Fan vad mycket bättre byggahus skulle bli om allt partipolitiskt dravel modererades bort, så att vi kunde fokusera på att prata hantverk, energieffektivisering, problemlösning o.s.v. istället.

• Gilla
  • Älska
McDoit och 23 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Fan vad mycket bättre byggahus skulle bli om allt partipolitiskt dravel modererades bort, så att vi kunde fokusera på att prata hantverk, energieffektivisering, problemlösning o.s.v. istället.
Du vet om att det inte är obligatoriskt att engagera sig i trådar man inte är intresserad av va?

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 19 till
  • Laddar…
P
anders07 anders07 skrev:
Nätbolagen är ju de som regeringen har haft möten med och borde, logiskt sett vara den som bäst kan hantera det. Ska det vara elbolagen blir det ju en massa mindre spelare med i bilden och väldigt svårt att hantera alla... Nätbolag finns det ju inte så många och det kan man ju dessutom inte byta...
Bara om man flyttar vilket ju lär komplicera det hela, vem skall få tillbaka pengarna gamla eller nya abonnenten? Mätarnumret är ju det samma...

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Här borde istället diskuteras i hur msn sänker sin el användning eller hur man
producerar egen el.

• Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Bjor Bjor skrev:
Här borde istället diskuteras i hur msn sänker sin el användning eller hur man
producerar egen el.
Betydligt viktigare att vi enas och sätter stopp för politiker som avvecklar Sverige. Vi har redan fokuserat på att minska energiförbrukningen inom i stort sett alla områden sedan iaf andra halvan av 1970-talet, och det blir allt mindre vinster till mycket större kostnader ju längre vi driver det. Satsa istället på att bygga ut infrastrukturen och den rena produktionen så att samhället och medborgarna kan blomstra istället för att vi alla ska sitta och föra bok över enstaka kilowattimmar.

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Bara om man flyttar vilket ju lär komplicera det hela, vem skall få tillbaka pengarna gamla eller nya abonnenten? Mätarnumret är ju det samma...
Man kommer att lösa dom frågorna under de kommande sex månaderna.

• Haha
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Ren idioti!
Lägg pengarna på att bygga ut elnätet istället.

• Gilla
Micke_nyfiken
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ren idioti!
Lägg pengarna på att bygga ut elnätet istället.
Svensk kraftnät tjänade 21.5 Miljarder i kapacitetsavgifter 2021 (upp från 8.1 miljarder 2020) så pengar för utbyggnad saknas inte. Kapacitetsavgiften tas ut när

SvK vill dock lägga 8 miljarder för att bygga ut nätet i norr för att ge elkraft till företag som northvolt, h2 steel osv. Inga annonserade satsningar för att rätta till dom grava överföringsproblemen vi har inom Sverige.

Vem tror ni i slutändan betalar dessa ökade miljarder? Det är alla kunder i SE3 och SE4 som står för majoriteten av dessa. Grattis!

SvK säger att den ökade intäkten kommer underlätta för elnätsbolagen som får lägre avgifter från SvK och att vi kära slutkunder kanske också får tillbaka något i det långa loppet om det finns något kvar att få dvs..

• Gilla
  • Ledsen
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Betydligt viktigare att vi enas och sätter stopp för politiker som avvecklar Sverige. Vi har redan fokuserat på att minska energiförbrukningen inom i stort sett alla områden sedan iaf andra halvan av 1970-talet, och det blir allt mindre vinster till mycket större kostnader ju längre vi driver det. Satsa istället på att bygga ut infrastrukturen och den rena produktionen så att samhället och medborgarna kan blomstra istället för att vi alla ska sitta och föra bok över enstaka kilowattimmar.
Inte tror jag Sverige bli avvecklas bara för höga elpriser någon månad, men om det händer för ofta kan energi intensiva företag flytta utomlands. Och inte tror jag politiker bryr sig om vad som skrivs på ett sådant här forum. Bätre då att engagera sig på annat sätt. Men hoppas någon lyckas med att påverka dom.

