Skruvade precis ner en spotskena i taket som följde med huset, för att byta till annan lampa. Möttes då av denna syn (satt en vit koppling med fyra små hål mellan lampan och det som finna på bilden). Jag förstår så mycket som att detta är ojordat uttag, men behöver hjälp hur jag går vidare. I min hyreslägenhet var ju liksom sådant här alltid fixat
Så min fråga- vad ska jag koppla på här för att sedan kunna koppla in en ojordad lampsladd. Var köper jag det?
Och bonusfrågan- hur gör man det snyggt? Hade tänkt att ha en förgrenare för att ha två taklampor åt ett varsitt håll.
Så min fråga- vad ska jag koppla på här för att sedan kunna koppla in en ojordad lampsladd. Var köper jag det?
Och bonusfrågan- hur gör man det snyggt? Hade tänkt att ha en förgrenare för att ha två taklampor åt ett varsitt håll.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag skulle skruva dit en sån här: https://www.clasohlson.com/se/Lamputtag-för-tak/Pr364889000
Eller en sån :https://www.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr325522000
Eller en sån :https://www.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr325522000
Den första varianten fungerar bra, inte den i andra länken. Den andra är för infällt montage, och då måste du alltså fräsa in en kopplingsdosa, eg en takdosa. Men det verkar ju onödigt besvärligt.Fel av Åke skrev:
Viktigt är att du inte väljer det jordade uttaget, ta det tvåpoliga.
Och egentligen bör du ta en blick runt i rummet först och förvissa dig att det inte sitter några jordade uttag alls där, ty då måste du egentligen göra om elsystemet lite mer (dra jordledare och skyddsjorda alla uttag inkl det i taket).
Och en till liten petighet, sätter du uttag enligt det länkade så ska infästningen i taket klara av 20kg vikt, det är reglerna för ett uttag med inbyggd krok.
Sätter du däremot en sådan här modell, så finns inga andra krav än att det sitter fast hyggligt, åtminstone inte lossnar när man drar ut kontakten.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-400195/
Finns naturligtvis även på classe (och massor av andra ställen) välj fortfarande ett ojordat, och hoppas att hela rummet har ojordade uttag då.
https://www.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr365241000
Är det bara i själva rummet som det inte får sitta jordade uttag? Detta är i ett tak över trappan så egentligen är den ju då i anslutning till både hela nedervåningen samt hallen på övervåningen. På nedervåningen har vi vanliga vägguttag som jag antar är jordade. I hallen på övervåningen finns bara lampknappar.Mikael_L skrev:
Den första varianten fungerar bra, inte den i andra länken. Den andra är för infällt montage, och då måste du alltså fräsa in en kopplingsdosa, eg en takdosa. Men det verkar ju onödigt besvärligt.
Viktigt är att du inte väljer det jordade uttaget, ta det tvåpoliga.
Och egentligen bör du ta en blick runt i rummet först och förvissa dig att det inte sitter några jordade uttag alls där, ty då måste du egentligen göra om elsystemet lite mer (dra jordledare och skyddsjorda alla uttag inkl det i taket).
Och en till liten petighet, sätter du uttag enligt det länkade så ska infästningen i taket klara av 20kg vikt, det är reglerna för ett uttag med inbyggd krok.
Sätter du däremot en sådan här modell, så finns inga andra krav än att det sitter fast hyggligt, åtminstone inte lossnar när man drar ut kontakten.
[länk]
Har du 2-3 meter till närmaste uttag, gärna lite mer, så kan man utan allt för jobbigt samvete anse trappan vara ett eget rum/utrymme, vad gäller just detta lamputtag.
Men den springande punkten är ju egentligen ifall det finns något i närheten som utgör en god jordpotential åt en person som både är i kontakt med denna och samtidigt tar i lamparmaturen.
Och du har väl inte en ståltrappa, så det är väl högst osannolikt.
Sätt du ett ojordat, att du saknar jordledare där visar att en elektriker någon gång i tiden bedömt den platsen såsom en "isolerad miljö", det kan du säkert fortsätta med.
Men den springande punkten är ju egentligen ifall det finns något i närheten som utgör en god jordpotential åt en person som både är i kontakt med denna och samtidigt tar i lamparmaturen.
Och du har väl inte en ståltrappa, så det är väl högst osannolikt.
Sätt du ett ojordat, att du saknar jordledare där visar att en elektriker någon gång i tiden bedömt den platsen såsom en "isolerad miljö", det kan du säkert fortsätta med.
Exakt.
Ett ojordat eluttag medger att man ansluter sådana gamla dåliga armaturer med en massa metall och öht dålig konstruktion att det är betydligt större risk att de blir strömförande än dagens armaturer (det var alltså inte högre krav än så när de producerades) och man tänkte att det ändå är nästan helt utan risk för dödsfall iom att den som i kontakt med armaturen ändå hade så dålig kontakt med sann jord att strömmen inte blev farlig, utan så låg ström att man utan vidare klarar det.
Ett ojordat eluttag medger att man ansluter sådana gamla dåliga armaturer med en massa metall och öht dålig konstruktion att det är betydligt större risk att de blir strömförande än dagens armaturer (det var alltså inte högre krav än så när de producerades) och man tänkte att det ändå är nästan helt utan risk för dödsfall iom att den som i kontakt med armaturen ändå hade så dålig kontakt med sann jord att strömmen inte blev farlig, utan så låg ström att man utan vidare klarar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Chansar på att du kan svara på denna fråga också. Tackar ödmjukast för den hjälp denna nubörjare kan fåMikael_L skrev:
Exakt.
Lägger med en bild här och undrar vilken sladd som ska in i vilken pol, S eller P?
Ska man bara trycka in dom där eller hur går det till?
Får snart anlita en elektriker tror jag
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Men men men ...men
Det ska väl snart vara en helt ny sorts uttag för taklampor. Gamla med runda stift är ju HELT passé.
Dessutom ska väl TS bara ha en kåpa över det som är på bilden och en sladd åt vardera hållet och där sätter man då....?
Prutte
Det ska väl snart vara en helt ny sorts uttag för taklampor. Gamla med runda stift är ju HELT passé.
Dessutom ska väl TS bara ha en kåpa över det som är på bilden och en sladd åt vardera hållet och där sätter man då....?
Prutte
Ej sett just denna, men normalt är väl att de är fjäderbelastade. Tryck in knappen - sätt i kabeln - släpp upp knappen. Är installationen någorlunda ny, så sätt blå på "N" , men egentligen spelar det ingen roll för funktionen.
Klicka här för att svara