13 464 läst ·
89 svar
13k läst
89 svar
Elsäkerhetsverket vill ha hjälp
Behöver Elsäkerhetsverket egentligen agera, annat än med nån informationskampanj ibland?
Visa hur många elolyckor som sker med "hobbypulare".
Visa hur många försäkringsärenden som nekas ersättning när o-certifierad elinstallatör misslyckats med något, som leder till eldsvåda.
Visa vad man som beställare ska göra för att försäkra sig om att elinstallatören är certifierad och har ansvarsförsäkring.
Visa hur många försäkringsärenden som nekas ersättning när o-certifierad elinstallatör misslyckats med något, som leder till eldsvåda.
Visa vad man som beställare ska göra för att försäkra sig om att elinstallatören är certifierad och har ansvarsförsäkring.
El, av den typ som man arbetar med i ett normalt hus, är inte så himla komplicerad. Kraven för att bli certifierad idag handlar mer om att göra elektriker till ett skrå än faktisk säkerhet. En normalbegåvad människa behöver inte 1 års utbildning och 2 års praktik(!) för att på ett säkert sätt montera upp ett vägguttag eller gräva ner en kabel till friggeboden.
Jag tror att bättre information och en betydligt tillgängligare grundutbildning för enklare arbeten (I stil med Motorsågskörkortet, som sparat en hel del liv) skulle hjälpa. Då kan man också lära folk vad som faktiskt är farligt, och som man skall be om hjälp av ett proffs med, och vad som man kan göra utan problem.
En annan sak man skulle kunna göra för att förbättra säkerheten är en obligatorisk inspektion av alla anläggningar kopplade till elnätet vart 10:e år eller så. Då skulle man kunna fånga upp och få bort mycket farligt. Jag upplever att gamla slitna anläggningar, som ingen vågar ta i för att el är så farligt, och klåpare till hantverkare, är ett större problem än hemma fixare.
Jag tror att bättre information och en betydligt tillgängligare grundutbildning för enklare arbeten (I stil med Motorsågskörkortet, som sparat en hel del liv) skulle hjälpa. Då kan man också lära folk vad som faktiskt är farligt, och som man skall be om hjälp av ett proffs med, och vad som man kan göra utan problem.
En annan sak man skulle kunna göra för att förbättra säkerheten är en obligatorisk inspektion av alla anläggningar kopplade till elnätet vart 10:e år eller så. Då skulle man kunna fånga upp och få bort mycket farligt. Jag upplever att gamla slitna anläggningar, som ingen vågar ta i för att el är så farligt, och klåpare till hantverkare, är ett större problem än hemma fixare.
De två första skulle inte bli en bra kanpanj. För det skulle visa att det inte är farligt med hemapul enligt statistiken. Därför använder ESV vanligtvis alternativ fackta.N Nisken skrev:Behöver Elsäkerhetsverket egentligen agera, annat än med nån informationskampanj ibland?
Typ: Det börjar ofta brinna för att elektriska apparater går sönder, så hemapul är farligt!
Jag har aldrig fattat hur de drar den slutsatsen.
Men vill man bli av med att folk gör olagliga saker så är det ända sättet som fungerar att göra det lättare att göra på det lagliga sättet än på det olagliga.
Så länge det är svårt, tidskrävande och dyrt att följa lagen så kommer folk ta genvägar.
Man kanske kunde fråga utomlands i länder där man har system som tillåter mer eget arbete, dvs det man specifikt undvek att göra i "internationell utblick" i Bo Diczfalusys utredning. Man kan också fråga genom att göra en studie (var det inte någon som sa att det gjordes?) på hur mycket man kan lära upp en medelsvensson på någon kvällskurs. Man kan också sätta ihop en panel och fråga, med fler deltagare än elektrikerna. Det är lätt att bli hemmablind, speciellt när branschen är så marinerad i att "ingen annan kan något". Här* är väl ett ganska bra ställe att fråga och om inte ESV är helt obegåvande borde BH finnas på deras radar eftersom t.ex. Fredrik Sjödin brukade jobba där.E elmont skrev:
* Många i BHs eldel kommer knappast representera medelsvensson, men frågorna som folk ställer gör det.
Hej.Mikael_L skrev:
Vad får dig att tro att de vill minska det olagliga installationsarbetet?
TS skriver: ESV undersöker "Insatser för bättre information till allmänheten om elinstallationer "!
(Tydligen ska det översättas med: "Vilka mer hyss och dumheter kan vi hitta på för att göra det så jobbigt och olagligt som möjligt för den hedervärda allmänheten"
Eller: Först vill de kanske undersöka vad problemet är och hur stort problem det är eller om det ens är ett problem? Då är det kanske bra att fråga elektriker som stöter på "problemet" varje dag.
De kanske också (senare, beroende på eventuella svar) planerar att fråga "allmänheten" om hur ofta de bryter mot lagen och på vilket sätt. (Jag misstänker att svaren kanske inte är så användbara, vad vet jag.
Efter undersökning och eventuellt klarläggande av ett eventuellt problem, troligtvis utifrån en säkerhetsaspekt för dig och mig, kanske ESV DÄREFTER har information för att göra rekommendationer.
KANSKE rekommendationerna blir: Lättnader i kraven och samtidigt mer information till allmänheten!
Det vet vi inte! Men, dumt att chansa och bäst att anklaga dem i förväg, för säkerhets skull.
Deras uppgift är ju att göra det så svårt och dyrt som möjligt för hemmapulare. Säkerhetsaspekten är ju endast ett svepskäl.
Det enda rätta vore att fråga ESV om vilken uppgift de har, hur de tänkt lösa den och därefter agera med dem.
