Hej, bor i ett radhus i Norge.
Fråga 1:
Ett av eluttagen saknar kåpa. Kan jag installera en kåpa själv utan elektriker? Hur gör jag då?
Se bild:
Fråga 2:
Liknande fråga, men gäller en vägginstallerad lampa kopplad till en strömbrytare på väggen. Kan jag ta bort lampan och installera ett eluttag istället? Vill inte ha den lampan där då den är i vägen. Hade hellre haft en lampa i taket.
Se bilder:
Bakom lampan ser det ut så här:
Fråga 1:
Ett av eluttagen saknar kåpa. Kan jag installera en kåpa själv utan elektriker? Hur gör jag då?
Se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2:
Liknande fråga, men gäller en vägginstallerad lampa kopplad till en strömbrytare på väggen. Kan jag ta bort lampan och installera ett eluttag istället? Vill inte ha den lampan där då den är i vägen. Hade hellre haft en lampa i taket.
Se bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bakom lampan ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
För doslocket till första frågan. Eftersom dosan sitter lågt, så skall det vara ett doslock som fästs med skruvarna, som vi ser på bilden. Finns att köpa lock både med skruvhål, och klämmor. De med klämmor skall sitta på barnsäker höjd. När du köper lock så tänk på att det finns två storlekar. En för apparatdosor som dey ser uit att det gäller här. En större för kopplingsdosor som typiskt sitter högt uppe nära taket.
När det gäller att sätta uttag istället för lampan så behöver du undersöka om det skall vara jordat eller ojordat. Regeln är att om övriga uttag i rummet är jordade så skall alla uttag vara det. Är uttagen ojordade så får du inte sätta ett jordat uttag. Det får inte vara blanda inom samma rum.
OM det skall vara jordat, så behöver du undersöka om den gulgröna tråd vi ser på bilden verkligen är jord, den bör vara det. Men eftersom den inte är inkopplad, så kan ingen veta hur den är kopplad i andra änden. I så fall blir installationen av uttag lite knepigare, men du kan säkert få hjälp här på forumet om hur du kan verifiera att den är jord. Men ta först reda på om du har jordade eller ojordade uttag i rummet.
När det gäller att sätta uttag istället för lampan så behöver du undersöka om det skall vara jordat eller ojordat. Regeln är att om övriga uttag i rummet är jordade så skall alla uttag vara det. Är uttagen ojordade så får du inte sätta ett jordat uttag. Det får inte vara blanda inom samma rum.
OM det skall vara jordat, så behöver du undersöka om den gulgröna tråd vi ser på bilden verkligen är jord, den bör vara det. Men eftersom den inte är inkopplad, så kan ingen veta hur den är kopplad i andra änden. I så fall blir installationen av uttag lite knepigare, men du kan säkert få hjälp här på forumet om hur du kan verifiera att den är jord. Men ta först reda på om du har jordade eller ojordade uttag i rummet.
Ja så kanske det är. Känner dock ingen elektriker och har inte råd att anlita någon just nu. Men är rätt händig av mig och brukar kunna förstå det mesta. Såg en video precis och verkar rätt lätt. Men vill såklart inte orsaka elchock eller eldsvåda så kommer inte göra något jag inte känner mig trygg med att jag klarar av.useless skrev:
Tack jag ska kolla upp det!H hempularen skrev:För doslocket till första frågan. Eftersom dosan sitter lågt, så skall det vara ett doslock som fästs med skruvarna, som vi ser på bilden. Finns att köpa lock både med skruvhål, och klämmor. De med klämmor skall sitta på barnsäker höjd. När du köper lock så tänk på att det finns två storlekar. En för apparatdosor som dey ser uit att det gäller här. En större för kopplingsdosor som typiskt sitter högt uppe nära taket.
Ett annat alternativ för mig är annars att bara ta bort lampan helt och sätta ett lock över. Men då måste jag väl säkra kablarna på nåt sätt först antar jag?
Klicka här för att svara