Och Jag blir förvånad över att folk fortfarande använder direktverkande el som uppvärmning. Jag trodde nästan ingen hadde det nu längre. Så där fins det stora möjligheter till att spara mycket el. Och att folk använder flera tusen kWh i månaden, hur lyckas man utan att ha direktverkande el.

Bjor Bjor skrev:
Inte tror jag Sverige bli avvecklas bara för höga elpriser någon månad, men om det händer för ofta kan energi intensiva företag flytta utomlands. Och inte tror jag politiker bryr sig om vad som skrivs på ett sådant här forum. Bätre då att engagera sig på annat sätt. Men hoppas någon lyckas med att påverka dom.

Och Jag blir förvånad över att folk fortfarande använder direktverkande el som uppvärmning. Jag trodde nästan ingen hadde det nu längre. Så där fins det stora möjligheter till att spara mycket el. Och att folk använder flera tusen kWh i månaden, hur lyckas man utan att ha direktverkande el.
De flesta som fått höga räkningar har inte direktverkande el, utan de har olika lösningar med ved, värmepumpar mm som kompletteras med direktel. Om man då skall byta ut resten av elvärmen så blir det rätt krångligt och ofta väldigt dyrt.

Jag klarade mig hyfsat ändå och hade redan beställt en LLVP att komplettera min FLVP med innan priset rusade - tyvärr har jag inte pga Covid mm hunnit få den installerad än (jag beställde i november).

Många sitter dock i en liknande situation som jag där värmen i huset är underdimensionerad då den byggdes för ett annat elpris.

H
Maskintok skrev:
inom ett halvår?? :thinking:
snacka om att svenska myndigheter är slöa..
överbetalda med skattemedel och slöa..
De klarar av att stjäla enorma summor som skall vara betalda inom 30 dagar.. Men när staten skall återbetala.. Då ska de ha minst 6 månader på sig...

Jo jo... Detta är dagens ineffektiva styre...
ett åtlöje inför världen och dess medborgare blir straffade... nä det får vara slut på detta...
Nu är det väl ingen myndighet som betalar ut detta, utan nätbolagen ska sköta en återbetalning/avräkning utifrån vad regeringen beslutat och skjutit till med för pengar.

Handlar om nog om en del IT-utveckling och administration att hantera av nätbolagen, som inte direkt sker på en månad eller två.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Magnus E K
Tragikomiskt. I Norge fixade man ju detta på sex dagar eller så och dras redan automatiskt på strømregningen.

• Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tragikomiskt. I Norge fixade man ju detta på sex dagar eller så och dras redan automatiskt på strømregningen.
Jag är mest förvånad över att man inte tillsatte en kommission eller utredning först.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Fast just den frågan är väl knappast raketforskning direkt. Stödet ska ju enligt utsago gå till de som hade förbrukningen, vilket betyder den gamla abonnenten. Hur skulle man kunna få det till något annat?

• Gilla
  • Haha
Nillea och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta som fått höga räkningar har inte direktverkande el, utan de har olika lösningar med ved, värmepumpar mm som kompletteras med direktel. Om man då skall byta ut resten av elvärmen så blir det rätt krångligt och ofta väldigt dyrt.

Jag klarade mig hyfsat ändå och hade redan beställt en LLVP att komplettera min FLVP med innan priset rusade - tyvärr har jag inte pga Covid mm hunnit få den installerad än (jag beställde i november).

Många sitter dock i en liknande situation som jag där värmen i huset är underdimensionerad då den byggdes för ett annat elpris.
Då är det kanske bättre att diskutera det istället för hur politiker ska besluta. Lättare att påverka sin egen förbrukning än politiker. Med en LLVP eller 2 och värmeflyttare så blir inte uppvärmningen inte speciellt dyr, och ca. 50.000 tusen i investering. 2020 då jag inte kunde elda, då gick det åt 50w/m². Och fram till november hade jag altandörren öppen så katterna kunde gå där. Så ett hus på 150m² borde då dra 7500Kwh/år lite hushållsel. Elen har varit så billig så många har inte brytt sig i att göra något åt vermesystemet, lika som när oljan blev dyr och folk blev chockade. Nu kanske några börjar fundera lite på sitt värmesystem och gör något åt det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.