Om det är lönsamt eller inte beror på flera faktorer, bland annat investeringskostnad och elpris.

Bor du i elområde 4 så är det mest troligt mer lönsamt/mindre olönsamt än om du bor i elområde 1 eller 2.

Oftast är det dyrare ström söderut.

Karta som visar elpriser och elområden i olika regioner med priser i euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
F
Krilleman Krilleman skrev:
Jag omformulerar mig:

Det blåser aldrig när Sverige behöver det som mest.
-40 och midvinternattens köld är hård.

Industrin skriker fortfarande efter kraft oavsett, året runt...
Dessutom lär den saken inte minska.

Bara ett av många exempel för framtiden:
[länk]

Men detta är dagens sanning som vi lever med:
[länk]

Solel:
[länk]

Kärnkraft har alltid varit vägen som är det rätta framåt.
Den finns "alltid" där oavsett om det blåser eller inte, solsken eller snöfall.

Där är en bra investering för våra skattekronor @El-Löken66
Där kan vi göra skillnad året runt oavsett sol eller vind.
Där har vi lösningen som vi bör utveckla och driva på framåt skattefinansierat!
Där kan vi växa som den forna självförsörjande industriella stormakt som vi en gång stolt var.

Vi är så rädda för detta tack vare vissa partier, medans flera av våra grannländer investerar i denna teknologin.
Tex:
[länk]
Det är en helt annan fråga. Frågan var om det lönade sig med solpaneler.

Svaret är väl att man nog får lägga på ca 30% på kalkylerna. Man skall nog också tänka större anläggning för att få ner priset per installerad kW.

Jag installerade på eget företag med återförsäljarpris på allt sol- och elmaterial. Jag gjorde även allt grovarbete själv. Jag har med nuvarande skatteregler en avbetalningstid på 6-7år. Siffrorna jag fick av säljare på något mindre anläggningar för ganska exakt dubbla priset med en pay back på 8-9år är inget annat än en önskedröm.

sen kan man se det på olika sätt, jag har en pool som jag värmer upp till 30 grader, jag laddar en bil. Jag ser det dom saker som till viss del trycker ner avbetalningstiden då det ökar min totala förbrukning. Men trots det så kommer jag i år att producera 3000kWh mer än jag totalförbrukar. Förra året var det 4500kWh.

• Gilla
Solar53 och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Har själv en solcellsanläggning och fick installationen billigt då jag valde som tillval när jag byggde nytt och då var det även 30% bidrag på material och installation. Men även min kalkyl är snäv och ärligt talat så ser det inte så "ljust" ut när spotpriserna spås fortsätta vara låga på sommaren och dyra på vintern pga att elproduktion har gått över till mycket vindkraft.

Enda räddningen är väl att försöka förbruka mycket av produktionen själv i en elbil.

En annan aspekt som många inte verkar ta hänsyn till är att solceller ger direktavkastning från första stunden, man får betydligt trevligare driftskostnader, jag själv går ju än så länge i princip +-0 på min elkostnad och betalar i princip bara fasta avgifterna över året och vid deklarationen så får man ett trevlig liten post med ett skatteavdrag.

• Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
Elförbrukningen i Sverige kommer inte att minska
Då EI (elmarknadsinspektionen ) gjorde senaste prognosen var det en 2-3 dubbling närmaste 5 åren (om jag nu kommer ihåg rätt), och att elpriset kommer att stiga, så till den grad att "gammel" kärnkraft kommer att bli lönsamt igen.

Sant ät också att på vintern då elen behövs mest produceras minst.

Så kollar vi bara på det här ur TS frågeställing, hur blir det som privatperson ? Är det värt att köpa & installera solceller nu? Blir man "förlorare" om man inte gör det?

Och där är @Låset inne på rätt spår enl mig.
Det beror på var man bor just nu pga hur Svenska elsystemet och utbyggnad / nedläggningar sker.
Bor man i elområde 3 el 4 så kommer det att vara lönsamt (till dess Staten ändrar nuvarande skatteregler, men de har snöat in på att solceller & vind ska lösa allt så det är inte troligt att någon ändring sker kommande 5 år, efter det vågar jag inte gissa)
Bor man i elområde 1 el 2 .... tja ... skulle tro det, just med tanke på Hybrit, Northvolt & H2 Green steel.
De tre kommer att dra löjliga mängder el.

