R roli skrev:
Sedan har vi ju problemet för dem som VILL anlita en elektriker för att montera upp ett nytt eluttag. Men de får ingen som vill ta det uppdraget/jobbet. Vad händer då, jo man frågar släktingar, vänner, kompisar, söner, döttrar o.s.v. Och då blir det ju hemmapul......
Beror på vad det är för en firma man tar kontakt med.
Stora firmor vill inte åta sig sådana jobb eftersom de inte kan få fulla dagar.
Men det finns mindre firmor som åtar sig den typen av jobb

Jag har ringt både större installationsföretag och enmansfirmor för att byta strömbrytaren i mätarskåpet. Hittills har ingen nappat.
Tyvärr måste man återställa plomberingen av mätaren, annars hade jag kunnat göra det själv...

Och är man bara beredd att betala så tror jag nog att man hittar någon som ställer upp men oftast tycker/tror man att det blir för dyrt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alla har tackat nej utan att fråga vad jag är beredd att betala.

E elmont skrev:
Och är man bara beredd att betala så tror jag nog att man hittar någon som ställer upp men oftast tycker/tror man att det blir för dyrt.
Det finns iofs ganska många trådar i det här forumet där trådskaparen, efter att ha fått offert el. räkning på småjobb, numera tycker/vet att det blev för dyrt...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Enklare hempul är tillåtet, och enklare hempul finns beskrivet på ESV:s hemsida vad som räknas med det.
Står också (kanske inte helt ordagrant), att man ska ha nödvändig kunskap.
Varför ska de då lägga ut instruktioner på hur det ska göras?
Har man inte den basala kunskapen ska man inte göra det.
:cool:
Kan ju finnas personer, som tror sig ha basal kunskap, men som inte tänker på allt, som sedan ger sig på i.o.f. s. godkända reparationer. Då skulle instruktioner kunna göra att elsäkerheten i landet faktiskt höjs!

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Enklare hempul är tillåtet, och enklare hempul finns beskrivet på ESV:s hemsida vad som räknas med det.
Står också (kanske inte helt ordagrant), att man ska ha nödvändig kunskap.
Varför ska de då lägga ut instruktioner på hur det ska göras?
Har man inte den basala kunskapen ska man inte göra det.
Vill man införskaffa sig den kunskapen så finns det kurser på komvux som är fria att söka.
Väntar med spänning på påhopp från forumets alla hempulare som skrivit här ang en hempularlicens
(Tänk på att hålla en hövligt ton så att ni inte blir bannade av någon moderator)
:cool:
Det här är precis det Steamboy beskriver. Tänket att man ska ha en viss kunskap "men vi tänker inte hjälpa dig med den". Det är så totalt bakvänt när det gäller säkerhet, det är en småsint skråmentalitet som står bakom. De saker man får göra tarvar knappast någon kurs på komvux, snarare en timme instruktion av någon normalbegåvad. Att få till vissa praktiska saker, som skalning, kräver lite övning men knappast mycket.

Till saken hör också att "elektrikern" som kommer hem behöver ha absolut noll kunskaper. Det räcker med anställning i en firma med egenkontrollprogram och en auktoriserad installatör för regelefterlevnad. Som jag uttryckt tidigare är detta system ur säkerhetssynpunkt vanvett.

Elbranschen skulle kunna lära mycket av VVS. Tydliga monteringsinstruktioner tillgängliga för alla. Lyckligtvis finns andra aktörer på marknaden som täcker upp bristerna, t.ex. Kjell & Co med sin utmärkta "Så funkar det". Fritt tillgänglig via deras hemsida.

För att ge ett exempel: Ditt sätt att tänka skulle innebära att man t.ex på trafikverket skulle säga till allmänheten att " Om du inte kan köra bil ska du inte heller göra det. Det finns massa regler och trafikmärken och sånt men vi tänker inte berätta vad de betyder. Åk taxi överallt istället".

Var det tillräckligt hövligt?

• Gilla
Enolf och 22 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det här är precis det Steamboy beskriver. Tänket att man ska ha en viss kunskap "men vi tänker inte hjälpa dig med den". Det är så totalt bakvänt när det gäller säkerhet, det är en småsint skråmentalitet som står bakom. De saker man får göra tarvar knappast någon kurs på komvux, snarare en timme instruktion av någon normalbegåvad. Att få till vissa praktiska saker, som skalning, kräver lite övning men knappast mycket.

