Kan vi inte hålla den här tråden fri från behörighetsdiskussionen, dom brukar ju mer eller mindre urarta och skulle man ha synpunkter kan man ju väcka någon av dom många g:a behörighetstrådarna.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Vad säger du om att alla på ”Swebuss” inte har eget körkort utan det räcker med att VDn har DE-körkort?
De som har körtkort har dessutom inte behövt göra någon uppkörning eftersom det räcker att skicka in ett intyg om att de kört utan körtkort åt Swebus i fem år.

Redigerat:
  • Gilla
GEGS och 1 till
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Du är tvungen till att betala dyra pengar för att få den kunskapen, och behörigheten.
Även om du kör privat så finns det regelverk
Nja.... Jag kan köra med mina föräldrar (vilket jag gjorde). Det kostar visserligen också (mest för dem) men det finns ingen som hindrar mig från att träna på fritiden med dem. Det var på den tiden inte något krav alls på dem mer än att de skulle anmäla sig till trafikverket som handledare. Det fanns inte heller något krav på hur mycket jag skulle ha kört innan jag gjorde uppkörningen.

För el så måste jag arbeta i en elfirma, det räcker inte med att någon av föräldrarna är elektriker (det är de inte). Som jag tolkar det måste jag dessutom få avtalsenlig lön eftersom jag måste arbeta i ett företag anslutet till EIO (som följdaktligen har kollektivavtal med SEF). Jag kan inte på fritiden lägga tid på att tillskansa mig kunskaperna som krävs. Eller kan och kan, det är klart jag kan, men jag får inte räkna tiden.

Lagstiftningen kring körkort är på sätt och vis hårdare som du beskriver, men också betydligt bättre såtillvida att man tittar på faktisk kunskap och inte "tid i yrket". Dessutom är den uppdelad, något jag alltid tjatar om.

Hur som helst sammanfattades liknelsen med körkort bäst av Mikael_L i det episka svaret i min gnälltråd efter att ESVs GD hade gjort ett dumt (i mitt tycke) uttalande.

Mikael_L
E elmont skrev:
Kan vi inte hålla den här tråden fri från behörighetsdiskussionen, dom brukar ju mer eller mindre urarta och skulle man ha synpunkter kan man ju väcka någon av dom många g:a behörighetstrådarna.
Precis, och jag som fortfarande har denna enkät framför mig, måste ju komma på vad jag ska svara (om jag ska svara). En behörighetstråd till hjälper inte ... :)

Men jag får liksom inte enkäten att gå ihop med vad som skrevs i mailet.
I mailet gällde det ett uppdrag att minska elinstallationsarbete.
Men enkäten frågar efter vilka fel jag lägger märke till i mitt dagliga arbete

...?
Jag får inte ihop detta, hur mina enkätsvar ska kunna hjälpa ESV framåt i sitt uppdrag ...

A
Varför satsar Elsäkerhetsverket inte på fler och enklare standarder? Om jag jämför med en dator så kan dom flesta koppla in saker i en usb-kontakt... varför inte bygga ledningar/kopplingar/kontakter/uttag/lampor/brytare i en så enkel standard så atg det är säkert för vem som helst att dona? Borde inte vara så svårt

tommib
E elmont skrev:
Ja, ok. Det har vi (typ samma människor) ältat rätt många gånger.

Efter att ha tittat på enkäten som Mikael_L la upp så verkar frågorna ändå rätt allmänt hållna. Ansatsen verkar vara att kartlägga vilken typ av problem som finns där ute. Gott så.

Man rapporterar själv följande. Sammanfattningsvis kan man konstatera att av 1800 elrelaterade bränder så hör 150 till den fasta anläggningen (ungefär i linje med tidigare statiskik, som givit siffror runt 10%). Det nya och mycket intressanta här är att man skriver att villor drabbas oftare än lägenheter samt att villor byggda före 1950 löper större risk än villor byggda efter 1980. Det vore mycket intressant att få faktiska siffror på detta. En slutsats man lätt drar är att det i huvudsak är anläggningens ålder som avgör (men detta kan förstås vara fel).

Hur stor andel hempul som orsakar bränder nämns inte, antagligen för att de inte har siffror på det. Det är garanterat mindre än 150 bränder per år i alla fall. Troligen långt mindre.