Jag bor i elområde 3 och installerade 10kWp solceller i våras.
Jag litade inte alls på solcellsförsäljarna. Alla bolag räknar tamefan olika.
Så jag räknade själv och tog tom med byte av växelriktare efter 15år (vilket INGEN leverantör gör)
Resultatet blev att mina 10kWp som kostade kring 125k är återbetalade på 13 år inkl byte av växelriktre.
(räknat med spot pris på 30öre och statligt bidrag på 60öre)
Och kollar man bara på återbetalningstiden så känns det i längsta laget, det håller jag med om.
MEN om man kollar på risk & lönsamhet över tid mot tex börsen ... så gjorde jag bedömningen att det är värt det.
Nu har el-spot priset hitills i år snittat på ca 40öre/kWh och håller det sig kortas avbetalningstiden med ett år.

Men visst, det är en chansning, men jag tror att man ska köpa solceller nu för att dels kommer elpriset att stiga och dels nyttja sig av det 60öriga statliga bidraget så länge som möjligt.

• Gilla
Detailer och 5 till
  • Laddar…
Kommande projekt där det idag byggs anläggningar / projekteras för fullt som kommer att dra mycket ström:
* Northvolt
* Hybrit
* H2 Green steel
* Cementa
* Vätgas produktion för lagring & distribution av sol/vind el.

Till detta kommer:
* Alla ska ha elbilar
* Klimat förändringar som gör att fler kör med AC till husen på sommaren.
* Omställning från fosil till fosilfritt i transport skektorn (bara detta ensamt beräknas enl E.I. till dubbla nuvarande hela Sveriges förbruking)
* Nedläggningar av gammal kärnkraft (detta gör att överföringskapciteten från EO 1 & 2 till 3 & 4 minskar -> elpriserna i 3&4 ökar)
* Nedläggningar av oljekraftverk. (se ovan)
* IoT, då allt ska vara uppkopplat hela tiden ... då dras det mer ström.

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Det börjar dyka upp nettotjänster typ Spara Vattnet.

[länk]
Där har de en månadsavgift baserat på produktion. Dvs priskillnaden mellan sommar och vinter har de döpt om till månadsavgift. Det är med andra ord ingen nettodebitering i praktiken. Det är bara vad de framställer det som.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Beräkna en alternativkostnad, exempelvisa att du skulle sätta in samma summa på börsen.
Då skulle du dubblerat summan på 9 år.
Så har är avbetalningstiden för solcellsanläggningen längre än 9 år, så är den genomsnittliga avkastningen på börsen bättre.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Elförbrukningen i Sverige kommer inte att minska
Då EI (elmarknadsinspektionen ) gjorde senaste prognosen var det en 2-3 dubbling närmaste 5 åren (om jag nu kommer ihåg rätt), och att elpriset kommer att stiga, så till den grad att "gammel" kärnkraft kommer att bli lönsamt igen.

Sant ät också att på vintern då elen behövs mest produceras minst.

Så kollar vi bara på det här ur TS frågeställing, hur blir det som privatperson ? Är det värt att köpa & installera solceller nu? Blir man "förlorare" om man inte gör det?

Och där är @Låset inne på rätt spår enl mig.
Det beror på var man bor just nu pga hur Svenska elsystemet och utbyggnad / nedläggningar sker.
Bor man i elområde 3 el 4 så kommer det att vara lönsamt (till dess Staten ändrar nuvarande skatteregler, men de har snöat in på att solceller & vind ska lösa allt så det är inte troligt att någon ändring sker kommande 5 år, efter det vågar jag inte gissa)
Bor man i elområde 1 el 2 .... tja ... skulle tro det, just med tanke på Hybrit, Northvolt & H2 Green steel.
De tre kommer att dra löjliga mängder el.

Jag bor i elområde 3 och installerade 10kWp solceller i våras.
Jag litade inte alls på solcellsförsäljarna. Alla bolag räknar tamefan olika.
Så jag räknade själv och tog tom med byte av växelriktare efter 15år (vilket INGEN leverantör gör)
Resultatet blev att mina 10kWp som kostade kring 125k är återbetalade på 13 år inkl byte av växelriktre.
(räknat med spot pris på 30öre och statligt bidrag på 60öre)
Och kollar man bara på återbetalningstiden så känns det i längsta laget, det håller jag med om.
MEN om man kollar på risk & lönsamhet över tid mot tex börsen ... så gjorde jag bedömningen att det är värt det.
Nu har el-spot priset hitills i år snittat på ca 40öre/kWh och håller det sig kortas avbetalningstiden med ett år.