Till saken hör också att "elektrikern" som kommer hem behöver ha absolut noll kunskaper. Det räcker med anställning i en firma med egenkontrollprogram och en auktoriserad installatör för regelefterlevnad. Som jag uttryckt tidigare är detta system ur säkerhetssynpunkt vanvett.

Elbranschen skulle kunna lära mycket av VVS. Tydliga monteringsinstruktioner tillgängliga för alla. Lyckligtvis finns andra aktörer på marknaden som täcker upp bristerna, t.ex. Kjell & Co med sin utmärkta "Så funkar det". Fritt tillgänglig via deras hemsida.

För att ge ett exempel: Ditt sätt att tänka skulle innebära att man t.ex på trafikverket skulle säga till allmänheten att " Om du inte kan köra bil ska du inte heller göra det. Det finns massa regler och trafikmärken och sånt men vi tänker inte berätta vad de betyder. Åk taxi överallt istället".

Var det tillräckligt hövligt?
Mycket hövligt Tommi
Men om jag inte missminner mig så finns det liknande instruktioner ang el på nämnda sida.
Vad gäller din liknelse med bilkörning så är de reglerna hårdare, Som jag tolkar det så är det:
Har du inte körkort så får du inte ens köra bil till butiken i nästa kvarter.
Du är tvungen till att betala dyra pengar för att få den kunskapen, och behörigheten.
Även om du kör privat så finns det regelverk

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det finns iofs ganska många trådar i det här forumet där trådskaparen, efter att ha fått offert el. räkning på småjobb, numera tycker/vet att det blev för dyrt...
Är det för att man inte vill betala vad det kostar?
Låter man bli att gå till tandläkaren för att denne har en skyhög timkostnad?
Till oçh med högre än vad en elektriker debiterar:rolleyes:

Finns det någon statistik på vad detta "olagliga" installationsarbete kostar i människoliv och pengar? Hur många i Sverige under tex 2017 dog pga hempul och hur många bränder inträffade det?

U Uffe A skrev:
Mycket hövligt Tommi
Men om jag inte missminner mig så finns det liknande instruktioner ang el på nämnda sida.
Vad gäller din liknelse med bilkörning så är de reglerna hårdare, Som jag tolkar det så är det:
Du är tvungen till att betala dyra pengar för att få den kunskapen, och behörigheten.
Skillnaden är att med ett körkort räcker det med att visa att du kan reglerna och kan köra bil, du behöver inte ha kört bil tillsammans med någon i fem år först.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu fick jag äntligen tid att öppna och kolla enkäten ifråga.

Den verkar mest inrikta sig på att ESV vill att vi berättar vilka fel och farligheter vi lägger märke till.
Inget är direkt riktat mot vare sig vårdslösa hempulare eller slarviga eller dåliga elektriker.

Möjligen är det första ett faktum och det andra en omöjlighet i deras världsbild ... Så att det inte ens behöver funderas på ...

Men de två första sidorna (av fyra) visar väl rätt bra vad det handlar om ...
Skärmdump av en enkät om fel i elanläggningar med flervalsfrågor och textfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkätformulär med flervalsfrågor om fel i elanläggningar och kvalitet på elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
Eftersom vi har nolltolerans så är det ytterst få som drabbas, men även om det bara är en så är det en för mycket.
Till stor del beror det låga antalet olyckor på just dom relativt hårda kraven som vi har och på den respekt för ström som finns hos allmänheten.
Det finns ett antal länder där olyckorna är betydligt vanligare, jag har själv två bekanta som avled på en semesterort pga bristande elsäkerhet.

• Gilla
MiniElektrikern och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu tycker ju jag att det är mycket låga krav på elektrikerna själva.

Men dock som du säger, mycket höga krav på den övriga allmänheten.

U Uffe A skrev:
Vad säger du om att alla som är anställda på kommunen inte behöver eget körkort utan det räcker att en ansvarig har körkort?

Vad säger du om att alla på ”Swebuss” inte har eget körkort utan det räcker med att VDn har DE-körkort?

• Gilla
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.