3 054 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Elspisen dog precis...
Elspisen av märket Electrolux, CF161B

dog precis. Eller rättare sagt, två av plattorna slutade fungera helt, och två plattor fungerar - men ger inte lika hög värme som tidigare (tror jag). Ungen fungerar dock helt utan problem.
När man slår på någon av de två plattor som inte fungerar så lyser inte den röda lampan på vänster sida.
Vad kan vara fel? Någonting som man kan fixa själv (med hjälp av er)? Hoppas på det iallafall...

dog precis. Eller rättare sagt, två av plattorna slutade fungera helt, och två plattor fungerar - men ger inte lika hög värme som tidigare (tror jag). Ungen fungerar dock helt utan problem.
När man slår på någon av de två plattor som inte fungerar så lyser inte den röda lampan på vänster sida.
Vad kan vara fel? Någonting som man kan fixa själv (med hjälp av er)? Hoppas på det iallafall...
Jo, du hade rätt! MEN: Jag bytte propp. Plattan gick igång i 0,5 sekunder. Sedan sa det POFF och plattan slutade att fungera igen och lampan dog. Likaså proppen.Svanteman skrev:
Nu har jag inte någon mer propp, så jag får gå och handla nya.
Jag har varken tvättmaskin, diskmaskin eller dammsugare igång just nu. Så det verkar ju lite konstigt. Och övriga proppar fungerar ju bra.
Låter som kortslutning/jordfel i plattan
Det är ganska lätt att byta plattor om man är lite händig, men först måste man göra en felsökning, för det är ju inte säkert att det är plattorna det är fel på.
Du kan väl prova om det är en viss platta som "drar proppar". I så fall kan Du ju (som temporär åtgärd) låta bli att använda just den plattan. Man brukar nämligen väldigt sällan ha mer än tre kastruller på spisen samtidigt... Själv hade jag varit nöjd så, under resten av spisens livslängd.
Klicka här för att svara