Mitt förslag är att ESV tittar på lösningar som redan finns, tex i andra länder. Ev några djupintervjuer med elektriker och parallellt med detta fortsätter (effektiv och generell) informationskampanj till allmänheten för att på så sätt kunna göra lättnader i regelverket.
Jag misstänker dock att mitt förslag INTE är vad ESV kommer att göra. Dock vill jag inte dra några förhastade slutsatser.
I mitt första inlägg ser du brödtexten i deras mail.Cristar skrev:
Där stod det ju ordagrant
"Elsäkerhetsverket har fått i uppdrag av regeringen att genomföra åtgärder för att minska det olagliga elinstallationsarbetet."
Vilket jag, kanske lite dumt, tolkade som att de just ville minska det olagliga elinstallationsarbetet...
hmhm
Ok. Jag måste ha förbisett det på något sätt. Dumt av mig.Mikael_L skrev:
I mitt första inlägg ser du brödtexten i deras mail.
Där stod det ju ordagrant
"Elsäkerhetsverket har fått i uppdrag av regeringen att genomföra åtgärder för att minska det olagliga elinstallationsarbetet."
Vilket jag, kanske lite dumt, tolkade som att de just ville minska det olagliga elinstallationsarbetet...
hmhm
Vi vet ännu inte hur ESV ämnar göra detta.
Det finns två lösningar. Minska (det olagliga elinstallations)arbetet på något sätt eller ändra regelverket så att det inte är olagligt längre....
Jag misstänker att ESV i slutänden kommer med en "informationskampanj i syfte att minska det olagliga elinstallationsarbetet".
Jag är tacksam att ESV arbetar för att göra livet säkrare för oss i Sverige. Dock vill jag inte att de spenderar så mycket av mina skattepengar....
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Elsäkerheten är skyhög i Sverige jämfört med många länder. Absolut är varje olycka tragisk och hemsk, och absolut skall vi sträva mot än säkrare installationer och färre olyckor/incidenter. Att utföra vanliga installationer i en vanlig villa/lägenhet (dvs enfasinstallationer, dra fk i rör, sätta dosor, förlägga slang/rör, osv) är inte raketvetenskap och bör absolut inte kräva en behörighet för att få göras. Detta gagnar endast yrkesgruppen (vilka såklart vill se än hårdare restriktioner). Rätt information och lättillgänglig information är nyckeln.
Varför antalet elolyckor orsakade av just hemmapul inte tydligt redovisas är just för att de är försvinnande få. De finns och de borde inte finnas, men förbud, lobbyist, frågor till partiska grupper, osv kommer inte att förändra statistiken (vilket flera redan påpekat). Kanske borde vi skära ner på historielektionerna, religionslektionerna eller någonting annat lika oanvändbart i skolorna för att ge lektioner i hemmapularel och andra viktiga och ibland livräddande "ämnen" som faktiskt kommer att ge resultat. Då kanske de försvinnande få fulelinstallationerna kan försvinna helt från olycksstatistiken.
Just åldern på material och installation är jag fullkomligt övertygad om är den stora elefanten i statistiken. Någon antydde detsamma tidigare.
Att lagstadga att jfb och jord skall finnas i en installation är också en väldigt god väg att gå, och då inte endast i nyinstallationer, utan att det faktiskt måste finnas i varje hus/installation oavsett ålder. Snacka om att incidenterna hade minskat eller kanske rent av nästan försvunnit.
Just mine $0.25.
Varför antalet elolyckor orsakade av just hemmapul inte tydligt redovisas är just för att de är försvinnande få. De finns och de borde inte finnas, men förbud, lobbyist, frågor till partiska grupper, osv kommer inte att förändra statistiken (vilket flera redan påpekat). Kanske borde vi skära ner på historielektionerna, religionslektionerna eller någonting annat lika oanvändbart i skolorna för att ge lektioner i hemmapularel och andra viktiga och ibland livräddande "ämnen" som faktiskt kommer att ge resultat. Då kanske de försvinnande få fulelinstallationerna kan försvinna helt från olycksstatistiken.
Just åldern på material och installation är jag fullkomligt övertygad om är den stora elefanten i statistiken. Någon antydde detsamma tidigare.
Att lagstadga att jfb och jord skall finnas i en installation är också en väldigt god väg att gå, och då inte endast i nyinstallationer, utan att det faktiskt måste finnas i varje hus/installation oavsett ålder. Snacka om att incidenterna hade minskat eller kanske rent av nästan försvunnit.
Just mine $0.25.
Det gjorde utredaren (Bo Diczfalusy). Han valde konstigt nog bara de länder som hade liknande system och valde bort länder med mer liberala regler.Cristar skrev:
Man kan lätt få det intrycket när de inte använder praktiker som man gör i alla andra säkerhetskritiska branscher (=personlig behörighet och verifierad kompetens).Cristar skrev:
Jag förstår inte alls vad detta har med hempuleri att göra överhuvudtaget?Mikael_L skrev:
Nu fick jag äntligen tid att öppna och kolla enkäten ifråga.
Den verkar mest inrikta sig på att ESV vill att vi berättar vilka fel och farligheter vi lägger märke till.
Inget är direkt riktat mot vare sig vårdslösa hempulare eller slarviga eller dåliga elektriker.
Möjligen är det första ett faktum och det andra en omöjlighet i deras världsbild ... Så att det inte ens behöver funderas på ...
Men de två första sidorna (av fyra) visar väl rätt bra vad det handlar om ...
[bild]
[bild]
De allra flesta elinstallationer en installatörer kommer i kontakt med är utförd av fackman!