Men visst, det är en chansning, men jag tror att man ska köpa solceller nu för att dels kommer elpriset att stiga och dels nyttja sig av det 60öriga statliga bidraget så länge som möjligt.
Nej, elpriserna kommer att stiga. Ökad förbrukning och bättre koppling till Tyskland drar upp priset. Men det kommer framför allt att bli dyrt på vintern. Då ger inte solcellerna just något alls.

D Daniel 109 skrev:
Nej, elpriserna kommer att stiga. Ökad förbrukning och bättre koppling till Tyskland drar upp priset. Men det kommer framför allt att bli dyrt på vintern. Då ger inte solcellerna just något alls.
Jo att elpriser kommer att öka mer under vintern än sommaren är självklart.
Frågan är hur mycket?

Frågan TS ställer är ändå:
Blir de som inte köper solceller förlorare ?
Mjo som det ser ut nu kommer de att bli det.
Just pga den generella elpris ökningen som drabbar alla.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
E
M MrDizzy skrev:
Jo att elpriser kommer att öka mer under vintern än sommaren är självklart.
Frågan är hur mycket?

Frågan TS ställer är ändå:
Blir de som inte köper solceller förlorare ?
Mjo som det ser ut nu kommer de att bli det.
Just pga den generella elpris ökningen som drabbar alla.
Vad har du som stödjer detta?
Känns överdrivet att generalisera så?

R RalleB skrev:
absolut, men vad blir återbetalningstiden för investeringen på x antal hundra tusen för att bli break even?

Sen är ju frågan hur länge solceller subventionerade, varit tal ganska länge på att beskatta försäljningen ordentligt vilket gör att det inte kommer vara värt det längre.

Sverige är tyvärr utformat så, finns det något man kan beskatta oavsett om det gagnar miljön eller inte så gör man det till slut.
Break even om 15 - 20 år med en normal anläggning.

Sen ska man köpa ny, för tekniken förändras...

G
M mattoys skrev:
Beräkna en alternativkostnad, exempelvisa att du skulle sätta in samma summa på börsen.
Så har är avbetalningstiden för solcellsanläggningen längre än 9 år, så är den genomsnittliga avkastningen på börsen bättre.
Alltid detta med börsen! Kan du GARANTERA mej en avkastning på låt oss säga 5% /år på tot 5 år (efter skatt) så ska du få en miljon av mej direkt när bankerna öppnar. Om 5 år får jag tillbaka min miljon + 275000 (keep the changes). Om det nu va så solklart så hade någon kunnat ge mej den dealen.

• Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad har du som stödjer detta?
Känns överdrivet att generalisera så?
Läste du de poster jag skriv innan om
alla stora strömslukande industriprojekt som kräver ström året runt tillsammans med svensk vinter & nedläggning av kärnkraft & oljekraftverk?

Vind kraft kan man inte lita på om "ryss"kylan kommer och ligger kvar i 2-3 veckor.
Plus all underfinansiering av stomnätet gör att överföringskapaciteterna från EO 1&2 till 3&4 sjunker trots utbyggnad av nya överföringslänkar.
Då återstår att betala mest för att få tillräckligt med el under vintern. Dvs högre elpriser under vintern pga detta.
Sen kollar du historiskt så har elpriserna alltid varit högre på vintern (bara att kolla in https://www.nordpoolgroup.com/ )

Så nej tyvärr känns det ur min synvikel inte överdrivet att skriva så :(

sunnis
M mattoys skrev:
Finansiella instrument har i alla fall de 10 senaste åren gett överlägset bästa avkastningen, ditt argument går att applicera i princip på allt. Istället för att byta värmesystem i bostaden till exempelvis bergvärmepump så kan man sannolikt få bättre avkastning på börsen.

Vi får anta att de flesta som installerar solceller har odnad ekonomi och ett fortsatt sparande, och antagligen sparar de flesta i någon form på börsen. Eftersom solceller ger direktavkastning så kan man även öka sitt sparandet på börsen, ska man vara petig så kan man inte heller räkna som du gör utan att ta hänsyn till avkastningen på det man man kan lägga undan varje månad extra. Tar man även hänsyn till att man sannolikt ökar värdet på fastigheten så kan man ha med det i balansräkningen.

Jag har både solceller och är väldigt aktiv på börsen. Funkar utmärkt ;)

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.