110 456 läst ·
840 svar
110k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Så du tror att alla som investerar i solkraft är idioter som kastar sina pengar i sjön?M MrDizzy skrev:Läste du de poster jag skriv innan om
alla stora strömslukande industriprojekt som kräver ström året runt tillsammans med svensk vinter & nedläggning av kärnkraft & oljekraftverk?
Vind kraft kan man inte lita på om "ryss"kylan kommer och ligger kvar i 2-3 veckor.
Plus all underfinansiering av stomnätet gör att överföringskapaciteterna från EO 1&2 till 3&4 sjunker trots utbyggnad av nya överföringslänkar.
Då återstår att betala mest för att få tillräckligt med el under vintern. Dvs högre elpriser under vintern pga detta.
Sen kollar du historiskt så har elpriserna alltid varit högre på vintern (bara att kolla in [länk] )
Så nej tyvärr känns det ur min synvikel inte överdrivet att skriva så![]()
Känns som du behöver läsa på lite, med diverse stöd går det runt för de flesta med god marginal, sen har ju folk olika förutsättningar i landet.
Du ska heller inte titta så mycket på nätet historiskt då detta genomgår stora förändringar med minskad kärnkraft, ökad andel förnybara samt större transmissionsmöjligheter länderna emellan.
E El-Löken66 skrev:
Jag skrattar mig harmyntE El-Löken66 skrev:
Om man bara räknar investeringskostnad och intjänande på producerad el så ligger de flesta runt 10 år innan ren vinst. Sedan kan man ju kanske räkna med en viss värdeökning på kåken, iaf tills de flesta installerat. Jag tycker att staten skulle främja solpabeler kraftigt istället för elbilsbonus. Om alka egna hem har solpaneler så kan det vara av godo för landrts elförbrukning. Den el som inte förbrukas matas ut på nätet. Det blir ju några kwh. Tyvärr så produceras mest el när den behövs minst, åtminstone ännu. När alla åker elbil ändras nog läget en del och förbrukningen ökar på sommaren. Men då har även skatt införts på solpaneler, så i längden är vi nog torsk på vinsten med paneler också. Men torsken är ju nästan slut så vi förvägras väl nöjet att bli torsk också.I ibrakadabra skrev:
Det spelar väl en väldigt stor roll. Det är ju på vintern elen är dyr och man behöver mest. Att sälja ger långt ifrån så mycket per kWh som den kostar vintertid…E El-Löken66 skrev:
Elproducenter får självklart dessutom mindre betalt än vad konsumenten betalar..
Det är förvånande att inte fler i område 4 skaffar solceller med tanke på elpriserna där. Det är oxå förvånande att fler inte ställer sina politiker mot väggen och frågar vad de håller på med! Iofs bor det väl en drös med sossar i område 4 och de bryr sig väl inte eller förstår inte
Kan ju bero på att solceller inte ger så mycket kräm när den behövs…Andreas_Hansson skrev:
Om man säljer överskottet av solel, det man inte förbrukar själv, får man skattereduktion av staten
med 60 öre/kWh. Under förutsättning att man är godkänd microproducent. Gränsen för microproducent är ca 40 kW installerad solel. Vad skall det va bra för med denna begränsning.
Det finns många exempel på solceller installerade bara på halva taket, Varför det, jo annars kommer anläggningen över 40 kW och går miste av skattereduktionen
med 60 öre/kWh. Under förutsättning att man är godkänd microproducent. Gränsen för microproducent är ca 40 kW installerad solel. Vad skall det va bra för med denna begränsning.
Det finns många exempel på solceller installerade bara på halva taket, Varför det, jo annars kommer anläggningen över 40 kW och går miste av skattereduktionen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Det var inte det jag skrev, läs omE El-Löken66 skrev:
PS som privatperson tjänar man att skaffa solceller, det är de som inte skaffar som blir "förlorare"
jag skrev
Noterade du "... de som inte köper .... ??M MrDizzy skrev:
Du formulerade det bättre än mig ,men det var ju nästan det jag skrev.E El-Löken66 skrev:Känns som du behöver läsa på lite, med diverse stöd går det runt för de flesta med god marginal, sen har ju folk olika förutsättningar i landet.
Du ska heller inte titta så mycket på nätet historiskt då detta genomgår stora förändringar med minskad kärnkraft, ökad andel förnybara samt större transmissionsmöjligheter länderna emellan.
Förutom att vinterpriserna historiskt alltid med kärnkraft osv har varit högre än sommarpriserna.
Och avvecklar man nu kärnkraft och stoppar in mer förnybar ... lär det inte bli mindre skillnader mellan sommar och vinter.
Och ang större transmissionsmöjligheter länderna emellan .. nja ... minskar "svängmassan" i ett område (typ nedläggning kärnkraft) minskar även max kapaciteten som kan överföras till det området.
Så vida inte dessa artiklar är fel.:
https://www.nyteknik.se/premium/mer-fornybar-el-da-sjunker-stamnatets-kapacitet-7009034
https://www.nyteknik.se/energi/ring...la-sommaren-efter-allvarlig-situation-7016491
Nej det är inte garanterat.G OMathson skrev:
Men det är det inte med solceller heller.
Solceller som förlora verkningsgrad, växelriktare som går sönder.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Den tekniska livslängden är väl ca 30 år men invertern håller nog inte så länge. Jag skulle räkan med ett byte under tidsperioden.I ibrakadabra skrev:
Ofta finns det investeringar som ger snabbare pay off men priset på panelerna har sjunkit stadigt en längre tid. Klart bättre att satsa nu än för 10 år sedan.
Ett alternativ till solceller är att måla taket vitt. Då reflekterar man ut ca 80 % av solinstrålningen från jorden. Med svarta solceller och en verkningsgrad på 20 % behåller man 80 % värme vid jordytan.
Alltså ur ett kilmatperspektiv då bara
Alltså ur ett kilmatperspektiv då bara
Hur räknar du då?