I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Ja sticker ut hakan och säger att varje dag utan solceller är en förlorad dag av 2 aspekter Ekonomi och miljö för husägare med ok förutsättningar

Har kört paneler sen februari och ingen glädjekalkyl ligger precis som säljaren sa, fast mindre sol än vanligt. Kan även räkna själv så det håller. Bör ta.10 år att få åter pengarna. Troligen snabbare för idag kör vi bara 1 PHEV bil + 1 bensinbil om några år säkerligen 2 elbilar. Funkar kanon, Sen April säljer jag mycket mer än jag förbrukar. Kostade 140 000. men övertygad att huset ökade i värde minst detta belopp samma dag det var klart.

Ångrade bara en sak, att jag inte tog flera solpaneler från start. Nu kommer jag lätt klara min årsförbrukning på 10 000 kWh, Eftersom man får sämre betalt för överproduktion (skattereduktionen uteblir) så är för många paneler inte lika smart rent ekonomiskt.

Men kul när elräkningen i april var på 15 kr och sen har det inte kommit någon:-) Det jag inte kommer ifrån är tex fasta kostnader som 25 a säkring.

Klart alla har olika förutsättningar för sina hus och för varje år blir systemen bättre, men det är bara att ta till med några paneler till så löser det sig. Nu lånade jag inte pengar, men jag tror även med dagens ränta lönar det sig även att låna till solpaneler. Tror även man skall satsa på kvalité och undvika de billigaste av flera orsaker, tex undvika transporter ifrån Kina. Så super nöjd med mina solpaneler, kan ni så bara beställ.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Break even om 15 - 20 år med en normal anläggning.

Sen ska man köpa ny, för tekniken förändras...
Dom lär inte vara verkningslösa efter återbetalningstiden så du måste inte byta ut dom, och få har så lång break even som 15-20 år, mer ca 10 år

Nissens Nissens skrev:
Det spelar väl en väldigt stor roll. Det är ju på vintern elen är dyr och man behöver mest. Att sälja ger långt ifrån så mycket per kWh som den kostar vintertid…

Elproducenter får självklart dessutom mindre betalt än vad konsumenten betalar..
Ja visst kostar elen mer på vintern, och då känns det bra att men har "tillgodo" då jag sålt till elbolaget hela sommaren/vår/höst

Installation kostar ca 100000, förväntad livslängd 15 år ?
Sätt 100000 i valfri fond och förmodligen har fonden minst tredubblats under tiden medans elanläggningen är dags att skrota.
Usel investering men den kan ju ha andra värden än ekonomiska

H Husgubbe skrev:
Ja sticker ut hakan och säger att varje dag utan solceller är en förlorad dag av 2 aspekter Ekonomi och miljö för husägare med ok förutsättningar

Har kört paneler sen februari och ingen glädjekalkyl ligger precis som säljaren sa, fast mindre sol än vanligt. Kan även räkna själv så det håller. Bör ta.10 år att få åter pengarna. Troligen snabbare för idag kör vi bara 1 PHEV bil + 1 bensinbil om några år säkerligen 2 elbilar. Funkar kanon, Sen April säljer jag mycket mer än jag förbrukar. Kostade 140 000. men övertygad att huset ökade i värde minst detta belopp samma dag det var klart.

Ångrade bara en sak, att jag inte tog flera solpaneler från start. Nu kommer jag lätt klara min årsförbrukning på 10 000 kWh, Eftersom man får sämre betalt för överproduktion (skattereduktionen uteblir) så är för många paneler inte lika smart rent ekonomiskt.

Men kul när elräkningen i april var på 15 kr och sen har det inte kommit någon:) Det jag inte kommer ifrån är tex fasta kostnader som 25 a säkring.

