Det är inte förbjudet att begrava slangen i isolering, men du får som sagt själv räkna ut mycket mycket den tål. Troligen räcker att gå ned ett snäpp på säkringen eller gå upp ett snäpp på ledararean, eller ta fram ett förslag på hur man förhindrar kontinuerlig och långvarig överbelastning. Vi har inga rapporter om brända ledningar så det är ju inget problem i praktiken, risken för genomspikning är nog större, men är det rätt för det? Det blir i alla fall inte rätt bara för att "alla" elektriker gör fel...

karlmb skrev:
Egentligen borde det väl iaf vara ok för alla rör att ligga inne i isolering om de endast ska användas för belysning? Är det en giltig orsak för att strunta i effektproblemet?
Om ledningen endast matar fast ansluten belysning kan du dimensionera ledningen efter belysningen maxeffekt ja. Men det är samtidigt en dålig ide eftersom man normalt inte gör så...vi har många trådar om hur svårt det kan va att installera ett uttag, det är inte många som skulle fatta att denna ledning då inte får innehålla uttag.

llehs skrev:
Bo, helt allvarligt:
Kan du inte ta och skriva en bok?
Tack, men jag är inte behörig att skriva några böcker... Jobbar visserligen just nu med att plocka ihop lite material kring dimmers som jag lovade i en annan tråd, för någon månad sedan eller två...det blir dock inte många minuter gjort per dag.

Om ledningen endast matar fast ansluten belysning kan du dimensionera ledningen efter belysningen maxeffekt ja. Men det är samtidigt en dålig ide eftersom man normalt inte gör så...vi har många trådar om hur svårt det kan va att installera ett uttag, det är inte många som skulle fatta att denna ledning då inte får innehålla uttag.
Men om det är fast installation så kan det ju styras till att ha all matning i höjd med väggutagen och endast gå uppåt därifrån för belysning. Ingen lär väl koppla på ett uttag uppe i en takdosa eller där det sitter en brytare?
Men visst, man kan ju inte se in i framtiden .. och det är ju svårt att säkra ner just lokalt alla faser som går uppåt. ..i dosorna. Men det hade ju varit en smart lösning annars. ..
Sånt har de väl i England. .?

Kom på att det enda som egentligen är nån risk alls att tala om är om någon får för sig att sätta ett uttag intill eller istället för en ljusbrytare. Men de sitter ju nästan alltid intill dörrar och matas i mitt fall underifrån från en dosa eller vägguttag direkt under. Och det röret får ju kylning från dörrkarmen.
Så det borde funka utmärkt.

Nästa fråga:
Vilka rör får man egentligen använda i träväggar?
Måste det vara de beiga, eller grå slang?
Eller får man även använda de grå 3m rören som sägs vara för ingjutning?

Redigerat:
Färgen spelar ingen roll och dom som man kan använda vid gjutning är bara lite starkare (bättre och lite dyrare).

elmont skrev:
Färgen spelar ingen roll och dom som man kan använda vid gjutning är bara lite starkare (bättre och lite dyrare).
Jag gillar de för gjutning bättre också , de har inbyggd skarvände och enda nackdelen är väl att de viker sig lätt när det är kallt, typ +10 eller så . Då får man köra med värmepistol innan man kröker.
Men jag fattar inte varför de flesta väljer vanliga vp-rör, de gånger jag sett att man har de grå har de alltid varit mkt billigare.
På kontinenten verkar det bara finnas de grå.
Så det är kanske konkurrensen som drar ner priset.
Som vanligt i Svedala. ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.