Har ett rum på 5x1,5m innehållande toalett och handfat i sommarstugan, detta rum har ett jordat vägguttag. Det är en äldre dragning utan jordfelsbrytare i sommarstugan.

Är det OK att ha ett vanligt jordat utttag i ett rum med toalett o handfat? Det är ju ingen dusch eller bad i detta rum.

Är det OK att ansluta en varmvattenberedare med stickpropp i detta uttag?

Är det OK att sätta in ett fast element med stickpropp och använda detta uttag?

En toalett räknas inte som våtrum så det är ok

Q que skrev:
Är det OK att ansluta en varmvattenberedare med stickpropp i detta uttag?
Är det OK att sätta in ett fast element med stickpropp och använda detta uttag?
Detta kan man tvista om, men jag säger nej. Denna typ av förbrukare som är fast monterade och har långa driftstider med hög effekt bör anslutas fast. Det finns risk att uttaget börjar glappa med tiden med varmgång som följd.

Tack för svaren. Fint att det inte räknas som våtutrymme.

Det med stickpropp, ska fundera på det. Alla mina element i huset har stickpropp till vägguttag. Varmvattenberedare levereras med stickpropp, hur som helst det är något som jag ska tänka på. Jag läste någonstans nyligen, kom inte ihåg om det var manualen till diskmaskinen eller varmvattenberedaren att man skulle dra ut kontakten efter en viss tid och känna att inte kontakten var varm, det kanske är en vettig test att göra om man nu har stickkontakter?

• Gilla
paul_swe
  • Laddar…
nikasp
Svågern hade bekanta som sov på övervåningen i deras torp ett par nätter. Elradiatorer med stickpropp och de tyckte att det luktade lite bränt men kunde inte sätta fingret på vad/var. De öppnade ett uttag när det började lukta *väldigt* mycket bränt och det var helt svart inuti. Bara tur att ingen brann inne eller att torpet inte brann ned.

Elradiatorer brukar sällan vara på mer än 1000-1200W, medans elberedare, diskmaskin, vattenkokare, etc drar maximala 2300W/10A.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Att koppla in saker som element, VV beredare osv med stickpropp, är inte jättelyckat. Men om apparaten levereras med stickpropp, så är det inte formellt fel. Men man bör läsa tillverkarens installationsanvisningar noga. Och även om det formellt inte är fel, så bör man nog koppla in dessa typer av apparater fast.

Och det är också lämpligt att vara noga med underhållet av uttag där den här typen av apparater är inkopplade. Dvs. kontrollera uttagen ofta. Vid varmgång så brukar det bli missfärgningar av plasten runt ett av stiften eller hålet i uttaget.

Eluttag är lite av färskvara. De fungerar någorlunda i kanske 50 år. Men de kanske inte tål 16A (som de är specade för) i mer än 5 år, eller kortare.

För väldigt många år sedan (ung o dum) så överbelastade jag medvetet en 10A grupp. Men överlasten var bara igång korta stunder (men många korta stunder). Efter några veckor brann uttaget. Vi tänkte att det var nog något slarv med kopplingarna till uttaget, som hade suttit där i ca 20 år. Bara bytte det mot ett nytt av god kvalitet, bytte även den brända stickproppen. Var väldigt noga med anslutningarna. Efter mindre än två veckor så brann det nya också. Det blev en tankeställare. Jag var lite upprörd över att en last som inte löser säkringen ändå kan bränna upp ett helt nytt uttag. Vi hade under korta stunder nog 25 - 30A last.

Skall tillägga att uttaget satt monterat i en miljö helt utan brännbart material, utom uttaget själv då.

Jag tycker det är lite obehagligt, för det skulle ju kunna hända även att en apparat går sönder så att den drar en hög ström, men inte en ren kortslutning, och man kan tydligen inte lita på att säkringen då skyddar mot brand.

• Gilla
johan_malmo och 1 till
  • Laddar…
Och man kanske ska vara lite noga med val av uttagsfabrikat och undvika dom i den lägsta "prisklassen" ÄVEN om dom är märkta att tåla 16 A. För här går pris och kvalitet lite hand i hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.