110 432 läst ·
840 svar
110k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Nej. Man blir inte nettodebiterad. Man betalar som vanligt för det man köper nätavgift och elkostnad.
Det man säljer får man betalt för. Man brukar få något öre för nätnytta.
Däremot medför skatteavdraget att man i praktiken nettodebiteras på elskatten.
Det man säljer får man betalt för. Man brukar få något öre för nätnytta.
Däremot medför skatteavdraget att man i praktiken nettodebiteras på elskatten.
Nä, timbasis är det än så länge.
Skitsnack, det är enbart ett finansiellt upplägg som de kallar för något annat.
Visst, de kallar det så. Men det är ett påhitt av marknadsavdelningen snarare än en verklig lösning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om man bara tänker på det som en investering så ska du jämföra det med alla andra tänkbara investeringar.I ibrakadabra skrev:
Då har nog till exempel en placering på börsen varit mer lönsam.
Ska själv installera solceller så jag tycker det är en vettig investering. Men nackdelen är att lönsamheten styrs av skatteregler som kan ändras över natten.
Det staten har gett i bidrag till installationen av solceller kanske de vill ha tillbaka, vi får se om fastighetsskatten återkommer och om kalkylerna på återbetalningstider på runt 10 år håller.A Autodidak1 skrev:Om man bara tänker på det som en investering så ska du jämföra det med alla andra tänkbara investeringar.
Då har nog till exempel en placering på börsen varit mer lönsam.
Ska själv installera solceller så jag tycker det är en vettig investering. Men nackdelen är att lönsamheten styrs av skatteregler som kan ändras över natten.
Det som gör mig tveksam är förlusterna i samband med i- och urladdning. Jag har ett omsättningstal på 1,4 i skallen, men det kanske finns bättre batterier och metoder för laddning idag, siffran är gammal?tveksamt skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Hur får dom tillbaka något då skatteintäkterna minskar pga rådande system? Just nu får man ju årligt "bidrag" hela tiden utöver installationsbidraget.F fribygg skrev:
Nu tror jag inte systemet ändras kortsiktigt, men man ska alltid vara försiktig med att investera i något som är beroende av någons välvilja.