12 740 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Eluttag i badrumskåp som alltid har ström?
Vedum säljer väl lösa uttag till sina skåp, så borrar man ett hål på skåpets baksida, trär genom kabeln och leder upp till kopplingsplinten för belysningen.
Mitt skåp under handfatet har ett uttag som går på skåpbelysningen. Köpte extrauttaget till överskåpet med men den var så klumpig så blev aldrig att det installerades
Mitt skåp under handfatet har ett uttag som går på skåpbelysningen. Köpte extrauttaget till överskåpet med men den var så klumpig så blev aldrig att det installerades
Eluttaget i kommoden under handfatet har ett eget elrör till sig med ständig spänning på ledningen.
Men det är så obekvämt att ha tandborsten nere i kommoden...
Men det är så obekvämt att ha tandborsten nere i kommoden...
Fick besked från IFÖ idag om att deras skåp också kopplar eluttaget till lampkretsen så att när man släcker lyset slutar laddning av rakapparater mm att fungera...
Men de säger att de håller på med en förändring så att en 4:e ledning skall kunna kopplas in till eluttaget.
Blir klart om några månader.
Men de säger att de håller på med en förändring så att en 4:e ledning skall kunna kopplas in till eluttaget.
Blir klart om några månader.
Förutsätter att man kan komma åt kopplingen till eluttaget.GK100 skrev:
Kan vara gömd inne i skåpet och då skall man bygga om det. Det var det elektrikern inte ville göra.
Ok, men skulle tro att i de flesta skåp utgår trådarna till uttaget direkt från plintarna där man ansluter mot vad som kommer "ur väggen" så det bör vara en minimal men dock ombyggnad. Men om inte den du anlitar vill göra det så slutar det ju där.
Snackade precis med min elektriker om just detta idag. Han sa att han alltid installerar så man har konstant ström, genom att dra en extra fas helt enkelt. Men det är klart, det funkar väl bara om man har ett skåp med uttag, och inte bara belysning (då skulle man ju få sätta dit ett extrauttag bara!).
Borde vara en lätt paj detta..
Borde vara en lätt paj detta..
Det skåp jag kikat på från IFÖ verkar vara förberett för möjlighet till konstant matning av uttag. Se monteringsanvisning:
http://www.ifo.se/produkter/mobler/speglar-spegelskap/ifo-option-spegelskap-led-middle-60/85767/
http://www.ifo.se/produkter/mobler/speglar-spegelskap/ifo-option-spegelskap-led-middle-60/85767/
Jo det är tillåtet men man bör sätta ett ip 44 uttag. Finns från de flesta tillverkarna. Detta har jag:Barnrikehuset skrev:Ibland löser skåpstillverkarna det genom en strömbrytare direkt på skåpet för belysningen och så har man konstantmatning fram.
Men det känns som en nödlösning, man vill ju liksom tända lampan borta vid dörren in i badrummet och alltid ha ström i uttaget. Så jag röstar för att dra om lite.
Dock tycker jag att eluttag i ett badrumsskåp funkar uselt, man har ju liksom en massa olika flaskor stående där som man röjer ner med sladden. Så om möjligt välj med uttag på utsidan.
Uttag i kommod med lådor är lite bättre.
Vet inte om det är tillåtet att helt enkelt ha vägguttag (i kaklet) vid handfatet.
http://www.elko.se/skruvanslutning/plus-1-vags-m-lo-mj-ip44-alu-article2192-609.html
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Mitt skåp från Svedbergs har alltid ström till uttaget. Vet inte om elektrikern gjorde nåt speciellt, det var aldrig tal om.
Klicka här för att svara