Hej, bor i ett radhus i Norge.

Fråga 1:
Ett av eluttagen saknar kåpa. Kan jag installera en kåpa själv utan elektriker? Hur gör jag då?
Se bild:
Vägghål där en lampa varit, med exponerade elledningar och anslutningsklämmor. Söker råd om installation av eluttag istället för lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 2:
Liknande fråga, men gäller en vägginstallerad lampa kopplad till en strömbrytare på väggen. Kan jag ta bort lampan och installera ett eluttag istället? Vill inte ha den lampan där då den är i vägen. Hade hellre haft en lampa i taket.
Se bilder:
Taklampa med flera lampor, installerad på en vit vägg, med synliga glödlampor och guldfärgade detaljer.
Skapa konto
Väggmonterad ljusströmbrytare utan synliga kablar, på en vit strukturtapet.
Skapa konto

Bakom lampan ser det ut så här:
Elkabelinstallation bakom en väggmonterad lampa, exponerade kablar och kopplingsblock synliga i ett cirkulärt urtag i gröna och vita väggpaneler.
Skapa konto
Kablage och kopplingsplint exponeras i ett vägguttag utan kåpa, med synliga ledningar och en grön vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Till apparatdosor (som det är) fungerar det med ett doslock och vanliga infällda uttag. Dom fäster man med skruven i ringen.
Ps
Det ska vara M3 skruv.

• Gilla
NewbieSnickaren och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Till apparatdosor (som det är) fungerar det med ett doslock och vanliga infällda uttag. Dom fäster man med skruven i ringen.
Ps
Det ska vara M3 skruv.
Okej tack! Är det nåt jag kan fixa det själv eller måste man anlita en elektriker för sånt här?

Locket kan du säkert skruva dit själv, hur det är med resten vet bara du.
Det är en enkel operation OM man förstår hur det fungerar. Är man osäker så kanske man tar hjälp.

E elmont skrev:
Locket kan du säkert skruva dit själv, hur det är med resten vet bara du.
Det är en enkel operation OM man förstår hur det fungerar. Är man osäker så kanske man tar hjälp.
Jag fattar :) ska googla lite och se om jag förstår det hela själv eller ej. Tusen tack för hjälpen!

N NewbieSnickaren skrev:
Jag fattar :) ska googla lite och se om jag förstår det hela själv eller ej. Tusen tack för hjälpen!
Med all respekt... Om man behöver googla för att ta reda på hur ett vägguttag kopplas in kanske man ska be om hjälp?

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
För doslocket till första frågan. Eftersom dosan sitter lågt, så skall det vara ett doslock som fästs med skruvarna, som vi ser på bilden. Finns att köpa lock både med skruvhål, och klämmor. De med klämmor skall sitta på barnsäker höjd. När du köper lock så tänk på att det finns två storlekar. En för apparatdosor som dey ser uit att det gäller här. En större för kopplingsdosor som typiskt sitter högt uppe nära taket.

När det gäller att sätta uttag istället för lampan så behöver du undersöka om det skall vara jordat eller ojordat. Regeln är att om övriga uttag i rummet är jordade så skall alla uttag vara det. Är uttagen ojordade så får du inte sätta ett jordat uttag. Det får inte vara blanda inom samma rum.

OM det skall vara jordat, så behöver du undersöka om den gulgröna tråd vi ser på bilden verkligen är jord, den bör vara det. Men eftersom den inte är inkopplad, så kan ingen veta hur den är kopplad i andra änden. I så fall blir installationen av uttag lite knepigare, men du kan säkert få hjälp här på forumet om hur du kan verifiera att den är jord. Men ta först reda på om du har jordade eller ojordade uttag i rummet.

• Gilla
NewbieSnickaren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med all respekt... Om man behöver googla för att ta reda på hur ett vägguttag kopplas in kanske man ska be om hjälp?
Ja så kanske det är. Känner dock ingen elektriker och har inte råd att anlita någon just nu. Men är rätt händig av mig och brukar kunna förstå det mesta. Såg en video precis och verkar rätt lätt. Men vill såklart inte orsaka elchock eller eldsvåda så kommer inte göra något jag inte känner mig trygg med att jag klarar av.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För doslocket till första frågan. Eftersom dosan sitter lågt, så skall det vara ett doslock som fästs med skruvarna, som vi ser på bilden. Finns att köpa lock både med skruvhål, och klämmor. De med klämmor skall sitta på barnsäker höjd. När du köper lock så tänk på att det finns två storlekar. En för apparatdosor som dey ser uit att det gäller här. En större för kopplingsdosor som typiskt sitter högt uppe nära taket.

När det gäller att sätta uttag istället för lampan så behöver du undersöka om det skall vara jordat eller ojordat. Regeln är att om övriga uttag i rummet är jordade så skall alla uttag vara det. Är uttagen ojordade så får du inte sätta ett jordat uttag. Det får inte vara blanda inom samma rum.

OM det skall vara jordat, så behöver du undersöka om den gulgröna tråd vi ser på bilden verkligen är jord, den bör vara det. Men eftersom den inte är inkopplad, så kan ingen veta hur den är kopplad i andra änden. I så fall blir installationen av uttag lite knepigare, men du kan säkert få hjälp här på forumet om hur du kan verifiera att den är jord. Men ta först reda på om du har jordade eller ojordade uttag i rummet.
Tack jag ska kolla upp det!

Ett annat alternativ för mig är annars att bara ta bort lampan helt och sätta ett lock över. Men då måste jag väl säkra kablarna på nåt sätt först antar jag?

N NewbieSnickaren skrev:
Men då måste jag väl säkra kablarna på nåt sätt först antar jag?
Behåll sockerbiten som sitter där.

• Gilla
NewbieSnickaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behåll sockerbiten som sitter där.
Okej! Det är allt som krävs? Toppen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.