26 149 läst ·
79 svar
26k läst
79 svar
En dödssjuk vän måste sälja, men vissa bygglov saknas. Hur gå vidare?
Hej!A annapannaja skrev:En väldigt tragisk bakgrund till min fråga. En av mina bästa vänner har blivit allvarligt sjuk i en dödlig sjukdom och läkaren säger att han förmodligen har 3-6 år kvar att leva. Han är förstås helt förstörd, men försöker hitta en väg framåt. Det är många praktiska saker som måste lösas och jag har lovat hjälpa honom där jag kan.
Sedan knappt 9 år äger han ett hus i en kommun i Skåne där han lagt ner massor av jobb och rätt mycket pengar i. Han älskar det och trodde det skulle bli hans "forever home". Han inser nu att han inte kommer att kunna bo kvar där och måste börja förbereda för en försäljning senast om ett par-tre år. Han är skild sen länge och vill inte lägga över problemet på hans tre barn som är 18-22 år och bor på annan ort.
Nu till problemet: Han har gjort mindre tillbyggnader (förråd 12 kvm och bastu 7 kvm) och det har han gjort utan bygglov. Båda är ihopbyggda med andra byggnader, ett annat förråd resp ett gästhus som båda har bygglov och uppfördes för ca 25 år sen. Lite osäkert när han gjorde dessa olovliga tillbyggnader, men det är förmodligen 7-8 år sen (dvs ett par år efter han flyttade in). Dessa byggnader ligger lite avsides på tomten och hans grannar störs inte och har säkert knappt märkt av dem. Han har dåliga erfarenheter av bygglovsenheten sen tidigare och han säger därför att han inte orkade "stångas" med dem och att dessa byggnader över tid inte skulle uppmärksammas av dem. Han förstår förstås att han agerat fel, men trodde aldrig att han skulle hamna i en situation där han måste sälja sitt älskade hus som han tänkt bo resten av sitt liv i. Nu måste han hitta den bästa lösningen på detta. När han vänder sig till en mäklare måste han ju ha alla bygglov på plats. Nu är han väldigt orolig för sanktionsavgifter och ev rivningsbeslut om han ansöker om bygglov i efterhand. Om vi förstått det rätt preskriberas dessa "svartbyggen" efter 10 år och han kan ansöka om bygglov då utan risk för sanktionsavgift och rivingsbeslut? Han har också byggt ett fristående trädäck på ca 25 kvm och är rädd att dessa tre tillbyggnader tillsammans överskrider max byggyta på hans tomt.
Vi är tacksamma för era kloka råd om hur han bäst ska gå vidare, gärna så konkret som möjligt.
Sanktionsavgiften försvinner om det gått mer än 5 år utan att kommunen agerat.
Åtgärderna preskiberas helt efter 10 år om det enbart gäller Plan- och bygglagen.
Strid mot Miljöbalken (exempelvis åtgärd inom strandskydds preskiberas aldrig.)
Mitt tips är att kontakta kommunen och se hur de ser på saken. Kommunen kan därefter besluta om lovföreläggande (alternativt rivningsföreläggande om lov INTE kan beviljas i efterhand). Rivningsföreläggande gäller bara i "worst case scenario". Oroa er inte för detta nu.
Bastun eller förrådet kan eventuellt ses som en friggebod om kraven uppfylls (kräver där av inget).
Läs mer här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/
För bygglov i efterhand gäller samma bygglovsprocess som vanligt. Lämna in ritningar och ansökan för åtgärderna och sök ett bygglov för allt.
Om sanktionsavgift blir aktuellt tas beslutet sannorlikt av byggnadsnämnden i kommunen, det finns då möjlighet att lämna in en skrivelse som ska tas i beaktning.
Trädäck kräver endast lov om en viss höjd överskrids på däckt 1,2 meter brukar vara vanligt men kommuner har lite olika syn på detta. Trädäckt kan även gå som skyddad uteplats, läs mer om undantagsregeln här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kt/bygglovbefriade-atgarder/Skyddad-uteplats/
Om byggrätten är slut går det kanske att nyttja undantagsregler så som Attefallstillbyggnad och
Attefallskomplementbyggnad. Läs mer på boverkets hemsida.
Oroa er i nuläget inte för mycket då det är väldigt vanligt att det händer och det brukar gå att lösa mycket i efterhand.
Lycka till!
Tusen tack för era svar och allt engagemang! Min vän har läst igenom alla inlägg och funderar vidare på hur han ska göra.
