Har sett skräckhistorien om hur varma fullt belastade FK 1,5 avsäkrade tll 10A blir om man lägger röret mitt inne i ett bjälklag t.ex, i isoleringen.
Så, hur ska man egentligen dra rör i innerväggar?
Å ena sidan ska man ju se till så att det inte är möjligt att skruva eller spika rakt i rören.
Så det talar ju för att borra för rören mitt i reglarna (95-reglar).
Men om man då isolerar bra för ljud, så hamnar nu rören mitt i isoleringen och kan överhettas...
(Samma problem finns egentligen i ytterväggarna också, ska man undvika skruv o spik så måste ju rören in en bit i isoleringen)
Så, vilken regel ska man låta styra här..?
Och det här med spikskydd, det har jag aldrig sett, ska det sättas plåtrör i alla träreglar eller vad?

Man sätter inte spikskydd när man drar slang/rör, man utför inte en elanläggning så att man mer än undantagsvis fullbelastar trådarna, är det stålreglar använder man naturligtvis dom "hål" som redan finns i reglarna, man jackar inte ur reglar utan borrar nära regelkanten, genomspikning av rör/slang är ett marginellt problem som sällan förekommer för man håller reda på vart rören går när man sätter skivorna. Risken att man i senare skeden ska spika/borra/såga i befintliga rör/slang är låg och tanken är att skulle man spika i ett rör så ska dom lösa trådarna flytta på sig inne i röret/slangen.

tommib
Var det inte Mikael_L eller mycke_nu som körde ett test med en isolerad vägg och faktiskt mätte?
Annars är det ju detta som är anledningen till att man ska följa rummets linjer och dra rakt mellan dosor så att man kan gissa var rören går i efterhand.

Bo.Siltberg skrev:
[länk]
[länk]

Rör/slang ska ligga närmast väggskivan, så reglar ska jackas ur, inga hål i mitten. Ett sätt att undvika spik är kanske att fota rördragningen, förutom att göra en "förväntad" rördragning. Spikskydd brukar inte finnas på hyllan hos grossisterna...
Finns det någon praktisk anledning till att det ska jackas ur istället för borras med hål i mitten på regeln?

Man står inte och jackar ur reglar utan man borrar hål. Att man vill ha rör/slang emot skivorna beror på att man då inte får isolering runt röret och därmed lite bättre kylning. Men blir röret så varmt att det måste kylas har man missat i "konstruktionen, det ska dimensioneras så att det inte blir varmt.

Reglarna ska jackas ur, inte borras hål

Reglerna säger ganska lite om detta, men några saker som nämns är:

- Rör ska läggas närmast väggytan. Detta är ett råd som inte måste följas, men lägger man rören inne i isoleringen måste man själv ta reda på hur mycket de får belastas. De vanliga tumreglerna för kombinationerna 10 A/1.5 mm² och 16 A/2.5 mm² håller inte formellt. I praktiken är det dock ingen fara eftersom det är svårt och dyrt att överbelasta ledningarna till den grad att de går sönder i dessa fall, men det är fortfarande formellt fel som kommer att föranleda en anmärkning - det spelar ingen roll hur många kilometer ledning elmont har lagt i isoleringen. Att gå igenom mitten på plåtreglar är dock inga problem.

- Dolda ledningar som är fastsatta ska dras horisontell, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. Det framgår inte av reglerna, men en gissning är att tanken med denna regel är just att man ska kunna gissa var ledningarna går genom att sikta rakt upp från ett uttag etc. Spikskydd krävs därför inte.

- Dolda ledningar som inte är fastsatta (kablar och flexslang) får följa den kortaste vägen mellan dosor (t.ex diagonalt) och ska då vara dragavlastad i ändarna och ha spikskydd vid reglarna. Återigen är gissningen att spikskydd krävs eftersom ledningarna kan komma att passera reglar på oväntade ställen. Däremellan ska kabeln/slangen glida utan för en spik. Att sedan så många struntar i spikskyddet att grossisterna inte har dem på hyllan är en annan sak. I vissa väggar kan man dessutom se en 18-filig motorväg med slang som är ganska svår att undvika med en spik...

Att ledarna inuti ett rör skulle glida undan för en spik tror jag inte ett ögonblick på. Det kan omöjligen vara tillåtet att penetrera den ena skyddsbarriären med en spik. Det kan ju för övrigt vara en krok som man få bra grepp om på utsidan.

Det är kanske en liten skillnad på teori och praktik när det gäller elinstallationer, det jag beskriver är hur det "ser ut" i minst 95% av alla elinstallationer. Rätt eller fel??? men verkligheten.

OK, anledningen att jag blev orolig är att jag inte tror snickarna som ska sätta skivorna är helt hundra..
Och då går det alltså inte bra att borra mitt i regeln då..
Men om det går bra i en plåtregel?
Ett annat sätta att lösa det hela är kanske att dra alla trådar efter att skivorna kommit upp,det var väl så rören var tänkta från början.? Sitter det spik/skruv i rören så lär man ju upptäcka det då.

Jo vist kan du gå igenom en regel på mitten om du vill bara slangen för övrigt ligger "utanpå" isoleringen. Det blir dock en omväg tycker jag...

Bo.Siltberg skrev:
Jo vist kan du gå igenom en regel på mitten om du vill bara slangen för övrigt ligger "utanpå" isoleringen. Det blir dock en omväg tycker jag...
Jo, och jag har tänkt använda rör, ingen slang här inte!
Hmmm

• Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
...mängder med välskriven, informativ text....
Bo, helt allvarligt:
Kan du inte ta och skriva en bok?
Du har ju redan mer än hälften klart om du plockar dina inlägg på forumet?
Jag lovar att köpa den.
Tack för all användaranpassad regeltolkning du delgett genom åren!

• Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
Sedan har jag ytterväggarna. ..
Har lagt ett installations skikt med 45x45 liggande horisontellt på dem.
Hade ju varit smutt om man kunde dra de vertikala rören innanför reglarna då skulle de ligga fint skyddade. Men det blir ju 45 mm in i isoleringen.
Kan man anse att det inte är för mkt isolerat?
Egentligen borde det väl iaf vara ok för alla rör att ligga inne i isolering om de endast ska användas för belysning? Är det en giltig orsak för att strunta i effektproblemet?

Redigerat:
Det är så en elektriker skulle göra.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
De elektriker jag haft hemma har dragit slang där det funnits plats. Dvs borrat ur reglar i innerväggar och sedan försökt hålla sig antingen högt eller lågt på väggarna. Inte en tillstymmelse till spikskydd.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.