Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Då är det alltså själva parterna i kabeln som du inte får fast?
Skulle tro att endera är du på fel ställe och försöker trycka i parten eller så har du inte skalat upp den tillräckligt.
(Du har alltså köpt med snabbanslutning istället för med skruvanslutning.)
Skulle tro att endera är du på fel ställe och försöker trycka i parten eller så har du inte skalat upp den tillräckligt.
(Du har alltså köpt med snabbanslutning istället för med skruvanslutning.)
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Du pratar om kabel, är det "kabel" du har eller är det "tråd"?
Jag hoppas att du använder rätt "kabel" så du inte försöker trycka i någon apparatsladd, högtalarkabel eller något annat som ej är godkänt, för då får du det med all säkerhet inte att fastna.
Använder du dig av vanlig 1,5mm[sup]2[/sup] FK och inte lyckas få den att fastna med rätt uppskalningslängd så är det bara att åka tillbaks och lämna igen uttagen för annars kommer du att få en varmgång i anslutningen med en ev. brand som följd om du har otur.
Jag hoppas att du använder rätt "kabel" så du inte försöker trycka i någon apparatsladd, högtalarkabel eller något annat som ej är godkänt, för då får du det med all säkerhet inte att fastna.
Använder du dig av vanlig 1,5mm[sup]2[/sup] FK och inte lyckas få den att fastna med rätt uppskalningslängd så är det bara att åka tillbaks och lämna igen uttagen för annars kommer du att få en varmgång i anslutningen med en ev. brand som följd om du har otur.
pellefant skrev:ja min grossist, contacten, undergrossist till storel sa att merten var billigare så jag kollade upp hur mycket. lite besvärligt med allt plockande men bra om man sen vill byta design/färg på brytare.
i min relax satte jag merten M-ARC silver, snyggt med något annat än vitt!
högtalaruttagen har jag satt "blindlock" på, ska leta någon smidig kontakt att sätta i dom, helst så det går att mata 2 högtalare från samma lock. någon som har förslag på uttag?
Merten har redan Högtalaruttags lösningar i M-arc aluminium.
Beställ deras Huvudkatalog, eller ring till merten och be om artikelnummer.
Eller ring till contacten och be dem leta i mertenkatalogen.
//froken_obstinat
Dom här snabbkopplingarna är nog faktiskt bara snabba för de som har lite erfarenhet av prylarna. Är det första gången man har att göra med ett visst fabrikat så går det fortare med den gamla hederliga skruvmodellenSteff skrev:
Dessutom kräver ju vissa klämanslutningar att man tar i så att man nästan skadar fingrarna (ja, jag har väl rätt små händer, vet inte vad jag har för handskstorlek men fötterna är 40½ och det brukar ju hänga ihop med händernas storlek).
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag vet inte om jag kan hålla med dig.yxis skrev:Dom här snabbkopplingarna är nog faktiskt bara snabba för de som har lite erfarenhet av prylarna. Är det första gången man har att göra med ett visst fabrikat så går det fortare med den gamla hederliga skruvmodellen
Dessutom kräver ju vissa klämanslutningar att man tar i så att man nästan skadar fingrarna (ja, jag har väl rätt små händer, vet inte vad jag har för handskstorlek men fötterna är 40½ och det brukar ju hänga ihop med händernas storlek).
Använder du vanlig 1,5mm[sup]2[/sup] FK eller EK med rätt uppskalningslängd så har jag aldrig haft bekymmer att få fast ledare med snabbanslutningar i strömbrytare/vägguttag, men försöker du böka i större area eller använder RK så kanske det är lite svårare?
Jag har också små händer men som sagt att få i ledare har jag aldrig haft problem med, DÄREMOT att få ur dem kan vara lite trixigt (och göra ont ibland) innan man kommer på hur man gör.
Kanske har du råkat ut för något riktigt "skitmärke", det skulle vara kul att veta om det är något speciellt märke du tänker på?
Klicka här för att svara