Vi har låtit en firma göra vårt badrum för några årsedan och har nu ett vattenläckage. När försäkringsbolagets representant rev upp golvet så hade man lagt en OSB-skiva rakt på regelverket. På den hade man rollat vattenbaserad tätfilm. Manchetter saknas överallt. På tätskiktet har man lagt fix och tryckt ner värmekabel och därpå lagt klinker.
Jag vill inte låta ursprungsfirman åtgärda detta men det otroliga är att de nog har rätt att göra det. Dock vill jag kanske försöka åberopa att deras hantverk kan ha satt mig i fara och att jag på så sätt kan neka ursprungsfirman.
Min fråga är således: Kan man hävda att en värmekabel som är lagd på den våta sidan (den skall ju ligga under tätskiktet) kan ha utgjort en fara för mig?

BirgitS
Det räcker med att de har gjort jobbet så uruselt genom att bryta mot flera branschregler på allvarliga sätt, dvs. det finns inte någon som helst anledning att tro att de kan göra ett korrekt badrum om de gör om jobbet. Du behöver alltså inte ta upp just något som skulle kunna vara en fara för dig.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker med att de har gjort jobbet så uruselt genom att bryta mot flera branschregler på allvarliga sätt, dvs. det finns inte någon som helst anledning att tro att de kan göra ett korrekt badrum om de gör om jobbet. Du behöver alltså inte ta upp just något som skulle kunna vara en fara för dig.
Det verkar dock som att konsumentköplagen just vad det gäller denna sak spelar på företagarens sida. De kan lätt hävda att de identifierat den slarvige hantverkaren och sparkat hen och att de har rätt att själva försöka åtgärda felet. Däremot verkar argument om att man åsidosatt elsäkerhet väga tungt.

Kollade ni inte så att firman hade våtrums behörighet?
De låter ju som ett riktigt fuskjobb, tråkigt med sådana firmor som leker hanverkare.

Baffin Baffin skrev:
Det verkar dock som att konsumentköplagen just vad det gäller denna sak spelar på företagarens sida. De kan lätt hävda att de identifierat den slarvige hantverkaren och sparkat hen och att de har rätt att själva försöka åtgärda felet. Däremot verkar argument om att man åsidosatt elsäkerhet väga tungt.
Det är konsumenttjänstlagen som gäller.

Vad är det för värmekabel och vad säger tillverkarens anvisningar?

useless useless skrev:
Det är konsumenttjänstlagen som gäller.

Vad är det för värmekabel och vad säger tillverkarens anvisningar?
Nej, i detta fall är det konsumentköplagen. Jag vet inte vad det är för värmekabel men jag har förstått av försäkringsbolagets representant att den skulle ligga under tätskiktet.

Baffin Baffin skrev:
Nej, i detta fall är det konsumentköplagen.
Varför skulle det vara så om ni anlitat ett företag för att bygga ett badrum?

Baffin Baffin skrev:
Jag tror (obs. TROR) inte att det spelar någon roll. Det är ju trots allt firman som åtagit sig arbetet och ansvarar således för att det blir korrekt utfört. De har ju ett egenansvar och egenkontroll. De bör alltså inte kunna skylla på en slarvig anställd, och sen kräva att få göra om det.
Dessutom kan ni ju iallafall kräva att de visar upp sitt Våtrumscertifikat. De kan omöjligtvis ha ett sådant om de gjort ett sådant jobb. Om inte annat kommer det sannolikt dras in om du anmäler dem.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det finns vad jag hört värmekabel (på nät tror jag) som är godkänd att lägga ovanför tätskiktet än om jag inte tror det finns en enda seriös hantverkare som använder sig av dessa utan vi kör nog uteslutande med de kändare märkena och lös kabel som läggs ut och flytspacklas för att sedan fuktskyddas.

Många värmekablar får man ju stoppa in i vattenledninen eller lägga i marken under garageuppfarten, så det är svårt att hävda något fel utan att veta vilka prylar som använts.
Sen låter det ju utifrån TS beskrivning som att firman inte har någon koll... En bra början är väl att kolla om dom finns registrerade hos elsäkerhetsverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.