Klart alla har olika förutsättningar för sina hus och för varje år blir systemen bättre, men det är bara att ta till med några paneler till så löser det sig. Nu lånade jag inte pengar, men jag tror även med dagens ränta lönar det sig även att låna till solpaneler. Tror även man skall satsa på kvalité och undvika de billigaste av flera orsaker, tex undvika transporter ifrån Kina. Så super nöjd med mina solpaneler, kan ni så bara beställ.
Nu har vi konstaterat i flera andra trådar att solcellerna inte är särskilt bra för miljön i alla fall. Och inte heller för Sveriges energibalans

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har vi konstaterat i flera andra trådar att solcellerna inte är särskilt bra för miljön i alla fall. Och inte heller för Sveriges energibalans
Nej, om detta vet vi inget i denna tråd i alla fall. Ty frågan var om äldre generationers solel idag betalat sig samt hur det kommer gå med dagens.

Det med energibalans kan det ju ligga något i men runt hörnet väntar lagring i form av vätgas för alla, gäller bara att komma på ett bra bettwri.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, om detta vet vi inget i denna tråd i alla fall. Ty frågan var om äldre generationers solel idag betalat sig samt hur det kommer gå med dagens.

Det med energibalans kan det ju ligga något i men runt hörnet väntar lagring i form av vätgas för alla, gäller bara att komma på ett bra bettwri.
Långtidslagring av vätgas är väldigt svårt då H2-molekylerna är så små, de läcker ju ut även genom metall. Dessutom riskerar det att smälla. Inget för det enskilda hushållet.

Och rörande hur miljövänligt solceller är, så behöver man inte gå längre än till Vattenfalls jämförelse:
https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung/

• Gilla
Premolar och 4 till
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Långtidslagring av vätgas är väldigt svårt då H2-molekylerna är så små, de läcker ju ut även genom metall. Dessutom riskerar det att smälla. Inget för det enskilda hushållet.

Och rörande hur miljövänligt solceller är, så behöver man inte gå längre än till Vattenfalls jämförelse:
[länk]
Jo ja, men säkert inga bekymmer om 10-15 år. Bara att gräva ner det några meter och täcka med Bentonit.

Bättre samla allt på ett ställe kanske så det blir en rejäl smäll, skulle det omöjliga hända.

slaskman slaskman skrev:
Installation kostar ca 100000, förväntad livslängd 15 år ?
Sätt 100000 i valfri fond och förmodligen har fonden minst tredubblats under tiden medans elanläggningen är dags att skrota.
Usel investering men den kan ju ha andra värden än ekonomiska
Rent ekonomiskt så blir väl troligen investeringen bättre med fonder (dock med högre risk)

Men samtidigt så har ju dessa 100 000 ersatt en kostnad för el på 100 000. som man hade haft i form av elräkning till elbolaget. Om man med låga räntan lånar till panelerna och sen månadssparar i fonder det man betalar mindre i elräkning, så har du flera uppsidor. Samt att husvärdet bör stiga, annan energiklassning på huset.

Men håller med, finns andra värden än ren ekonomiska. Jag tycker tekniken är spännande och jag inbillar mig själv att mina paneler som kommer ifrån Europa inte gör så stora avtryck på miljön. Dock medveten om att tillverkningen sätter spår. Men om så är fallet får vi hoppas det driver på utvecklingen av alternativ. Lite som med utsläppen av bilar. Läste precis att en tillverkare mellan 2010-2020 har minskat C02 utsläppen med 45%. Hoppas framställning av el tar samma väg genom teknikutvecklingen.

Redigerat:
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Men håller med, finns andra värden än ren ekonomiska. Jag tycker tekniken är spännande och jag inbillar mig själv att mina paneler som kommer ifrån Europa inte gör så stora avtryck på miljön. Dock medveten om att tillverkningen sätter spår. Men om så är fallet får vi hoppas det driver på utvecklingen av alternativ. Lite som med utsläppen av bilar. Läste precis att en tillverkare mellan 2010-2020 har minskat C02 utsläppen med 45%. Hoppas framställning av el tar samma väg genom teknikutvecklingen.
Ungefär så tänker jag också. Det tar ett tag innan man når målet, mina solceller har 17% effektivitet medans nya som man kan köpa idag har 22%. Varje år så ökar effektiviteten i produktionen från solceller, nu behöver vi bara tekniken för lagringen också. Men mitt huvudargument för solceller är att plocka bort så mycket som möjligt från el/energi-bolagen. Solceller är en åtgärd för detta. Jag investerar hellre i solceller för att främja den energislagstekniken än att jag lägger pengarna på börsen.

