Byggahus.se

Eluttag kopplat till 16 eller 10A?

1. M
    Medlem · 460 inlägg

milimani

Medlem
    Hej!

En nybörjarfråga. Om jag har ett vanligt vägguttag kopplat till en 16A-säkring eller om jag har ett vanligt vägguttag kopplat till en 10A-säkring.

Spelar det någon roll för vad jag kan ha för stickkontakt/apparater i uttaget?

2. E
    Medlem · Skåne · 8 930 inlägg

etompau

Medlem
    Apparaterna har betydelse. Med 16 A kan grejorna dra mer effekt från uttaget jmf med ett som är avsäkrat med 10 A (vilket är det normala skulle jag säga).

Det är ansluten utrustning som bestämmer hur mycket ström ska som dras från uttaget. Du kan teoretiskt ha en 45 A säkring till uttaget som driver en liten elektrisk klocka som drar 10 mA.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 246 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja och nej. Du ska inte behöva bry dig, utan du ska kunna plugga i de stickproppar som passar. Det ska fungera ur alla synvinklar. Det var det korta svaret.

Om det inte skulle fungera, då har vi ett jätteproblem med tusentals felaktiga installationer. För på sätt o vis är det fel att säkra dessa uttag med 10 A eftersom schuko är klassad för 16 A. Det finns alltså risk för omedveten överbelastning av ledning och säkring.

Å andra sidan, med 16 A finns risken att man med långa skarvsladdar sätter säkringen ur funktion vid ett fel. Nu ska lyckligtvis alla uttag utomhus vara skyddade av en JFB.

Men nu vet alla att dessa uttag normalt är avsäkrade med 10 A, det är en tumregel. Det är ovanligt (i bostäder) att 16 A används. Vi avråder t.o.m. mot det. Det är vanligare i garage och verkstad. Det är t.o.m så att frågan ifall det öht är möjligt att säkra upp till 16 A med tanke på alla små hushållsmaskiner och även stora starka förbrukare har diskuterats, men passar stickproppen så ska det gå. Viktigt är att all elmateriel är i gott skick.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-inte-anvaenda-16a.163877/
    https://www.byggahus.se/forum/threa...ingsbolag-nekar-ersaettning-vid-brand.349975/

4. M
    Medlem · 460 inlägg

milimani

Medlem
    Inte helt säker att jag är med på resonemanget. Till uttaget (som ligger över jfl såklart) är ett löpband kopplat som har en egen snabbsäkring på 15 A.

Men kan man alltså i ett sånt uttag som är kopplat via jfl, sätta tex en skruvdragare? Sticksåg? Radio?

5. M
    Medlem · 460 inlägg

milimani

Medlem
    Ah. Fick rekommendationen att lägga löpbandet på en 16A då det kunde kräva en hel när man körde hög intensitet på det...

Men vad innebär att den kan dra mer effekt jfrt med om det låg på 10 A? Varför?

6. E
    Medlem · Skåne · 8 930 inlägg

etompau

Medlem

Effekten är produkten av spänningen x strömmen. Spänningen är 230 V, högre ström betyder att högre effekt kan utvecklas i ansluten utrustning, alltså kraftigare motor/lampa osv.

Låter skumt att löpbandet är så pass effekthungrigt att det skulle kräva en 16 A anslutning. Kolla i manual etc vad specen säger.

7. A
    Medlem · Stockholms län · 8 522 inlägg

Avemo

Medlem
    Spontant är jag tveksam till om den som rekommenderat detta vet vad den talar om. Om löpbandet mot förmodan skulle kräva en 16A säkring så märker du det genom att säkringen löser när du använder det länge. Och omvänt. Om en 10A säkring inte löser när du använder löparbandet så är den inte för klen.

Vill du fördjupa dig lite mer så kan du titta på löparbandet och se vilken ström det är märkt med.

8. Myrstacken
    Medlem · 121 inlägg

Myrstacken

Medlem
    Jag har installerat massa löpband på olika gym och och de brukar avsäkras med 16 A.

• Laddar…
  9. A

Avemo

Medlem
    Är det någon hög startström tack vare stora kondensatorer? Annars verkar det obegripligt vad man skall med 16A till på ett löparband. Helt enkelt därför att det inte borde vara nödvändigt att ett löparband är fem gånger så starkt som en moped.

10. Myrstacken
    Medlem · 121 inlägg

Myrstacken

Medlem
    Är inte ovanligt att de ligger runt 4hk dvs ca 3000W

11. M
    Medlem · 460 inlägg

milimani

Medlem
    10A löste ut när löpbandet användes intensivt mer än 10 min. Det var bandets servicetekniker som rekommenderade 16A.

12. A

Avemo

Medlem
    Ok. Jag häpnar över att det skall vara nödvändigt. Om jag förstår frågan rätt så undrar du alltså om du kan koppla vad som helst i uttaget när det är avsäkrat 16A. Och det kan du. Säkringen skall skydda matningen till uttaget mot överlast. Därför behövs oftast grövre ledningar om du skall säkra upp till 16A. Men det gäller den fasta installationen. Inte det du kopplar in i uttaget.

• Laddar…
  13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 259 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Lika irriterande varje gång med enfaspryttlar med stickpropp som vill ha mer än 10A.

14. Myrstacken
    Medlem · 121 inlägg

Myrstacken

Medlem
    ganska vanligt

15. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 259 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jovisst, men lika irriterande varje gång...min högtryckstvätt tex...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.