6 355 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Elverk båt - driva frysbox
Hej JDala
Tömmer du ett 12V 60Ah bilbatteri (startbatteri) till hälften så borde du kunna driva frysboxen (400 L, Whirlpool W390FO) i ca 12 timmar. En DC/AC omvandlare (12V-230 V) på 300–500 VA borde klara jobbet. Har du möjlighet att testa så kan eventuellt t.o.m. en 150 VA DC/AC omvandlare klara frysboxen.
Eftersom medeleffekten ”bara” är ca 30 W så borde båtens generator/batteri eventuellt klara elförsörjningen.
Angivelsen "Lagringskapacitet vid strömavbrott (timmar) 45,00" innebär, om jag minns rätt, att man mäter tiden det tar för frysboxens temperatur attl öka 9 grader (från -18 till – 9 grader). Om du lyckas starta med en temperatur kallare än – 18 grader, t.ex. – 24 grader, då borde det ta minst 4 dygn innan innehållet når 0 grader, d.v.s. under kylskåpstemperatur.
Med en termometer i boxen kan du kontrollera hur snabb temperaturökningen är.
Lycka till!
Tömmer du ett 12V 60Ah bilbatteri (startbatteri) till hälften så borde du kunna driva frysboxen (400 L, Whirlpool W390FO) i ca 12 timmar. En DC/AC omvandlare (12V-230 V) på 300–500 VA borde klara jobbet. Har du möjlighet att testa så kan eventuellt t.o.m. en 150 VA DC/AC omvandlare klara frysboxen.
Eftersom medeleffekten ”bara” är ca 30 W så borde båtens generator/batteri eventuellt klara elförsörjningen.
Angivelsen "Lagringskapacitet vid strömavbrott (timmar) 45,00" innebär, om jag minns rätt, att man mäter tiden det tar för frysboxens temperatur attl öka 9 grader (från -18 till – 9 grader). Om du lyckas starta med en temperatur kallare än – 18 grader, t.ex. – 24 grader, då borde det ta minst 4 dygn innan innehållet når 0 grader, d.v.s. under kylskåpstemperatur.
Med en termometer i boxen kan du kontrollera hur snabb temperaturökningen är.
Lycka till!
Vet att det krävs ganska stor inverter för att klara startströmmen till en frysbox.M Martin Lundmark skrev:Hej JDala
Tömmer du ett 12V 60Ah bilbatteri (startbatteri) till hälften så borde du kunna driva frysboxen (400 L, Whirlpool W390FO) i ca 12 timmar. En DC/AC omvandlare (12V-230 V) på 300–500 VA borde klara jobbet. Har du möjlighet att testa så kan eventuellt t.o.m. en 150 VA DC/AC omvandlare klara frysboxen.
Eftersom medeleffekten ”bara” är ca 30 W så borde båtens generator/batteri eventuellt klara elförsörjningen.
Angivelsen "Lagringskapacitet vid strömavbrott (timmar) 45,00" innebär, om jag minns rätt, att man mäter tiden det tar för frysboxens temperatur attl öka 9 grader (från -18 till – 9 grader). Om du lyckas starta med en temperatur kallare än – 18 grader, t.ex. – 24 grader, då borde det ta minst 4 dygn innan innehållet når 0 grader, d.v.s. under kylskåpstemperatur.
Med en termometer i boxen kan du kontrollera hur snabb temperaturökningen är.
Lycka till!
Tror inte en 500 VA klarar det, vet andra som haft problem med att Invertern inte orkat med.
Men jag återkommer lite senare, då vet jag hur kraftiga deras invertrar va
wildesidewildeside skrev:
Startströmmen till en ”vanlig” frysbox med direktstart av en ”trefasmotor med kondensator” är ganska stor t.ex. 5 ggr märkströmmen eller mer.
I den 200 l frysbox Whirlpool W204FO som jag har då sitter det en elektronikenhet, en inverter (frekvensomriktare) mellan elnätet och motorn.
Genom att frekvensomriktaren startar motorn med en låg frekvens och spänning (”varvar upp” motorns hastighet långsamt) så är det inte samma häftiga strömrusning vid starten.
Startade de verkligen frysar som hade frekvensomriktardrift?wildeside skrev:
Jag uppgraderade husbilens generator från 90Amp till 180Amp eftersom vi fricampar mycket. Hade 270Ah batteribank med grova kablar i bodelen, stoppade in ett litet frysskåp i husbilen, köpte från Jula en omriktare? 12VDC-230VAC 1000W sinusvåg. Den skulle ju enligt specen klara startströmmen till den lilla frysen, men det gjorde den inte. Köpte från Kina en 2KW Ren sinusvåg, den fixade frysen. Har även lånat instrument och mätt upp denna och den håller vad den lovade.