Effektivitet är inte en synonym till verkningsgrad.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Möjligt att det går att räkna hem solcellsinvestering privatekonomiskt på 10-15 år, givet alla subventioner och investeringsbidrag i alla dess mer eller mindre obskyra former. Hur länge dessa nu varar.

Som lösning för energiförsörjning i Sverige är det av marginell betydelse idag och kommer att vara så fortsatt för överskådlig tid. Solceller producerar inte den baskraft som behövs för att driva de ökande elektrifieringarna av industri, fordonsflotta och samhället i övrigt utan är snarare en belastning i det större systemperspektivet.

Motsvarande gäller storskaliga investeringar i vindkraft men det är en annan tråd. Funkar fint som komplement men inte utan en stabil andel baskraft i botten, då urholkas glädjekalkylerna mycket snabbt.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Synonymer till verkningsgrad
    1. effektivitet, verkningsfullhet, kraft, styrka, slagkraft, verkan
De har fel, eller också har felet redan blivit accepterat. Tyvärr en smitta från engelskan. Verkningsgrad är tydligt definierat, det är inte effektivitet. Det är i grunden en ekonomisk term. Och med den definitionen borde effektiviteten varit högst 2018 enligt tidigare i lägg.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F
Stefflo Stefflo skrev:
Med din kalkyl är det ingen ide att skaffa solceller heller då de kommer vara mycket bättre om 20 år till.
Jag var intresserad av att läsa hur kalkylen såg ut för de som haft solceller en lång tid.
Ta en titt på prisderivatan över tid så kanske det går in.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det måste betala sig för att det inte gör någon annan nytta. Solel verkar när vi på det stora hela (historiskt) inte haft någon elbrist i Sverige, så då är det ju bra om det i alla fall ger ett ekonomiskt överskott.

Med alla nedlagda kärnkraftreaktorer har vi förvisso emellanåt brist på fossilfri kraft sommartid, så då skulle det ju faktiskt kunna göra lite nytta, men sannolikt stör mikroproduktionen elnätets stabilitet mer än den bidrar med effekt, så då kan man lika gärna vara utan den ändå.

Så den mikroproducerade solelen måste ge ett positivt ekonomiskt bidrag för att den i övrigt är meningslös. Eller får du en varm känsla i magen av att göra gott när solen skiner? I så fall, varför?
Inte ofta jag inte är med på vad Nötegårdsgubben säger, samt jag kommer ge honom ett rätt i tillfället men först: Om man tror på marknaden så kommer industrin att balansera sin tillverkning så att de tillverkar mindre de dyra vinterdagarna o producerar mer ( dvs drar mer ström ) när solen skiner o elen är billig. Dvs jag tror med skiftet som sker kommer en justering mot det nya - med eller utan batterier - ta elbilar, kanske de kommer laddas billigast på arbetstid ie dagtid. Det sagt just nu står vi i en smal korridor i det gamla på väg mot det nya - och kanske hade kärnkraft haft en plats i övergången ... men i långa loppet - inte när det finns bättre alternativ. Elbrist o timpriser kan man bygga bort o marknadsanpassa för, men man måste våga att börja...

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, käfta inte när du inte har bättre koll.
Du hittar ju bara på.
Ööh nej, jag ligger verkligen inte bakom Synonymer.se. I Wish..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H hampouspous skrev:
Inte ofta jag inte är med på vad Nötegårdsgubben säger, samt jag kommer ge honom ett rätt i tillfället men först: Om man tror på marknaden så kommer industrin att balansera sin tillverkning så att de tillverkar mindre de dyra vinterdagarna o producerar mer ( dvs drar mer ström ) när solen skiner o elen är billig. Dvs jag tror med skiftet som sker kommer en justering mot det nya - med eller utan batterier - ta elbilar, kanske de kommer laddas billigast på arbetstid ie dagtid. Det sagt just nu står vi i en smal korridor i det gamla på väg mot det nya - och kanske hade kärnkraft haft en plats i övergången ... men i långa loppet - inte när det finns bättre alternativ. Elbrist o timpriser kan man bygga bort o marknadsanpassa för, men man måste våga att börja...
Industrin kommer förstås anpassa sig till de politiska realiteterna, nåt annat är inte att vänta. Och visst kan det leda till lägre produktion på vintern och högre på sommaren. Eller så blir det ingen produktion alls i Sverige för vissa företag för att ett volatilt energipris gör att det inte går att räkna hem investeringarna.