Som jag tidigare påpekat så skulle en ökad kunskap om el hos allmänheten eventuellt (troligen?) leda till att man uppdaterade sina gamla farliga anläggningar och denna statistik skulle gå ner. Okunskapen om el är farlig i sig för att man inte förstår vad det innebär att hålla anläggningen i gott skick. Kombinera detta med möjligheten att göra mer själv (förlåt, sista gången) så tror jag att vi skulle lyfta elsäkerheten avsevärt.

Precis som Mikael_L konstaterar ovan verkar inget av detta ha något med rubriken att göra. Det visar också i mitt tycke på ett feltänk hos ESV och en schizofren inställning till deras egen statistik. Rubriken antyder nämligen att det är det olagliga installationsarbetet som är farligt, inte anläggningens skick i stort. Med den statistiken de själva presenterar vore det klädsamt med kanske några fler frågor om anläggningens allmänna skick och ålder, istället för "catch-all" frågan om "Bristande underhåll". Den säger liksom inte så mycket...

Detta kanske kan vara något att skriva i någon av övrigt-rutorna?

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
tommib
A Alfons3301 skrev:
Varför satsar Elsäkerhetsverket inte på fler och enklare standarder? Om jag jämför med en dator så kan dom flesta koppla in saker i en usb-kontakt... varför inte bygga ledningar/kopplingar/kontakter/uttag/lampor/brytare i en så enkel standard så atg det är säkert för vem som helst att dona? Borde inte vara så svårt
Det är i princip redan så enkelt för normala hushållsinstallationer. Själva kopplandet alltså. Planeringen och dimensioneringen är svårare, ungefär som att välja rätt USB-pryttlar att koppla in
:)

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Det är i princip redan så enkelt för normala hushållsinstallationer. Själva kopplandet alltså. Planeringen och dimensioneringen är svårare, ungefär som att välja rätt USB-pryttlar att koppla in
:)
Min morsa håller garanterat inte med dig. :D :cool:

Hon skulle inte ens försöka skruva ihop en skarvsladd. Möjligen möjligen om livet hängde på det.

Men alla dessa människor är ju inte heller något problem för vare sig ESV eller skadestatistik pga hempul, då de absolut inte rör anläggningen det minsta.

Problemet med denna grupp av anläggningsinnehavare är främst icke-underhåll. Många sitter med mer eller mindre farliga elanläggningar p.ga gammal gummiisolerad kabel, trasiga eller lösa apparater, anläggningen saknar skyddsjord, JFB och petskydd osv osv.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får inte ihop detta, hur mina enkätsvar ska kunna hjälpa ESV framåt i sitt uppdrag ...
Dom vill att du svarar att du hittar mycket lampsladd, felaktigt materialval och icke fackmannamässigt utförda installationer. Det är typiska hemmapul. Sen kommer de driva linjen att obehörigt installationsarbete är ett stort problem och argumentera för skärpta regler, reglering av försäljning av elmateriel, osv.

Det tragiska är samtidigt att nästan alla bristerna i enkäten är enkla saker som kan undvikas med tydligt och lätt tillgänglig information. Bauhaus är ett bra exempel. Där har de en stor skylt med information från kabeltillverkaren. Vem som helst kan då hitta rätt kabel istället för att köpa lampsladd. Praktiskt taget alla materialvalsfrågorna handlar ju enbart om brist på installationsanvisningar och produktinformation. Ingen av dem är ju något som man varken behöver läsa ellära eller praktisera för att kunna tillgodagöra sig.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
C
O Steamboy skrev:
Dom vill att du svarar att du hittar mycket lampsladd, felaktigt materialval och icke fackmannamässigt utförda installationer. Det är typiska hemmapul. Sen kommer de driva linjen att obehörigt installationsarbete är ett stort problem och argumentera för skärpta regler, reglering av försäljning av elmateriel, osv.
Exakt så jag också tänker. "Förekomsten av lampsladd i fasta installationer tyder på ..." och så kan man fylla på med sina vanliga förutfattade meningar. :poop:

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min morsa håller garanterat inte med dig. :D :cool:

Hon skulle inte ens försöka skruva ihop en skarvsladd. Möjligen möjligen om livet hängde på det.

