För övrigt måste ju elstöld vara ett av de sämsta brotten man kan hålla på med om man inte odlar maruijana eller har en stor spritfabrik hemma. Ska det vara någon mening med att vara kriminell så bör man ju tjäna åtminstånde några tusenlappar i månaden på det, och snor man så mycket ström så fastnar man direkt i filtret när elbolagen gör en rimlighetskontroll av förbrukningen såvida man inte kan få kraftbolaget att tro att man gått över från direktel till bergvärme. Dessutom pågår brottet hela tiden så man kan åka fast när som helst, och då lär man får skadeståndskrav för hela tiden som brottet pågått. Dessutom kan man inte ta hem elektriker om man inte är väldigt bra vänner.
Lite OT:
En elektriker som var på pappas jobb berättade att han blivit inkallad till chefen pga elstöld.
Han hade vid ett tillfälle varit hos en dam som läst i tidningen om just stöld av el.
Han hade då sagt att han brukade ta hem en påse el varje arbetsdag.
Hon ska då ha ringt upp chefen på firman och rapporterat detta.
Givetvis hände det inget med detta, men chefen påpekade att man inte skulle skoja med kunderna.
En elektriker som var på pappas jobb berättade att han blivit inkallad till chefen pga elstöld.
Han hade vid ett tillfälle varit hos en dam som läst i tidningen om just stöld av el.
Han hade då sagt att han brukade ta hem en påse el varje arbetsdag.
Hon ska då ha ringt upp chefen på firman och rapporterat detta.
Givetvis hände det inget med detta, men chefen påpekade att man inte skulle skoja med kunderna.
Hos mig tog nätägaren bort den separata säkringslådan som satt mellan elnätet och mätartavlan i samband med byte till fjärravläst mätare. Jag undrade varför och deras kommentar var att det minskar risken för fuskavledning.
Trodde det var standard att dessa lådor togs bort, så lite märkligt att den fått sitta kvar hos den här eltjuven.
Konstigt att han inte skyllde på "Mållgan" som många andra gör. http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-mallgan-korde-olycksbil/ Själv tycker jag det är patetiskt att de ofta klarar sig med sådana ursäkter. Vore bäst om försäkringsbolagen vägrade ersätta ägaren som då varit försumlig och lånat ut bilen till en sagofigur.
Trodde det var standard att dessa lådor togs bort, så lite märkligt att den fått sitta kvar hos den här eltjuven.
Konstigt att han inte skyllde på "Mållgan" som många andra gör. http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-mallgan-korde-olycksbil/ Själv tycker jag det är patetiskt att de ofta klarar sig med sådana ursäkter. Vore bäst om försäkringsbolagen vägrade ersätta ägaren som då varit försumlig och lånat ut bilen till en sagofigur.
Ja här var det tydligen Polisen som kallade person X för mållgan.fusion skrev:Hos mig tog nätägaren bort den separata säkringslådan som satt mellan elnätet och mätartavlan i samband med byte till fjärravläst mätare. Jag undrade varför och deras kommentar var att det minskar risken för fuskavledning.
Konstigt att han inte skyllde på "Mållgan" som många andra gör. [länk] Själv tycker jag det är patetiskt att de ofta klarar sig med sådana ursäkter. Vore bäst om försäkringsbolagen vägrade ersätta ägaren som då varit försumlig och lånat ut bilen till en sagofigur.
Men ibland är det den misstänkte själv:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.189845-skyllde-pa-malgan-friades
http://www.vf.se/node/32269
edit:
För övrigt fick ej denne Sunnebo något skadestånd för sitt indragna körkort.
http://www.vf.se/node/35244
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Ja, det vore bra att ha blivit av med den (den är en onödig länk i kedjan, och det finns kända problem=nollsläpp och brandrisk) men man är inte konsekvent med det tyvärr. Min fick sitta kvar.fusion skrev:Hos mig tog nätägaren bort den separata säkringslådan som satt mellan elnätet och mätartavlan i samband med byte till fjärravläst mätare. Jag undrade varför och deras kommentar var att det minskar risken för fuskavledning.
Då har väl vittnet sagt något så att denne blev misstänkt istället för vittne. Om det är så så skall förhöret avbrytas och så skall "vittnet" delges misstanke.lars_stefan_axelsson skrev:
Att förhöra någon som ett vittne när denne är misstänkt lär vara tjänstefel så det ryker om det, och det kommer nog att kosta den som förhör.
