Hej,
Jag har problem med att grundvatten trycker genom golvet i min källare, vilket resulterar i 40cm vatten. Nivån blir aldrig högre än 40cm. Ritat utrymmet så gott jag kan, det är gjutet i botten ca 65cm upp, med en kant runtom på 10cm. Jag har ingenstans att pumpa vidare vattnet. Huset står på gammal åkermark och är gammalt timmerhus och står på en murad stengrund. Golvet är ca 1.2m under marknivå. Kan jag fylla upp utrymmet med något för att "få bort" vattnet? Eller kan jag bygga något regelverk och fästa på kanten med något sorts golv över och täta runtom med åldersbeständig plast under reglarna? Eftersom nivån aldrig stiger, så killgissar jag att det bör gå att bygga någon slags "tätskikt".
Jag har problem med att grundvatten trycker genom golvet i min källare, vilket resulterar i 40cm vatten. Nivån blir aldrig högre än 40cm. Ritat utrymmet så gott jag kan, det är gjutet i botten ca 65cm upp, med en kant runtom på 10cm. Jag har ingenstans att pumpa vidare vattnet. Huset står på gammal åkermark och är gammalt timmerhus och står på en murad stengrund. Golvet är ca 1.2m under marknivå. Kan jag fylla upp utrymmet med något för att "få bort" vattnet? Eller kan jag bygga något regelverk och fästa på kanten med något sorts golv över och täta runtom med åldersbeständig plast under reglarna? Eftersom nivån aldrig stiger, så killgissar jag att det bör gå att bygga någon slags "tätskikt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Menar du att du har en "pool" i källaren? Vad är det för material i golvet?
Har du ingen avvattning vid vägen utanför din utfart?
Har du ingen avvattning vid vägen utanför din utfart?
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Om golvet är gjutet så har det troligen inte varit vatten där från början. Är det kanske någon granne som har avvattning till din tomt? Då bör han sluta med det.
Den där vägtrumman, leder den till grannens åker eller till något vattendrag?
Den där vägtrumman, leder den till grannens åker eller till något vattendrag?
Mja närmsta granne är 60-100 meter bort. Den leder ut på åkern vidare till en bäck/vattendrag.T Thomas_Blekinge skrev:
Hur är det med dränering runt huset?F Fjunflas skrev:Hej,
[bild]
Funkar och funkar... Du kommer inte ha någon öppen vattenytan längre men vattennivån ändras ju inte. Men det kanske räcker som åtgärd, åtminstone för tillfället?F Fjunflas skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Vad är din tanke att göra med källaren om det går att få den torr?
Att bygga ett trädäck ovanpå vattnet går så klart. Det fungerar ju med bryggor. Men det verkar mycket opraktiskt att ha en damm under golvet. Kan ju fungera att odla ål i i och för sig.
Jag skulle bila upp ett grop och ställa ned en dränkbar punp för att kunna få ut vattnet. Med en tillräckligt lång slang finns det alltid någonstans du kan låta vattnet tömmas ut.
Att bygga ett trädäck ovanpå vattnet går så klart. Det fungerar ju med bryggor. Men det verkar mycket opraktiskt att ha en damm under golvet. Kan ju fungera att odla ål i i och för sig.
Jag skulle bila upp ett grop och ställa ned en dränkbar punp för att kunna få ut vattnet. Med en tillräckligt lång slang finns det alltid någonstans du kan låta vattnet tömmas ut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
En normal dränering kommer absolut inte lösa saken om man har vatten ståendes såhär. Då återstår bara pumpgrop eller komma fram till varför vattnet står så högt.
Klicka här för att svara