A andersda skrev:
Hur många som dog eller inte dog, eller håller på å dö i ryssland, ukraina osv är INTE det viktiga i analysen. Det är faktiskt helt irrellevant.

Chernobyl var en tidig reaktor som saknade inneslutning. Det gjorde att skit kunde gå rejält fel och det gjorde det när man i det närmaste provsprängde reaktorn.

Det viktigaste som skiljer chernobyl och alla mer moderna verk är att man har en stor fet inneslutning av betong som ser till att skit inte KAN sprida sig nämnvärt. (Sen så finns det massa andra special grejer: oberoende kylning, självslocknande härdar, filter osv vilket givetvis är bra men sekundärt). Det primära skyddet är det stora tjocka huset i betong.
Det är det man sen sätt i både usa och japan - härden har gått åt helvete men väldigt lite har sen pyst ut.

I japan räddar man liv iom att man kollar alla extra noggrant för cancer. Får kärnkraften räkna bort dödsfall från Chernobyl då?
Paradoxalt nog så är det så här - Harrisburg, Tjernobyl och Fukushima har visat hur ofarlig kärnkraft i verkligheten är. Medans alla tror att det är tvärtom. Även om man bär sig åt som totala arslen blir hälsopåverkan inte synlig i statistiken.
218016976_2879962658911273_5836771562901250359_n.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Och eftersom fiskaren hade "investerat" i sina solceller via ETC så är det väl bara den kände bidragsentreprenören Johan Ehrenberg som kommer bli rik på dem :)
Emot dumhet kämpar gudarna förgäves...
Har btw återkommit från det vackra norrland och skulle kunna bidra med en film som förklarar en del.
Elen är dyr just nu Kraftverken spiller vid sidan av turbinerna, där har ni en av orsakerna till elpriset (Den mest dysfunktionella marknaden som vi har) filmen tig jag i gårkväll vid dammen i Hällby.
Ps Investerat? De sitter på mitt tak och pumpar in el i mitt lilla hushåll och nä Johan har ett Non profit företag INTE ett ROT O RUT Bidragsföretag
 
Det stämmer inte. Elmarknaden är en av de bäst fungerande marknader som finns. En helt transparent prisbild och alla kan leverera på lika villkor. Till och med du. Samtidigt är flödena tillgängliga för granskning. Så en marknadsmanipulation skulle lätt upptäckas. Om man vill manipulera gör man det nog inte på det mest synliga sättet som finns heller.

De där konspirationsteorierna håller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
[/QUOTE]
M M.sandström skrev:
Spännande att du kan veta när forskare inte vågar dra några slutsatser själva.
Eller tror du inte på statestiken de tog fram för att du kan tolka en graf som är mer korrekt enligt dig än den datan de gick igenom? Men vist kan det hända att du är bättre på att tolka statestik än dem.
Jag har ju faktiskt läst medicinsk statistik på universitetet en gång i tiden.
Då lärde jag mig åtminstone stava till statistik.:)
Och en del om hur den ska tolkas.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte. Elmarknaden är en av de bäst fungerande marknader som finns. En helt transparent prisbild och alla kan leverera på lika villkor. Till och med du. Samtidigt är flödena tillgängliga för granskning. Så en marknadsmanipulation skulle lätt upptäckas. Om man vill manipulera gör man det nog inte på det mest synliga sättet som finns heller.

De där konspirationsteorierna håller inte.
Nämn en annan bransch där priset på den dyraste varan bestämmer priset för hela marknaden.
Hällby tillgången "till spillo" kl 23 14 förrgår (lägg märke till hut ljust det är uppe i norrland vid denna sena timme...Ps Plockade hjortron och höll på att klippa en älg och rykande färsk Björnspillning ;-)
 
Den prissättningen gäller på alla marknader med en väl fungerande marknadsekonomi. Det finns dock inte så många marknader som fungerar så bra dom elmarknaden med en så pass enhetlig produkt.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Som tur är så har du fel...
 
O oldtimersmc skrev:
Som tur är så har du fel...
Att du inte förstår elmarknaden betyder inte att daniel har fel men när du är så här fåordig är det svårt att berätta för dig på vilket sätt du inte förstår den.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Man skulle ganska enkelt om man vill manipulera en marknad med ett fåtal producenter som dominerar.
Kom över ens om långa perioder med små brister i produktionen och tjäna mer pengar.

Men frågan är om de vågar, det kan lätt bli frågor varför saker körs på halvfart.
 
Väl insatt i hur elmarknaden fungerar och hur elpriset sätts på nordpol och lmf med ex mjölk..
Skulle dagspriset på mjölk sättas efter hur högt pris den dyraste litern produceras?
 
EddieHansson
Har inte läst alla inlägg i denna långa tråd. Men några punkter är iaf viktiga för mig, utöver återbetalningstiden kontra köpa el:

1) elpriserna kommer tveklöst att gå upp. Just nu dubbla spotpriset mot förra året (ex skatt etc). Har timdebitering.
2) kassaflödet kan bli bättre om månadskostnaden för el går ner mer än räntekostnaderna.
3) el behövs på sommaren också; kyla, pool/spabad, elbilar, mm.
 
Kör 2 st AC- just nu o solcellerna är helt fantastiska, de gör sitt var dag.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Väl insatt i hur elmarknaden fungerar och hur elpriset sätts på nordpol och lmf med ex mjölk..
Skulle dagspriset på mjölk sättas efter hur högt pris den dyraste litern produceras?
Mjölken prissätts inte per dag. Varken produktion eller konsumtion varierar särskilt mycket. Den kan dessutom lagras flera dagar.

Men visst sätts den efter tillgång och efterfrågan precis som el.
 
Bara en uppföljning, väntar nu på en utbetalning från mitt elbolag för första halvåret då jag gått ca 4000 kr plus:D
En toppen investering. Jag har elbil som jag laddar på natten och säljer dyr elenergi på dagen, betalar ungefär en tredjedel per kWh som jag köper in jämfört vad jag får för dem som säljer.
Dessutom säger mäklare att huset ökar i värde med ungefär lika mycket som anläggningen kostar så egentligen kan man strunta i att beräkna när anläggningen är återbetald utan bara se det som avkastning på en investering. Blir ca 20 % avkastning per år på min senaste solcellsanläggning, svårt att slå det.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
M manula skrev:
Bara en uppföljning, väntar nu på en utbetalning från mitt elbolag för första halvåret då jag gått ca 4000 kr plus:D
En toppen investering. Jag har elbil som jag laddar på natten och säljer dyr elenergi på dagen, betalar ungefär en tredjedel per kWh som jag köper in jämfört vad jag får för dem som säljer.
Dessutom säger mäklare att huset ökar i värde med ungefär lika mycket som anläggningen kostar så egentligen kan man strunta i att beräkna när anläggningen är återbetald utan bara se det som avkastning på en investering. Blir ca 20 % avkastning per år på min senaste solcellsanläggning, svårt att slå det.
Laddar på natten? Men då producerar du ju ingen el! Vad har du för avtal som tillåter kvittning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.