EddieHansson
pacman42 pacman42 skrev:
Laddar på natten? Men då producerar du ju ingen el! Vad har du för avtal som tillåter kvittning?
Med timdebitering så betalar man priset för den aktuella timmen, samt får betalt per timme. På natten är det ofta betydligt billigare, så det är perfekt att förbruka el då, och sälja på dagen när detr dyrt.

Exempelvis så kostar elen här i SE3 6,6 öre/kWh just nu, men sen kl 18 går priset upp till 249,5 öre/kWh.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Med timdebitering så betalar man priset för den aktuella timmen, samt får betalt per timme. På natten är det ofta betydligt billigare, så det är perfekt att förbruka el då, och sälja på dagen när detr dyrt.

Exempelvis så kostar elen här i SE3 6,6 öre/kWh just nu, men sen kl 18 går priset upp till 249,5 öre/kWh.
Ok, så du tjänar på att sälja och köpa tillbaka trots avgifterna. Då förstår jag.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ok, så du tjänar på att sälja och köpa tillbaka trots avgifterna. Då förstår jag.
Och på det du säljer får du ju 60 öre per kW i skatteåterbäring vilket ju kompenserar en del av avgifterna.

M manula skrev:
Bara en uppföljning, väntar nu på en utbetalning från mitt elbolag för första halvåret då jag gått ca 4000 kr plus:D
En toppen investering. Jag har elbil som jag laddar på natten och säljer dyr elenergi på dagen, betalar ungefär en tredjedel per kWh som jag köper in jämfört vad jag får för dem som säljer.
Dessutom säger mäklare att huset ökar i värde med ungefär lika mycket som anläggningen kostar så egentligen kan man strunta i att beräkna när anläggningen är återbetald utan bara se det som avkastning på en investering. Blir ca 20 % avkastning per år på min senaste solcellsanläggning, svårt att slå det.
Om du säljer direkt så kan du räkna hem kostnaden för solcellerna. Sen kommer det att ticka nedåt fram tills det att den tekniska livslängden gått ut.

En mäklare säger mycket, han/hon vill ju ha dig som framtida kund. Klart dom inte kommer säga något som du uppfattar negativt.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
B Broker skrev:
Och på det du säljer får du ju 60 öre per kW i skatteåterbäring vilket ju kompenserar en del av avgifterna.
Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?

Snart får vi runt 55 tkr i elbilspremie ner från 70 tkr, det är för att många köper elbil.

Jag har en god vän i branschen och hon påstår att det inte lönar sig i längden att ha solceller. Jag kommer avvakta mitt köp fram tills dess att hon tycker det är ekonomiskt hållbart.

J Jonasdzm skrev:
Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?

Snart får vi runt 55 tkr i elbilspremie ner från 70 tkr, det är för att många köper elbil.

Jag har en god vän i branschen och hon påstår att det inte lönar sig i längden att ha solceller. Jag kommer avvakta mitt köp fram tills dess att hon tycker det är ekonomiskt hållbart.
Är din vän i solcellsbranschen och tycker inte det är ekonomiskt hållbart ? Det har aldrig varit mer lönsamt med solceller än just nu! Varje dag utan solceller är du torsk helt enkelt.

• Gilla
jannebmw och 5 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:

Vad baserar hon det på?
"I längden" är ju väldigt märkligt formulerat eftersom det ju blir mer och mer lönsamt ju längre man har solceller...

Jag har räknat på mina, men jag har förvisso bra förutsättningar med två elbilar och pool (som värms via bergvärme), och på min 10,8 kWp anläggning kommer jag att börja gå med vinst redan efter 6-7 år räknat med ett medeltal av elpriset under senaste året.

Fortsätter elpriset att vara högt kommer det att gå ännu fortare att gå på plus.

Jag styr förvisso förbrukning och försäljning av överskott så fördelaktigt jag kan (säljer när det är högt elpris och förbrukar mer när det är lågt).

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har aldrig varit mer lönsamt med solceller än just nu! Varje dag utan solceller är du torsk helt enkelt.
Fast det är ju bara lönsamt för den enskilde. Hela solcellsekonomin i Sverige bygger på bidrag.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Vid köp av el betalar du energiskatt 45 öre (som höjs varje år) samt moms på elen, vid försäljning får du ett skatteavdrag om 60 öre, men du får ingen moms, dock endast upp till lika mycket såld som köpt el.
60-öringen ger dig alltsä energiskatten tillbaka och momsen på ett elpris motsvarande 60 öre.
Eftersom det är en nettoskatt och inte ett bidrag samt att alla utom SD vill ha kvar avdraget och är för grön el kommer det nog att finnas kvar bra mycket längre än avdraget för installationen om 15% (eftersom det är lönsamt att investera ändå).

Om energiskatten ska ha någon som helst koppling till att "el belastar miljön" är det ju rätt rimligt att bara betala skatt på det vi nettoköper efersom solpaneler producerar el utan miljöbelastning (efter nåt år när de betalat av sin tillverkning). Precis som med den vanliga deklarationen där vinst/förlust kvittas, inkomst dras mot avdrag osv sedan betalar man skatt för det som blir kvar.

• Gilla
Brieffe och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju bara lönsamt för den enskilde. Hela solcellsekonomin i Sverige bygger på bidrag.
Ja, konstigt vore det väl annars då det är en investering man förväntar sig spara pengar på!

Ja, konstigt vore det väl annars då det är en investering man förväntar sig spara pengar på!
Nej, inte alls. En investering bibringar normalt ett totalt ökat värde. Det här omfördelar medel från skattebetalarkollektivet till bidragsentreprenörer.

• Gilla
dilemma och 9 till
  • Laddar…
Nej, inte alls. En investering bibringar normalt ett totalt ökat värde. Det här omfördelar medel från skattebetalarkollektivet till bidragsentreprenörer.
Oavsett om bidraget finns kvar kommer folk köpa solceller med dessa elpriser. Tråden handlar inte om fördelning av skattemedel, en sådan tråd skulle nog bli alltför intressant;)

Därför kan man gott ta bort avdraget för grön teknik om 15% vid installation. Om syftet var/är att "stimulera utbyggnad av förnybar energi så att folk får arslet ur vagnen och kommer till skott" så behövs det inte längre.

Nettoenergiskatten (60-öringen) ska dock vara kvar eller som allra minst vara just en ren nettoenergiskatt.

martin43 martin43 skrev:
Om energiskatten ska ha någon som helst koppling till att "el belastar miljön"
Fast det har den inte. Koldioxidskatten har en sådan nytta, men energiskatten knappast alls. Det är en ren skatt på produktiv verksamhet som hade varit bättre att ta ut som inkomstskatt.

Tråden handlar inte om fördelning av skattemedel
Naturligtvis gör den det, det är ju själva premissen för lönsamheten.

• Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.