18 175 läst ·
29 svar
18k läst
29 svar
Eluttag kopplat till 16 eller 10A?
jag blev också paff. Men efter att ha smällt av två säkringar under intervalllöpning så är det tydligt att det krävde mer, och det var vad serviceteknikern som gick igenom det sa också...A Avemo skrev:Ok. Jag häpnar över att det skall vara nödvändigt. Om jag förstår frågan rätt så undrar du alltså om du kan koppla vad som helst i uttaget när det är avsäkrat 16A. Och det kan du. Säkringen skall skydda matningen till uttaget mot överlast. Därför behövs oftast grövre ledningar om du skall säkra upp till 16A. Men det gäller den fasta installationen. Inte det du kopplar in i uttaget.
ah bra, då vet jag.
Vad är det som är så konstigt?A Avemo skrev:Ok. Jag häpnar över att det skall vara nödvändigt. Om jag förstår frågan rätt så undrar du alltså om du kan koppla vad som helst i uttaget när det är avsäkrat 16A. Och det kan du. Säkringen skall skydda matningen till uttaget mot överlast. Därför behövs oftast grövre ledningar om du skall säkra upp till 16A. Men det gäller den fasta installationen. Inte det du kopplar in i uttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nä, i praktiken har vi tumregeln om att avsäkra schukouttag med 10 A vilket kan ställa till det för effekthungriga maskiner. Men dessa är lyckligtvis få så 10 A fungerar alldeles utmärkt i praktiken, och de som kräver högre säkring bör man sätta en varningsflagga på. Det har nämligen visat sig att shuckouttag inte tål långvarig belastning över 10 A, speciellt inte gamla slitna uttag så man bör vara försiktig med apparater som inte klarar sig med 10 A. Men normalt ska du inte behöva tänka på vad du pluggar i ett uttag som stickproppen passar i.M EmmaRa skrev:
Ett löpband som kräver mer än 10 A är det definitivt något fel på. Det vore dåraktigt att konstruera en maskin i dagens miljömedvetna samhälle som förbrukar så mycket effekt för att träna en människas benmuskler. Det borde i så fall vara tvärtom, att människan driver bandet. Jag kan rekommendera bakaxeln från en Citroen Berlingo om man vill träna muskler, den går nog att få gratis från skrotfirman, eller varför inte gräva ett dike (med spade), eller gå i naturen
Nu vet inte jag vad det är för modell det är hon har eller om det är något fel på det, men jag jobbar som service elektriker och har installerat flera löpband och vi drar alltid fram 2,5mm2 och avsäkrar med 16 A för det är vad tillverkaren rekomederar då de oftast ligger på runt 3000 watt.Bo.Siltberg skrev:
Det där är en fråga du får ta med tillverkarenA Avemo skrev:
Jag är bara en vanlig serviceelektriker jag konstruerar inte maskiner
Jag ifrågasätter inte vad du skriver. Du frågade vad som var konstigt. Jag svarade på din fråga. Jag häpnar helt enkelt över att ett löparband skall kräva en högre effekt för sin drift än en gräsklippare eller en mopedbil till exempel.Myrstacken skrev:
Jag håller helt med dig i detta..
Frågan är om man kanske skullr konstruera ett löpband som genererar el istället.
Det hade ju passat i dagens samhälle med vindkraft solceller osv..
Perfekt att ladda telefonen osv
15 min löpning för kaffet, 2min för en gorby i micron osv..
Skall du göra en stek i ugnen ja då får du springa den varm
Maratonlöpare
Frågan är om man kanske skullr konstruera ett löpband som genererar el istället.
Det hade ju passat i dagens samhälle med vindkraft solceller osv..
Perfekt att ladda telefonen osv
15 min löpning för kaffet, 2min för en gorby i micron osv..
Skall du göra en stek i ugnen ja då får du springa den varm
Maratonlöpare
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ladda mobilen eller driva lite lampor skulle funka, men ganska meningslöst. Mikro och kaffebryggare är helt kört, måste i så fall vara ett löpband för en grupp personer som springer samtidigt.
Du lär inte springa energin till en gorbys på 2min.
Cardionics, modell med höj/och sänkbarhet upp till rätt stor lutning och hög maxfart (24 km/h). Det är ett band motsvarande vad man gör mer ”rejäla” fystester på.Myrstacken skrev:
Nu vet inte jag vad det är för modell det är hon har eller om det är något fel på det, men jag jobbar som service elektriker och har installerat flera löpband och vi drar alltid fram 2,5mm2 och avsäkrar med 16 A för det är vad tillverkaren rekomederar då de oftast ligger på runt 3000 watt.
Det där är en fråga du får ta med tillverkaren
Jag är bara en vanlig serviceelektriker jag konstruerar inte maskiner
Det är helt genomgånget av tekniker som verkligen rekommenderade 16A. 10A skulle KANSKE gått men ärligt så är det inte så kul att slå på tvärnit från höga hastigheter. Det var också tydligt att bandet gick jämnare på 16A än 10.
Det låter som en rejält felkonstruerad pryl. Det finns ju uppenbarligen band som levererar energi.
Klicka här för att svara