5 995 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Elverk som kan driva hydrorpumpen vid strömavbrott.
Ibland frågorna som supporten på ClasO har svarar på så skriver de ju att detta verket ger modifierad Sinusvåg, vilket inte rekommenderas till vissa motorer, samt mkt elektronik.D Daniel 109 skrev:
Jag hade tagit ett mindre 2kw elverk med ren sinusvåg.M Millejan skrev:
Finns Honda, och flera kopior på samma.
De är smidigare att bära med sig också.
Blir det bekymmer med att starta pumpen, så hade jag isåfall satt en frekvensomvandlare/mjukstart till pumpen.
Det är mitt tips.
Hur stor säkring är pumpen avsäkrad med idag ?
Det råder en viss förvirring bland begreppen här. Det länkade elverket ger inte modifierad sinusvåg. Modifierad sinusvåg är något man kan få från billiga invertrar men inte från en generator. Inverterelverken kan ha en lägre bensinförbrukning och en stabilare spänning. Därför rekommenderas de till elektronik. Men jag misstänker att den rekommendationen också har att göra med att inverterelverken är dyrare. Pumpmotorn kommer att gå utmärkt med ett vanligt elverk utan inverter.P P-son83 skrev:
Det är en enfasmotor. Det är inte optimalt att köra en sådan med frekvensomriktare om det ens är möjligt. Man måste i så fall komma åt att plocka bort startkondensatorn. Om man ändå vill satsa på spåret med frekvensomriktare så försvinner alla skäl att välja ett inverterelverk. Det verkar onödigt att driva en inverter med en inverter.P P-son83 skrev:
För den tänkta användningen finns ingen orsak i världen att ha ett inverterelverk. Det blir bara dyrare.
Jag undrar om inte suporten har fel där. Det finns inget i utseende eller i manualen som hintar om att det är ett inverterelverk.P P-son83 skrev:Ibland frågorna som supporten på ClasO har svarar på så skriver de ju att detta verket ger modifierad Sinusvåg, vilket inte rekommenderas till vissa motorer, samt mkt elektronik.
Jag hade tagit ett mindre 2kw elverk med ren sinusvåg.
Finns Honda, och flera kopior på samma.
De är smidigare att bära med sig också.
Blir det bekymmer med att starta pumpen, så hade jag isåfall satt en frekvensomvandlare/mjukstart till pumpen.
Det är mitt tips.
Hur stor säkring är pumpen avsäkrad med idag ?
Tack för svar, Är det typ 50/50 att jag kan få den pumpen och funka med det verket så tycker jag det är värt och prova. Vad ger du för odds?A Avemo skrev:Det råder en viss förvirring bland begreppen här. Det länkade elverket ger inte modifierad sinusvåg. Modifierad sinusvåg är något man kan få från billiga invertrar men inte från en generator. Inverterelverken kan ha en lägre bensinförbrukning och en stabilare spänning. Därför rekommenderas de till elektronik. Men jag misstänker att den rekommendationen också har att göra med att inverterelverken är dyrare. Pumpmotorn kommer att gå utmärkt med ett vanligt elverk utan inverter.
Det är en enfasmotor. Det är inte optimalt att köra en sådan med frekvensomriktare om det ens är möjligt. Man måste i så fall komma åt att plocka bort startkondensatorn. Om man ändå vill satsa på spåret med frekvensomriktare så försvinner alla skäl att välja ett inverterelverk. Det verkar onödigt att driva en inverter med en inverter.
För den tänkta användningen finns ingen orsak i världen att ha ett inverterelverk. Det blir bara dyrare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Ja.
Om det är en snäll last... Om reklamen säger att elverket klarar 3 kW så är det antagligen under vissa gynnsama förhållanden.
Om det är en snäll last... Om reklamen säger att elverket klarar 3 kW så är det antagligen under vissa gynnsama förhållanden.
Eftersom en djupbrunnspump är en rätt "snäll" last i startögonblicket så tror jag att det fungerar, den "lyfter" lite vatten i startögonblicket så mottrycket kommer först när pumpen gått upp lite i varv.M Millejan skrev:
Klicka här för att svara