Så visst kan man hävda att det handlar om att våga. Men det man måste våga göra då är sannolikt att bo i ett fattigare samhälle än man skulle behöva. För de anpassningar industrin kommer att göra är för att få så lönsamma företag som möjligt givet förutsättningarna. Försämrar man förutsättningarna blir därför lönsamheten lägre än den skulle behöva vara.

Det kanske man också måste våga se.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
H hampouspous skrev:
Om man tror på marknaden så kommer industrin att balansera sin tillverkning så att de tillverkar mindre de dyra vinterdagarna o producerar mer ( dvs drar mer ström ) när solen skiner

Elbrist o timpriser kan man bygga bort o marknadsanpassa för, men man måste våga att börja...
Jag kan nästan garantera dig att du som privatperson inte vill ha en volatil elmarknad som du beskriver och tycks förespråka, och ännu mer säker är jag på att vår svenska industri inte kan acceptera detta. Man flyttar produktionen till andra ställen helt enkelt, med förutsägbara leveransförhållanden.

Detta är en nödvändig konsekvens av hur energipolitiken bedrivits och vi är inte ens i början av att se de grava konsekvenserna av decennier av ignorans.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Industrin kommer förstås anpassa sig till de politiska realiteterna, nåt annat är inte att vänta. Och visst kan det leda till lägre produktion på vintern och högre på sommaren. Eller så blir det ingen produktion alls i Sverige för vissa företag för att ett volatilt energipris gör att det inte går att räkna hem investeringarna.

Så visst kan man hävda att det handlar om att våga. Men det man måste våga göra då är sannolikt att bo i ett fattigare samhälle än man skulle behöva. För de anpassningar industrin kommer att göra är för att få så lönsamma företag som möjligt givet förutsättningarna. Försämrar man förutsättningarna blir därför lönsamheten lägre än den skulle behöva vara.

Det kanske man också måste våga se.
Risken finns... eller chansen att vara först o få ett försprång... Dock ser det just nu inte ut som Sverige står i ensamhet i denna omställning, och vem vet kanske elen blir så billig att det under året blir en besparing... Blir väl mest ett blaha, men att kol o olja måste bort är jag helt övertygad om - o kärnkraft, ja - om inte marknaden vill ha den, klarar jag mig oxå utan framöver... Tror på ett att efter några turbulenta år, samarbeten mellan länder fixar vi detta...

Fortfarande inne på första året med solceller. Ångrar mig inte, tror att det landar nära kalkylen. Nästa bil blir förmodligen en elbil - den ska laddas även på sommaren när solen skiner. Kanske bygger vi pool på sikt och värmer den med solelen.

Oavsett så kostade anläggningen bara 150 papp, värdet på huset gick förmodligen upp med ungefär samma belopp och hade inte pengarna hamnat på taket hade vi kanske bränt dom på en semesterresa = borta oavsett :cool:

Bara vinster som jag ser det. Plus att det känns bra att ta vara på solen som ändå finns där

• Gilla
Husgubbe och 3 till
  • Laddar…
hsd
E El-Löken66 skrev:
Jag personligen älskar att betala skatt, tänk på allt bra det går till.

Varför jobbar folk annars?

Vi lever likt våra vänner myrorna i ett kollektivsamhälle, vare sig vi själva vet detta eller ej.
Som Mona då, som tycker att det är häftigt att betala skatt :p

• Gilla
aldabergr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.