Har du en bra generator, har du inte det så montera dit en till eller uppgradera befintlig, oavsett så satsa på ett extra förbrukarbatteri och en rejäl omformare. Det är inget roligt att ha ett extra elverk o skvätta med bränsle till den.
Har du en bra generator, har du inte det så montera dit en till eller uppgradera befintlig, oavsett så satsa på ett extra förbrukarbatteri och en rejäl omformare. Det är inget roligt att ha ett extra elverk o skvätta med bränsle till den.
tack för detta. Överväldigande generöst med tips och information.L leifa.k skrev:Jag uppgraderade husbilens generator från 90Amp till 180Amp eftersom vi fricampar mycket. Hade 270Ah batteribank med grova kablar i bodelen, stoppade in ett litet frysskåp i husbilen, köpte från Jula en omriktare? 12VDC-230VAC 1000W sinusvåg. Den skulle ju enligt specen klara startströmmen till den lilla frysen, men det gjorde den inte. Köpte från Kina en 2KW Ren sinusvåg, den fixade frysen. Har även lånat instrument och mätt upp denna och den håller vad den lovade.
Har du en bra generator, har du inte det så montera dit en till eller uppgradera befintlig, oavsett så satsa på ett extra förbrukarbatteri och en rejäl omformare. Det är inget roligt att ha ett extra elverk o skvätta med bränsle till den.
wildeside skrev:
Tack, gärna.
Det är en 10m Arronet med ny (2021) Volvo Penta d4 320dpi, 2 förbrukningsbatterier och 1 start. Ingen inverter eller landström installerad för tillfället.
Jag kom hem så sent så jag orka inte sätta mej med att leta upp info/länkar.J JDala skrev:
Jag titta lite på info om din motor och den verkar vara utrustad med 150A generator.
Då skulle min lösning fungera utan problem.
Hur länge behöver du driva Frysen när du inte har motorn igång?
Jag återkommer senare idag.
Inte alls. Jag kan skifta från landström med båten igång och sen handlar det mer om att slå på/av frys för att säkra kylan runt +4grader.
Eventuellt behöver jag ställa på 2 frysar, dock behöver dom inte vara påslagna samtidigt, kan skifta framgick tillbaka.
Eventuellt behöver jag ställa på 2 frysar, dock behöver dom inte vara påslagna samtidigt, kan skifta framgick tillbaka.
Hej
Jag har tidigarelagt ett deltest av reservkraftdriften av mitt hus, detta eftersom det blev ett samtal om problematiken runt startströmmar från kyl/frys vid drift från omriktare.
Jag driver just nu tre varvtalsstyrda kylenheter samtidigt från en 12 V 500 VA DC/AC inverter, med sinusform på spänningen (Victron Phoenic 12/500 inverter)
Det jag driver är ett Siemens KS36VAIDP Kylskåp på 346 liter, ett Siemens GS36NAIDP frysskåp på 242 liter, och en frysbox Whirlpool W204FO på 204 liter.
När alla tre är i samtidig drift dras ca 7 A från 12v batteriet (som har påkopplad laddare).
Invertern levererar då 77 W (230 V) till de tre kyl/frys enheterna.
Jag bedömmer att medeleffekten (230 V) vid drift av de tre enheterna samtidigt är ca 37 W. Invertern borde då behöva ca 20W i omvandlingsförluster, d.v.s. totalt under 60 W från batteriet.
Jag ser ännu ingen problematik med startströmmar.
Jag har tidigarelagt ett deltest av reservkraftdriften av mitt hus, detta eftersom det blev ett samtal om problematiken runt startströmmar från kyl/frys vid drift från omriktare.
Jag driver just nu tre varvtalsstyrda kylenheter samtidigt från en 12 V 500 VA DC/AC inverter, med sinusform på spänningen (Victron Phoenic 12/500 inverter)
Det jag driver är ett Siemens KS36VAIDP Kylskåp på 346 liter, ett Siemens GS36NAIDP frysskåp på 242 liter, och en frysbox Whirlpool W204FO på 204 liter.
När alla tre är i samtidig drift dras ca 7 A från 12v batteriet (som har påkopplad laddare).
Invertern levererar då 77 W (230 V) till de tre kyl/frys enheterna.
Jag bedömmer att medeleffekten (230 V) vid drift av de tre enheterna samtidigt är ca 37 W. Invertern borde då behöva ca 20W i omvandlingsförluster, d.v.s. totalt under 60 W från batteriet.
