109 331 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Med timdebitering så betalar man priset för den aktuella timmen, samt får betalt per timme. På natten är det ofta betydligt billigare, så det är perfekt att förbruka el då, och sälja på dagen när detr dyrt.pacman42 skrev:
Exempelvis så kostar elen här i SE3 6,6 öre/kWh just nu, men sen kl 18 går priset upp till 249,5 öre/kWh.
Ok, så du tjänar på att sälja och köpa tillbaka trots avgifterna. Då förstår jag.EddieHansson skrev:
Med timdebitering så betalar man priset för den aktuella timmen, samt får betalt per timme. På natten är det ofta betydligt billigare, så det är perfekt att förbruka el då, och sälja på dagen när detr dyrt.
Exempelvis så kostar elen här i SE3 6,6 öre/kWh just nu, men sen kl 18 går priset upp till 249,5 öre/kWh.
Om du säljer direkt så kan du räkna hem kostnaden för solcellerna. Sen kommer det att ticka nedåt fram tills det att den tekniska livslängden gått ut.M manula skrev:Bara en uppföljning, väntar nu på en utbetalning från mitt elbolag för första halvåret då jag gått ca 4000 kr plus
En toppen investering. Jag har elbil som jag laddar på natten och säljer dyr elenergi på dagen, betalar ungefär en tredjedel per kWh som jag köper in jämfört vad jag får för dem som säljer.
Dessutom säger mäklare att huset ökar i värde med ungefär lika mycket som anläggningen kostar så egentligen kan man strunta i att beräkna när anläggningen är återbetald utan bara se det som avkastning på en investering. Blir ca 20 % avkastning per år på min senaste solcellsanläggning, svårt att slå det.
En mäklare säger mycket, han/hon vill ju ha dig som framtida kund. Klart dom inte kommer säga något som du uppfattar negativt.
Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?B Broker skrev:
Snart får vi runt 55 tkr i elbilspremie ner från 70 tkr, det är för att många köper elbil.
Jag har en god vän i branschen och hon påstår att det inte lönar sig i längden att ha solceller. Jag kommer avvakta mitt köp fram tills dess att hon tycker det är ekonomiskt hållbart.
Är din vän i solcellsbranschen och tycker inte det är ekonomiskt hållbart ? Det har aldrig varit mer lönsamt med solceller än just nu! Varje dag utan solceller är du torsk helt enkelt.J Jonasdzm skrev:Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?
Snart får vi runt 55 tkr i elbilspremie ner från 70 tkr, det är för att många köper elbil.
Jag har en god vän i branschen och hon påstår att det inte lönar sig i längden att ha solceller. Jag kommer avvakta mitt köp fram tills dess att hon tycker det är ekonomiskt hållbart.
Vad baserar hon det på?J Jonasdzm skrev:Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?
"I längden" är ju väldigt märkligt formulerat eftersom det ju blir mer och mer lönsamt ju längre man har solceller...
Jag har räknat på mina, men jag har förvisso bra förutsättningar med två elbilar och pool (som värms via bergvärme), och på min 10,8 kWp anläggning kommer jag att börja gå med vinst redan efter 6-7 år räknat med ett medeltal av elpriset under senaste året.
Fortsätter elpriset att vara högt kommer det att gå ännu fortare att gå på plus.
Jag styr förvisso förbrukning och försäljning av överskott så fördelaktigt jag kan (säljer när det är högt elpris och förbrukar mer när det är lågt).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Vid köp av el betalar du energiskatt 45 öre (som höjs varje år) samt moms på elen, vid försäljning får du ett skatteavdrag om 60 öre, men du får ingen moms, dock endast upp till lika mycket såld som köpt el.J Jonasdzm skrev:
60-öringen ger dig alltsä energiskatten tillbaka och momsen på ett elpris motsvarande 60 öre.
Eftersom det är en nettoskatt och inte ett bidrag samt att alla utom SD vill ha kvar avdraget och är för grön el kommer det nog att finnas kvar bra mycket längre än avdraget för installationen om 15% (eftersom det är lönsamt att investera ändå).
Om energiskatten ska ha någon som helst koppling till att "el belastar miljön" är det ju rätt rimligt att bara betala skatt på det vi nettoköper efersom solpaneler producerar el utan miljöbelastning (efter nåt år när de betalat av sin tillverkning). Precis som med den vanliga deklarationen där vinst/förlust kvittas, inkomst dras mot avdrag osv sedan betalar man skatt för det som blir kvar.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Oavsett om bidraget finns kvar kommer folk köpa solceller med dessa elpriser. Tråden handlar inte om fördelning av skattemedel, en sådan tråd skulle nog bli alltför intressantNötegårdsgubben skrev:
Därför kan man gott ta bort avdraget för grön teknik om 15% vid installation. Om syftet var/är att "stimulera utbyggnad av förnybar energi så att folk får arslet ur vagnen och kommer till skott" så behövs det inte längre.Nötegårdsgubben skrev:
Nettoenergiskatten (60-öringen) ska dock vara kvar eller som allra minst vara just en ren nettoenergiskatt.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Skogsägare
· 21 917 inlägg