte under tidsperioden.

Ofta finns det investeringar som ger snabbare pay off men priset på panelerna har sjunkit stadigt en längre tid. Klart bättre att satsa nu än för 10 år sedan.
 
  • Gilla
lewkiz
  • Laddar…
Ett alternativ till solceller är att måla taket vitt. Då reflekterar man ut ca 80 % av solinstrålningen från jorden. Med svarta solceller och en verkningsgrad på 20 % behåller man 80 % värme vid jordytan.

Alltså ur ett kilmatperspektiv då bara :)
 
  • Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
Hur räknar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.