Hoppas det är till lite hjälp.A annapannaja skrev:
Min privata åsikt har säkert redan framgått. Men nu kom jag att tänka på ett sätt att prioritera som jag hört och läst då och då. Det är något man kan applicera på varje sak man känner att man bör engagera sig i.
Man ställer sig två frågor och analyserar svaren. Kan man svara helhjärtat "JA, absolut!" på båda frågorna är det meningsfullt att engagera sig. Annars skall man helt strunta i saken.
- Avgör om saken är viktig för mig och min framtid. Kan jag få personlig fördel av ett visst utfall?
- Avgör om jag kan göra skillnad. Kan jag med säkerhet påverka utfallet till min fördel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag håller med O. Antingen kollar man inte ens upp exakt när man gjort A eller B och kan därmed sanningsenligt svara efter bästa förmåga att man såvitt man vet inte har några lovstridiga byggnationer (då de lika gärna kan vara preskriberade) eller så kollar man upp saken och väntar med försäljningen tills man vet att de är preskriberade eller säljer med öppna kort.O skrev:
Det beror väl lite på hur rymligt samvete man har, men i och med att han byggt svart kan han ju inte vara överdrivet petig.
Sen ett oefterfrågat råd (utan att veta vad det är för sjukdom och dess normala förlopp): 3–6 år är en lång tid. Är huset hans drömhus är det kanske överilat att sälja nu/snart för att det i framtiden kan komma en dag då han inte orkar längre. I den mån huset alltjämt är något som skänker glädje. Jag skulle i alla fall se några snart tioåriga svartbyggen som de minsta problemen i sammanhanget.
Jag tror att fler fastigheter än vad de flesta tror har svartbyggen av något slag. Många är nog inte ens medvetna om det. Ett exempel är när vi skulle göra en större förändring på en komplementbyggnad. När vi begärde in ritningar från kommunen visade det sig att komplementbyggnaden inte alls stämde överens med ritningen från kommunen. Föregående ägare hade gjort stora förändringar som definitivt var bygglovspliktiga, men något bygglov för det fanns inte. Vi fick då göra en ritning av hur den såg ut och en hur den skulle se ut efter förändringarna, sedan löste det sig.
Ett annat exempel är i området bredvid som består av radhus. Där har de bytt färg på fönster, fasad, satt in dörrar till loftgången och några har nästan 2 meter höga staket. Inte en chans att alla har bygglov för det.
Slutsatsen är att jag tycker att din vän ska ta det lite lugnt. Det mest troliga är att de framtida ägarna inte kommer reflektera över svartbygget på tomten.
Ett annat exempel är i området bredvid som består av radhus. Där har de bytt färg på fönster, fasad, satt in dörrar till loftgången och några har nästan 2 meter höga staket. Inte en chans att alla har bygglov för det.
Slutsatsen är att jag tycker att din vän ska ta det lite lugnt. Det mest troliga är att de framtida ägarna inte kommer reflektera över svartbygget på tomten.
Varför sälja?A annapannaja skrev:En väldigt tragisk bakgrund till min fråga. En av mina bästa vänner har blivit allvarligt sjuk i en dödlig sjukdom och läkaren säger att han förmodligen har 3-6 år kvar att leva. Han är förstås helt förstörd, men försöker hitta en väg framåt. Det är många praktiska saker som måste lösas och jag har lovat hjälpa honom där jag kan.
Sedan knappt 9 år äger han ett hus i en kommun i Skåne där han lagt ner massor av jobb och rätt mycket pengar i. Han älskar det och trodde det skulle bli hans "forever home". Han inser nu att han inte kommer att kunna bo kvar där och måste börja förbereda för en försäljning senast om ett par-tre år. Han är skild sen länge och vill inte lägga över problemet på hans tre barn som är 18-22 år och bor på annan ort.
