Förvånansvärt många i den här tråden som inte har solpaneler men ändå vet bäst osv.
Kan bara instämma att det klart är en av de bättre investeringar iaf jag har gjort.
 
  • Gilla
Litengubbe och 6 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?

Snart får vi runt 55 tkr i elbilspremie ner från 70 tkr, det är för att många köper elbil.

Jag har en god vän i branschen och hon påstår att det inte lönar sig i längden att ha solceller. Jag kommer avvakta mitt köp fram tills dess att hon tycker det är ekonomiskt hållbart.

Förstår inte riktigt din mening med att det inte lönar sig i längden med att ha solceller.
Har du inte kollat trådarna på forumet med hur mycket folk betalar för sin el??
Mina elräkningar ligger under mina fotografier och har publicerats i vissa trådar.
Sista 1.5 årens elräkningar ligger på under 1200 kr totalt i ett hus på 149 kvm boyta och 70 kvm garage som har full värme.
Detta på en investering på 120 000 kr.
Förra månaden lades det in 2600 kr plus moms på mitt elkonto till kommande räkningar efter att den månadsräkningen var betald.
Prioriterade bra stomme och solceller för att få låga driftskostnader när jag inom några år blir pensionär.
Hittills har det varit lyckat;);)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Om du säljer direkt så kan du räkna hem kostnaden för solcellerna. Sen kommer det att ticka nedåt fram tills det att den tekniska livslängden gått ut.

En mäklare säger mycket, han/hon vill ju ha dig som framtida kund. Klart dom inte kommer säga något som du uppfattar negativt.
Du verkar inte ha så höga tankar om mäklare. Det är väl en självklarhet att en rejäl solcellsanläggning vilken sänker husets driftskostnader med säg 15.000 KWh idag runt 30.000 kr om året påverkar husets värde och pris vid en försäljning. Detta precis som alla andra större renoveringar.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Ok, så du tjänar på att sälja och köpa tillbaka trots avgifterna. Då förstår jag.
ja, man tjänar extremt bra på det. Det behövs en marginell skillnad i pris mellan högt och lågt pris för att det skall gå jämnt upp. Och så som priserna ser ut med en prisskillnad som ofta är mer än 200öre/kWh så lönar det sig extremt mycket.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Räknar man på alternativkostnaden för en solcellsanläggning med dagens priser så tjänar man faktiskt inte på det. Men nästan alla glömmer att räkna på alternativkostnaden.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
F
H Henke1299 skrev:
Räknar man på alternativkostnaden för en solcellsanläggning med dagens priser så tjänar man faktiskt inte på det. Men nästan alla glömmer att räkna på alternativkostnaden.
Utveckla? Jag är rätt säker på att du har fel.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Räknar man på alternativkostnaden för en solcellsanläggning med dagens priser så tjänar man faktiskt inte på det. Men nästan alla glömmer att räkna på alternativkostnaden.
Vad är "alternativkostnaden" för något?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
 
  • Gilla
gbgustaf och 4 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
Om du ska jämföra alternativ avkastning för summan som solceller kostar dig måste ju jämföra med en likvärdig riskjusterad investering, dvs inte aktier eller aktiefonder då solcellers risk är lägre än låg.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
Ej sannt
känner flera som förlorat MASSOR på börsen just pga råd som detta.
Visst det finns vissa som det går bra för, precis som det finns vissa som vinner på triss.
Men att som "vinnare" ge råd ... nej
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
Med tanke på att min pension tappat drygt 400.000 kr bara i år så fortsätter jag glatt med mina solceller... Ta du och lägg ditt på börsen så fortsätter jag att producera el!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Räknar man på så lång tid som 25-30 år så har det historiskt snittat 8% även om man varit med om ett antal krascher så det är vedertaget att använda det för beräkning. Lägg allt i en en indexfond med 0 i avgift så kommer det ligga kring 8% årligen.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Räknar man på så lång tid som 25-30 år så har det historiskt snittat 8% även om man varit med om ett antal krascher så det är vedertaget att använda det för beräkning. Lägg allt i en en indexfond med 0 i avgift så kommer det ligga kring 8% årligen.
Och solcellerna sparar dig ca 10-15% idag beroende på elpris nästan riskfritt
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Räknar man på så lång tid som 25-30 år så har det historiskt snittat 8% även om man varit med om ett antal krascher så det är vedertaget att använda det för beräkning. Lägg allt i en en indexfond med 0 i avgift så kommer det ligga kring 8% årligen.
Nej den har legat på 8% årligen, historik garanterar inte samma utfall i framtiden.

Sen är det inte många investeringar som går att räkna hem om man alltid ska jämföra med vad motsvarande investering hade gett på börsen då den gått så starkt under så lång tid. Hus? Nej. Bil? Nej. Sparkonto? Nej. och så vidare, men folk gör ändå annat med sina pengar än att lägga det rätt in på börsen.

Jag lägger pengar på börsen men har ändå valt att investera i solceller, bland annat för att det är en riskspridning - aktiesparande är jättebra men du vill inte lägga alla dina pengar där utan även hitta andra sätt att få avkastning på ditt kapital (värdeökning hus, lägre energikostnader).
 
  • Gilla
elfs och 4 till
  • Laddar…
G
H Henke1299 skrev:
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
Har man redan flera hundratusen på ISK kontot och inte är så sugen på att trycka in mer så kanske solceller är en bra investering ändå.


Jag tänker nog tacka jag till den offert jag fick på 200k för ~12 kWp (eller vad man nu räknar i).
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.