Jag ser ännu ingen problematik med startströmmar.
Redigerat:
Dej
Deltestet har nu varat i snart ett dygn. Att driva tre varvtalsstyrda kylenheter samtidigt, ser inte ut att innebära några svårigheter, vad jag kunde se. För att öka utbytet av testet, (svårighetsgraden för invertern), så anslöt jag en enhet, som hade startströmmar.
Detta gjordes genom att ansluta ytterligare en frysbox till reservkraftnätet. En välisolerad frysbox med konventionell motordrift, troligen från 1993, som har ett effektbehov av ca 92 W vid drift och ca 27,3 W i medeleffekt.
DC/AC invertern klarar av tillslagen och driften av alla fyra avstörningsåtgärder, utan att detta verkar påverka driften av någon annan enhet. Men, det finns en risk att det blir en spänningssättning vid tillslaget av frysboxen med konventionell motordrift.
Det syns, på effektmätningen en tydlig ”effekttopp” vid tillslaget av frysboxen med konventionell motordrift. Eftersom driveffekten är ca 100 W och startströmmen flera gånger märkströmmen så borde rimligen spänningen från den relativt effektsvaga invertern ”ducka”. Jag har inte genomfört den typen av spänningsmätningar denna gång.
När jag mäter medeleffekten som DC/AC invertern tillfört de tre (kyl/frys) enheterna (utan att vi öppnat dörrarna i enheterna) så verkar medeleffekten vara ca 32,7 W. Tre varvtalsstyrda kylenheter behöver alltså inte så mycket mer eleffekt vid drift, än från en välisolerad frysbox från 1993 (ca 27,3 W i medeleffekt).
I detta tidigarelagda deltest av reservkraftdriften har jag inte ambitionen att undersöka mer, (t.ex. verkningsgraden hos 12 V 500 VA DC/AC invertern), det får bli senare.

Deltestet har nu varat i snart ett dygn. Att driva tre varvtalsstyrda kylenheter samtidigt, ser inte ut att innebära några svårigheter, vad jag kunde se. För att öka utbytet av testet, (svårighetsgraden för invertern), så anslöt jag en enhet, som hade startströmmar.
Detta gjordes genom att ansluta ytterligare en frysbox till reservkraftnätet. En välisolerad frysbox med konventionell motordrift, troligen från 1993, som har ett effektbehov av ca 92 W vid drift och ca 27,3 W i medeleffekt.
DC/AC invertern klarar av tillslagen och driften av alla fyra avstörningsåtgärder, utan att detta verkar påverka driften av någon annan enhet. Men, det finns en risk att det blir en spänningssättning vid tillslaget av frysboxen med konventionell motordrift.
Det syns, på effektmätningen en tydlig ”effekttopp” vid tillslaget av frysboxen med konventionell motordrift. Eftersom driveffekten är ca 100 W och startströmmen flera gånger märkströmmen så borde rimligen spänningen från den relativt effektsvaga invertern ”ducka”. Jag har inte genomfört den typen av spänningsmätningar denna gång.
När jag mäter medeleffekten som DC/AC invertern tillfört de tre (kyl/frys) enheterna (utan att vi öppnat dörrarna i enheterna) så verkar medeleffekten vara ca 32,7 W. Tre varvtalsstyrda kylenheter behöver alltså inte så mycket mer eleffekt vid drift, än från en välisolerad frysbox från 1993 (ca 27,3 W i medeleffekt).
I detta tidigarelagda deltest av reservkraftdriften har jag inte ambitionen att undersöka mer, (t.ex. verkningsgraden hos 12 V 500 VA DC/AC invertern), det får bli senare.

Redigerat:
Otroligt generöst. Detta (och andra kommentarer) gör mig rätt övertygad att jag trots allt inte behöver stöka med externt elverk utan ska sikta på en inverterlösning för existerande kraftverk, dvs motorn. Stort tack för dessa tankar och testet. Above and beyond!
Johan
Johan
Min inverter är enJ JDala skrev:
https://www.solartronics.de/spannun...t-reiner-sinus-gold-edition-usb-0212301ge?c=5
Den är lite i kraftigaste laget för att bara driva en frys.
Men jag driver allt möjligt med min
Micro, kaffebryggare, kompressor, pumpar, dammsugare m.m.
Tänk efter innan du köper en inverter så att du kan ha den till allt du kan tänka dej behöva den till.
Jag har 3 st 240 ah batterier och 3 st 160 Watts solpaneler i min båt.
Anledningen till det här konceptet är att jag inte har tillgång till 230 volt i min hamn och att vi gör en del jobb med båten.