Men alla dessa människor är ju inte heller något problem för vare sig ESV eller skadestatistik pga hempul, då de absolut inte rör anläggningen det minsta.

Problemet med denna grupp av anläggningsinnehavare är främst icke-underhåll. Många sitter med mer eller mindre farliga elanläggningar p.ga gammal gummiisolerad kabel, trasiga eller lösa apparater, anläggningen saknar skyddsjord, JFB och petskydd osv osv.
Nej, men hon har ju dig :) Min morsa skulle nog inte heller hålla med...

Jag förstår vad du menar. Som du själv konstaterar så ligger dock problemet hos den gruppen av människor snarare i att man inte förstår varför de platta 60-talsuttagen utan petskydd måste bytas när barn flyttar in och varför gammal textilkabel till lampor inte bara är snyggt och tidstypiskt utan också en brandfara. Detta är åtkomligt med information till dem som är nominellt intresserade. Man kanske skulle satsa på en skrift likt den andra hela landet nyligen fick hem...

Mitt problem med den här ansatsen, som skulle kunnat vara god, är att den i vanlig ordning har undertonerna av "hempul är roten till allt ont, och annars är det polska/baltiska/rumänska/whatever byggfirmor". Lite som att svenska firmor med EKP och liknande inte kan göra fel. Frågorna, som Steamboy säger, talar för det.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
richardtenggren
Alla elektriker som kopplar åt sig själva där hemma, klassas det också som hemmapul? Då det verkar vara få som innehar egen licens? Om jag förstått det rätt så får de som innehar licens koppla själv där hemma.

Varför krävs det inte att alla verksamma elektriker innehar licens, är det så ”svårt” och tidskrävande?

O
Det är precis som du säger. Majoriteten av landets elektriker är vad som tidigare kallades "yrkesmän". De får enbart koppla på arbetstid då de omfattas av företagets egenkontrolprogram och det finns minst en auktoriserad elinstallatör som ansvarar för regelefterlevnad.

Enligt Fredrik Sjödin som tidigare var överinspektör på ESV föreslogs personlig behörighet under arbetet med den nya lagen men det avfärdades eftersom det inte ansågs vara samhällsekonomiskt försvarbart. Vi har inte fått någon rimligt förklaring av vad det betyder.

O Steamboy skrev:
Allvarligt talat: Hur svårt skulle det vara att ta fram en lite mer omfattande PDF eller en serie YouTube-filmer som går igenom grundläggande ellära, ger goda råd om hur man bryter strömmen, säkerställer att det är spänningslöst, visar hur man lämpligast avisolerar en kabel, part eller ledare, förklara de vanliga typerna av strömbrytare och lampkopplingar, ge tips och råd om hur man monterar stickproppar, går igenom det vanligaste installationsmaterialet och visar vad som skiljer kvalitét ifrån dåligt skräp, osv.
Som den här alldeles förträffliga guiden som redan finns?
https://www.gelia.se/globalassets/g...yr_info_gelia_pdf/4099000011_elguide_1707.pdf

Har upptäckt att flera tillverkare av el, vvs, fästelement mm har riktigt bra guider!!
Det är lätta att läsa, sakliga, innehåller all information, visar hur man gör, bra uppställt osv=> Allt man behöver BÅDE som lekhen och yrkeshen:

En riktig yrkeshen tar precis som en riktig lekhen reda på hur det skall göras rätt och riktigt och gör på det viset, skillnaden är att yrkeshen gör samma saker så ofta att hen inte behöver kolla i instruktionen varje gång och därmed blir mycket snabbare över tid, särskilt som hen snabbt har gjort tillräckligt många misstag för att ha lärt sig något. Dessutom kanske en kompis-yrkeshen är vänlig och delar mig sig av hur hen bör göra för att slippa göra samma misstag som kompis-yrkeshenen redan gjort många gånger.

En dålig lekhen och en dålig yrkeshen har också en sak gemensamt: Ingen har en aning om vad de håller på med och båda borde låta bli!

(fy vad jag ogillar "hen": Lekman, yrkesman)

• Gilla
exxy19
  • Laddar…
Branschen ligger väl på och staten vill ha in skatter, men egentligen har vi inga stora problem med elsäkerheten. Trist med en regering som är inne och petar i allt från vedspisar till enkla eluttag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.