Nu till problemet: Han har gjort mindre tillbyggnader (förråd 12 kvm och bastu 7 kvm) och det har han gjort utan bygglov. Båda är ihopbyggda med andra byggnader, ett annat förråd resp ett gästhus som båda har bygglov och uppfördes för ca 25 år sen. Lite osäkert när han gjorde dessa olovliga tillbyggnader, men det är förmodligen 7-8 år sen (dvs ett par år efter han flyttade in). Dessa byggnader ligger lite avsides på tomten och hans grannar störs inte och har säkert knappt märkt av dem. Han har dåliga erfarenheter av bygglovsenheten sen tidigare och han säger därför att han inte orkade "stångas" med dem och att dessa byggnader över tid inte skulle uppmärksammas av dem. Han förstår förstås att han agerat fel, men trodde aldrig att han skulle hamna i en situation där han måste sälja sitt älskade hus som han tänkt bo resten av sitt liv i. Nu måste han hitta den bästa lösningen på detta. När han vänder sig till en mäklare måste han ju ha alla bygglov på plats. Nu är han väldigt orolig för sanktionsavgifter och ev rivningsbeslut om han ansöker om bygglov i efterhand. Om vi förstått det rätt preskriberas dessa "svartbyggen" efter 10 år och han kan ansöka om bygglov då utan risk för sanktionsavgift och rivingsbeslut? Han har också byggt ett fristående trädäck på ca 25 kvm och är rädd att dessa tre tillbyggnader tillsammans överskrider max byggyta på hans tomt.
Vi är tacksamma för era kloka råd om hur han bäst ska gå vidare, gärna så konkret som möjligt.
Om han orkar bor han kvar tills han dör.
Om inte, kan huset stå tomt, den lilla perioden som då är kvar.
Barnen är vuxna. De får ta tag i arvet när det är dags.
🤷♀️
Vi har sålt två hus där vi inte visste om det fanns bygglov för allt så på frågan i dokumentet som mäklaren gav oss svarade vi bara vet inte på frågan om det finns bygglov. Då blev det upp till köparna att kolla och har inte varit några problem alls.
Eftersom vi svarade att vi inte vet så blev det köparnas ansvar att kolla upp det om det var viktigt för dom.
Eftersom vi svarade att vi inte vet så blev det köparnas ansvar att kolla upp det om det var viktigt för dom.
Gällande flygfoton så går det att se äldre bilder i t.ex. Google Earth, iaf Pro. I mitt område kan jag se bilder med några års mellanrum från ungefär 2000 fram till idag.
Eftersom de är ihopbyggda med andra byggnader kan de inte bli attefallare…A annapannaja skrev:En väldigt tragisk bakgrund till min fråga. En av mina bästa vänner har blivit allvarligt sjuk i en dödlig sjukdom och läkaren säger att han förmodligen har 3-6 år kvar att leva. Han är förstås helt förstörd, men försöker hitta en väg framåt. Det är många praktiska saker som måste lösas och jag har lovat hjälpa honom där jag kan.
Men, du säger att det är 7-8 år sedan tillbyggnaderna gjordes och att försäljningen är planerad till om tre år. Om tre år är ju tillbyggnaderna helt preskriberade.
Så, det finns ingen anledning att göra någonting. Bättre din vän njuter av de tre åren och sedan gör det han finner bäst då. 😊
Fråga för allt i världen inte kommunen förrän det är dags att sälja…
Redigerat:
Jag instämmer i att hålla det kort och enkelt, när det blir dags för försäljning så skriv vad som saknar bygglov.
Efter 5 år kan ingen sanktionsav tas ut och efter 10 år kan kommunen inte längre kräva rättelse eller rivning. Däremot kan det olovliga hindra nya bygglov i vissa fall och bara för att det är preskriberat är det inte säkert man kan få lov för det, utan det prövas som vanligt vid en eventuell ansökan. Om de inte kan få lov får de stå kvar om 10 år har gått, men de blir aldrig legala om de inte får ett bygglov.
Efter 5 år kan ingen sanktionsav tas ut och efter 10 år kan kommunen inte längre kräva rättelse eller rivning. Däremot kan det olovliga hindra nya bygglov i vissa fall och bara för att det är preskriberat är det inte säkert man kan få lov för det, utan det prövas som vanligt vid en eventuell ansökan. Om de inte kan få lov får de stå kvar om 10 år har gått, men de blir aldrig legala om de inte får ett bygglov.
Well hade en snall granne som anmalde oss, Kommunen dok upp och var almant otrevliga, pa pekade vi hade satt tak bade har och dar, Samt 15 kvm ar vad du far bygga enligt detaljplanen.
Enligt dessa kommun gubbar sa hade dom bilder fran varje ar.
Sa vi tog det sakra for det osakra riva innan nagon saktions avgift.
Man skall inte vecka nagon som sover. ( detta fallet var det en avonsjuk Granne som madde daligt! )
Enligt dessa kommun gubbar sa hade dom bilder fran varje ar.
Sa vi tog det sakra for det osakra riva innan nagon saktions avgift.
Man skall inte vecka nagon som sover. ( detta fallet var det en avonsjuk Granne som madde daligt! )