3 198 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Elrör genom grund i efterhand?
På grund av att jag inte tänkte så långt vid tidpunkten före grundläggning funderar jag nu på följande.
Jag har alltså inga extra tomrör ut i marken för eventuell belysning.
Jag har ett två rör till garaget, ett för matning ström och ett för övrigt, kanske tele, data, vem vet...
Eftersom jag inte vill ha kabel på utsidan av grunden på ett nybyggt hus (det där skyddet i form av en halvrund plåt)... funderar jag på att borra rakt ner genom syllen, genom cellplasten, och ta ut rör i marken till någon slags kopplingsbrunn.
Grunden är platta på mark, med L-element, 50mm cellplast.
Har ni lust att bistå med lite för och emot i denna tankebana...?
Jag har alltså inga extra tomrör ut i marken för eventuell belysning.
Jag har ett två rör till garaget, ett för matning ström och ett för övrigt, kanske tele, data, vem vet...
Eftersom jag inte vill ha kabel på utsidan av grunden på ett nybyggt hus (det där skyddet i form av en halvrund plåt)... funderar jag på att borra rakt ner genom syllen, genom cellplasten, och ta ut rör i marken till någon slags kopplingsbrunn.
Grunden är platta på mark, med L-element, 50mm cellplast.
Har ni lust att bistå med lite för och emot i denna tankebana...?
Gissar att du har ingjutna värmeslingor.
Om du vet att du har ingjutna värmeslingor i betongplattan - borra I N T E i betongplattan. Borrar du igenom värmeslingan och den (troligtvis) är vattenburen.......då har du stora och dyra problem!
Göm hellre elkabeln i singelbädden runt huset.
En liten pekpinne, så att jag kan glänsa: Du har 200 mm cellplast i din platta och 50 mm cellplast kantbalksbeklädnaden. Så att även jag fick vara ordryttare.....
Om du vet att du har ingjutna värmeslingor i betongplattan - borra I N T E i betongplattan. Borrar du igenom värmeslingan och den (troligtvis) är vattenburen.......då har du stora och dyra problem!
Göm hellre elkabeln i singelbädden runt huset.
En liten pekpinne, så att jag kan glänsa: Du har 200 mm cellplast i din platta och 50 mm cellplast kantbalksbeklädnaden. Så att även jag fick vara ordryttare.....
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jo, men jag menar såhär...
Syllen som består av 45x170 ligger på kantbalken, utanpå 170mm stommen är det liggande 45x70.
45x70 ligger utdragen 1cm över grund. Så nästan hela 45x70 ligger rakt ovanför "kantbalksbeklädnaden" dvs rakt ovanför 50mm cellplast.
Om jag skulle borra rakt ned i mitten av 45x70 så bör jag komma rakt ned genom cellplasten och ut under grunden.
Och i cellplasten har jag inga golvvärmeslingor
Syllen som består av 45x170 ligger på kantbalken, utanpå 170mm stommen är det liggande 45x70.
45x70 ligger utdragen 1cm över grund. Så nästan hela 45x70 ligger rakt ovanför "kantbalksbeklädnaden" dvs rakt ovanför 50mm cellplast.
Om jag skulle borra rakt ned i mitten av 45x70 så bör jag komma rakt ned genom cellplasten och ut under grunden.
Och i cellplasten har jag inga golvvärmeslingor
Ja, jag tänkte mig något i stil med 20mm rör, eller kanske 32mm guling...
Men det jag också funderar på är om det är någon slags armering från täcksidorna in i cellplasten... men den kanske bara är limmad....
Men det jag också funderar på är om det är någon slags armering från täcksidorna in i cellplasten... men den kanske bara är limmad....
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Vill du dölja kablarna kan du ju alltid göra dina rörsläpp under en trappa eller ett upphöjt trädäck.
Lite data;
EKLK 5G2,5 E0423451 ytterdiameter 13,0mm
EKKJ 4x2,5/2,5 E1416024 ytterdiameter 15,0mm
S1XV-R (PEX) 5G6 E0012075 ytterdiameter 16,0mm
16-rör E1416002 innerdiameter 13,8mm
20-slang E0423451 innerdiameter 14,4mm
20-rör E1416003 innerdiameter 17,6mm
25-slang E1416024 innerdiameter 18,6mm
Lite data;
EKLK 5G2,5 E0423451 ytterdiameter 13,0mm
EKKJ 4x2,5/2,5 E1416024 ytterdiameter 15,0mm
S1XV-R (PEX) 5G6 E0012075 ytterdiameter 16,0mm
16-rör E1416002 innerdiameter 13,8mm
20-slang E0423451 innerdiameter 14,4mm
20-rör E1416003 innerdiameter 17,6mm
25-slang E1416024 innerdiameter 18,6mm
Så, sagt och gjort, inga problem! Var tvungen att ha två förlängare bara...
Följdfråga, vet någon om det finns färdiga produkter för övergång från slang för fiber till vanlig vp slang?
Alltså svart med grön rand, slät, styv...
Följdfråga, vet någon om det finns färdiga produkter för övergång från slang för fiber till vanlig vp slang?
Alltså svart med grön rand, slät, styv...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden