Hej

Jag har ett gästhus med varmvattenberedare i duschrummet. Naturligtvis är kontakter och liknande anpassat för våtrum men de sitter under varmvattenberedaren som läcker några droppar ibland och som rinner längst väggen. Nu snackar vi bara en droppe lite då och då och ingen fors, men behöver man oroa sig över detta när det är i närheten av elen? Bifogar bild. Ni ser nog själva vart det droppat längst väggen :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Jag kan åtminstone säga som så att det inte är fel på elinstallationen utan fel på VVB'n. För den ska väl i normalfallet inte hålla på och läcka.

Så ur elinstallationsynvinkel ses ju den där biten vägg som ett i princip torrt utrymme och kräver ej högre kapslingsklass än det som är monterat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker inte om böjradien på kablarna...

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag ser två saker du bör undersöka lite nogrannare i elinstallationen. Jag tycker det ser ut som att det har använts EKRK vilket är Aja-Baja i ett våtrum. Det är svart att se på den bilden så jag hoppas jag ser fel. Sen ska du undersöka åt vilket håll flexslangen går. Den ser ut att gå uppåt vilket är bra.Går det neråt kan vatten rinna in och samlas på olämpligt ställe. Generellt så ser installationen proper och välgjord ut så det borde inte vara några problem.

Nu till nästa sak jag tycker mig se. Hålet i plastmattan runt flexslangen ser taffligt ut och jag misstänker att du kan få in fukt i väggen den vägen vilket vore obra.

Som sagt så är det bara vad Jag tycker mig se men Jag skulle inspektera dessa tre saker noggrannare. Sen är det min erfarenhet att VVB som börjat läcka blir sämre och sämre så Jag skulle nog fundera på att byta ut den innan det blir allvarliga problem.

Ja går nog definitivt uppåt, men kanske är bea att täcka där med lite silicon ändå vid hålet?

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.