Vi hade en stor rejäl gran som plötsligt i somras tappade sin grönfärg och blev brun och ful, så vi förstod att den hade dött. Förra veckan fällde jag den och direkt samlades fåglar runt stubben. När jag räknade årsringar så hamnade jag strax över 70.

Jag kvistade och kapade stammen i bitar och nu klyver jag de till ved. Då får jag se larver i den, 25-30 mm lång, ca 5 mm i diameter och de är ljust gula. Efter lite googling förstår jag att det är barkborrelarver. De var väl ätliga för fåglarna antar jag.

Min undran är om granen dog först och sedan kom barkborren, eller om det är tvärt om? Om barkborren orsakade granens död är det väl risk för de andra granarna i närheten?

Generellt sett så är det granbarkborren som har ihjäl granen och ja det finns en risk att övriga granar drabbas också. Det brukar kunna gå att se angrepp redan innan granen dör så då kan man hinna fälla den granen innan barkborren hinner sprida sig till övriga granar.

• Gilla
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
En granbarkborrelarv är inte större än 4-5 mm.

Tillägg: på längden alltså. Du har nog någon annan larv nu men det kan mycket väl vara granbarkborren som dödade din gran.

Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
C
K Kurtivan skrev:
Om barkborren orsakade granens död är det väl risk för de andra granarna i närheten?
De har så gott som garanterat gett sig på mer än ett träd, ja.
Tydliga tecken är kåda som runnit utför stammen och döda grenar. Men då har angreppet redan pågått ett tag.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Oj, då misstolkade jag svaren från google :(

Nu tog jag inga foton men larven liknade denna

En larv på en träyta, beige och segmenterad kroppsstruktur som används för att beskriva en liknande larv i forumdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.