Det har säkert hänt, men det är nog ganska ovanligt, hoppas jag.
lars_stefan_axelsson skrev:
I länken står det ju att en person är just misstänkt, och det är man tills man blivit dömd för brottet, eller om annat framkommer i utredningen. I många fall vet man nästan säkert att den misstänkte är skyldig, men lika ofta vet man säkert inte. Men om det pekar på att en person är misstänkt så blir den ju förhörd som misstänkt såklart, men det kan ju ändras efter förhöret med.
Bara för att någon är misstänkt "vet" nog inte polisen alltid att personen är skyldig, och de förhör nog inte misstänkta som vittnen. Det strider mot grundläggande principer och är olagligt. Skulle det vara så kan vi nog sälla oss till de länder utan demokrati och fungerande rättssystem.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Är du polis och ledsen över att jag berättar era bästa knep? Eller vad?knipo skrev:Då har väl vittnet sagt något så att denne blev misstänkt istället för vittne. Om det är så så skall förhöret avbrytas och så skall "vittnet" delges misstanke.
Att förhöra någon som ett vittne när denne är misstänkt lär vara tjänstefel så det ryker om det, och det kommer nog att kosta den som förhör.
Det har säkert hänt, men det är nog ganska ovanligt, hoppas jag.
Ja, själva poängen med att ta med någon till förhör istället för att höra som misstänkt är att vederbörande skall bekräfta en misstanke så att förhöret när man är nöjd kan avbrytas och misstanke delges. Då är det för sent att be om advokat (eftersom man inte förhörs längre, utan förhöret är avbrutet) utan man kan låsa in vederbörande och jobba vidare i lugn och ro, menas du sitter isolerad och inte ens kan kontakta omvärlden. Det var änna själva idén.
Och jag kan lova dig att polisen inte förhör dig som misstänkt om de inte är ganska ordentligt säkra på att du är just trolig gärningsman. Detta utan att någon annan anser att rättsstaten skulle vara hotad av det.
Ärligt talat tror jag inte att det är "ett knep" som används vid förhör i sverige. Jag menar att om du är misstänkt, kallas du till förhör som misstänkt. Precis som det står i länken du bifogade i tidigare inlägg. Den misstänkte blir förhörd sist av alla i kedjan, även det stod i länken.
När jag läser dina inlägg känns det som att du inte har någon större tilltro till det svenska rättssystemet. Rätt eller fel?
Jag tycker det är roligt att diskutera juridik, men jag tror inte vi kommer längre i detta fallet, och bara tugga samma sak fram och tillbaka ger inget.
Det är inte för att jag inte vill, men diskussionen börjar glida lite väl långt från trådens ämne.
När jag läser dina inlägg känns det som att du inte har någon större tilltro till det svenska rättssystemet. Rätt eller fel?
Jag tycker det är roligt att diskutera juridik, men jag tror inte vi kommer längre i detta fallet, och bara tugga samma sak fram och tillbaka ger inget.
Det är inte för att jag inte vill, men diskussionen börjar glida lite väl långt från trådens ämne.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jag forskar bla inom digital forensics. Det hade jag inte gjort utan ett ganska stort, men långtifrån perfekt, förtroende för många rättssystem, inklusive det Svenska... (Men jag berättar bara saker från öppna källor. Det är värt att påpeka.)knipo skrev:
Om du skall fortsätta diskutera juridik så är ett tips i all välmening att läsa mer om hur det faktiskt tillämpas. Det gör jag...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Knipo och Lars_Stefan _Axelsson
Vad har egentligen denna dsikussion om förhör av vittnen och misstänkta med det aktuella fallet av elstöld, eller otillåten elavledning att göra?
Vad har egentligen denna dsikussion om förhör av vittnen och misstänkta med det aktuella fallet av elstöld, eller otillåten elavledning att göra?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 035 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 035 inlägg
L_S_A må redan ha påvisat sina kunskaper inom området intrångsdetektering (och färdigheter i att skriva en sammanläggningsavhandling), men skulle nog lätt kunna ta en andra doktorsexamen genom att svänga ihop en monografi i ämnet OT... 
jag bjuder på ett rubriktips: att få 70 meter fibertråd till en nästan obegränsad forumtråd i teknikhistoria (ett av många exempel)
/U
jag bjuder på ett rubriktips: att få 70 meter fibertråd till en nästan obegränsad forumtråd i teknikhistoria (ett av många exempel)
/U
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Något så'nt här?Real7 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2376037-cannabisodling-gomdes-bakom-lonndorr
Man blir lite stolt över sin gamla hemstad