27 132 läst ·
238 svar
27k läst
238 svar
Elstödet ska dras automatiskt från elräkningen
Norge beslutade 11 december och vi fick avräkning på decembers faktura första veckan i januari!H Hazze23 skrev:
Kan Norge kan Sverige lr?
Norge slopade väl skatten? Skulle inte göras någon avräkning osv? Jag kan felZ Zodde skrev:
Edit: Googla snabbt efter jag svara
Ingen avräkning beroende på antal kwh och detta skulle inte göras retroaktivt utan från nästa faktura och framåt. Så hade man gjort samma sak i Sverige, hade det säkert gått fortare att implementera.
Du googlade lite för snabbt. 55% av priset över 70öre tog de i december. 80% över 70öre i januari. Upp till 5000kWhH Hazze23 skrev:Norge slopade väl skatten? Skulle inte göras någon avräkning osv? Jag kan fel
Edit: Googla snabbt efter jag svaraDom tog hälften av det som det översteg 70 öre per kwh.
Ingen avräkning beroende på antal kwh och detta skulle inte göras retroaktivt utan från nästa faktura och framåt. Så hade man gjort samma sak i Sverige, hade det säkert gått fortare att implementera.
Se där, gick på denna https://www.di.se/nyheter/norges-regering-lovar-avdrag-pa-elrakningen-om-priset-fortsatter-rusa/Z Zodde skrev:
Man kan väl hoppas då på att endast det retroaktiva för december som tar ett halvår att få till och det löpande kan dras av för januari och februari direkt.
Länken går till en nästan 40dgr gammal artikelH Hazze23 skrev:
Ja, borde vara lätt att få till tycker man, att betala full räkning nu och få refund senare hjälper inte cashflowen till de mest behövande
Vad spelar det för roll den är 40 dagar gammal, den kom när regeringen i Norge annonserade beslutet.Z Zodde skrev:
Sen att svensk media isåfall missat all information är en sak. Försökte hitta norsksida nu, men gav upp. Hittade däremot en reddit-tråd där en norrbagge skrev precis som du.
Men oavsett nu går det off-topic här.
Ja det börjar bli tragikomistMaskintok skrev:inom ett halvår??
snacka om att svenska myndigheter är slöa..
överbetalda med skattemedel och slöa..
De klarar av att stjäla enorma summor som skall vara betalda inom 30 dagar.. Men när staten skall återbetala.. Då ska de ha minst 6 månader på sig...
Jo jo... Detta är dagens ineffektiva styre...
ett åtlöje inför världen och dess medborgare blir straffade... nä det får vara slut på detta...
Man får verkligen hoppas på att försvaret har bättre kapacitet ,
Ju äldre länkarna är ,desto större sannolikhet att de är inaktuella. Ibland uppdaterar tidningar med ny info men inte i detta fallet tydligen. Ändring från 50 - 55% skedde väl redan samma dag om jag inte missminner mig. 80 % kom någon vecka senare.H Hazze23 skrev:Vad spelar det för roll den är 40 dagar gammal, den kom när regeringen i Norge annonserade beslutet.
Sen att svensk media isåfall missat all information är en sak. Försökte hitta norsksida nu, men gav upp. Hittade däremot en reddit-tråd där en norrbagge skrev precis som du.
Men oavsett nu går det off-topic här.
Hade en diskussion i en annan tråd där en skribent hårdnackat trodde på, spred info och länkade till en Wikipediasida (svenska sidan om NordPool) som inte uppdaterats på 10år. Sorry OT
Vad kan vara vettigast att göra?useless skrev:
Lägga en massa resurser på att utreda så att utbetalningarna blir rätt och att varje nätbolag tar fram ny programvara för att kunna hantera dessa speciella återbetalningar.
eller
Se till så att el-försörjningen fungerar med rimliga priser.
Bara en politiker kan komma på att det första är det man skall lägga resurserna på.
Och du tror att man kan kontrollera vart den kraschar? Går den ned i ställverken så försvinner elproduktionen från kraftverket.Maskintok skrev:
Samma med drönarna över vattenverket söder om Stockholm, kraschar de i vattnet så kanske det blir odrickbart.
Tänk ett steg längre...
njä.pacman42 skrev:
Men tänk på att svenska militären ej har mandat att skjuta eller plocka ner några drönare.. Inte förens polisen ber om dess hjälp...
Man har dock beställt drönare som skall kunna ta över kommandot i drönare och då kunna krascha dessa på säker plats..
Men på skyddsobjekt är det ju helt annan lagstiftning som gäller.Maskintok skrev:
enl vad jag kan läsa av detta
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/r-sak-2021.pdf
Så får skyddsvakter skjuta ned drönare bäst dom vill ( .. med lämplig i förhand iordningställd motivering )
inom skyddsobjektets område samt dess närhet.
Nej bara på deras egna skyddsobjekt.M MrDizzy skrev:
kärnkraftverk är inte militärens skyddsobjekt.