Ja jösses så det kan bli, är det första dagen på jobbet för alla där?? Ska väl en snickare veta hur det ska vara, iallafall i stora drag...
 
Ja man undrar hur branschen funkar. Har även provat en annan snickare som fick montera fönster och dörrar. Han satte dem i linje med fasadens ytterkant, så ungefär halva fönstret hamnade utanför reglarna, i luftspalt och fasad. Dörrarna hamnade så långt ut att trösklen stack ut 30 mm över kanten på sockeln. Det var en lokal och av flera bekanta en erkänt skicklig snickare som vi känner en aning. Det blev knepigt att säga till honom att han gjort fel och skulle göra om. Kändes inte aktuellt att anlita för resten av bygget heller.

För det här snickarlaget har jag tagit 4 referenser på (av de ca 10 jag fick) och fått idel positiva omdömen. De är helt enkelt erkänt skickliga men verkar göra fel ändå... Djup suck.
 
fredrikv skrev:
Ja man undrar hur branschen funkar. Har även provat en annan snickare som fick montera fönster och dörrar. Han satte dem i linje med fasadens ytterkant, så ungefär halva fönstret hamnade utanför reglarna, i luftspalt och fasad. Dörrarna hamnade så långt ut att trösklen stack ut 30 mm över kanten på sockeln. Det var en lokal och av flera bekanta en erkänt skicklig snickare som vi känner en aning. Det blev knepigt att säga till honom att han gjort fel och skulle göra om. Kändes inte aktuellt att anlita för resten av bygget heller.

För det här snickarlaget har jag tagit 4 referenser på (av de ca 10 jag fick) och fått idel positiva omdömen. De är helt enkelt erkänt skickliga men verkar göra fel ändå... Djup suck.
Jag tycker nog att du ska säga åt byggfirman att "gör om, gör rätt" (vilket även gäller elfirman). Du betalar för att få en tjänst utförd och självklart på ett korrekt sätt. Om det inte är på ett korrekt sätt, så är det ju inte vad du beställt.

//Patrik
 
inte för att det har med el att göra men: vad menar du med att det är fel att montera fönster/dörrar i linje med fasad, det är rätt vanligt förfarande skulle jag påstå....personligen skulle jag blivit upprörd om snickaren inte gjort så ;)

/F
 
Lite OT, men ändå intressant fråga:

I mitt område med nybyggda hus har inget hus fönsterkarmen i linje med fasadens ytterkant.

När dörr/fönster monterats med karmens ytterkant i linje med fasadbrädorna vilade bara ungefär halva karmen mot reglarna. Bortsett från värmeläckage blir montering av droppbleck, fönsterbleck etc svårt eller olämplig. Det beror säkert på vilken stil man har på huset och fasadens konstruktion men i det här fallet var det ganska tydligt. För dörrarna innebar det att ungefär halva tröskeln stack ut över betongsulan och hade alltså inget stöd under. Om man hade ställt sig på tröskelns yttre och tunnare del hade den säkerligen spruckit.

Dessutom är bostadshuset bara några meter bort och har fönstren monterade lite försänkt och jag bad snickaren att göra det så likt bostadshuset som möjligt.
 
Slutresultat:
Snickarna hade jobbat "omlott" och en hade råkat isolerat över de sista uttagen som den andre skulle flytta. De hade kommit på det i tid och inte gipsat över det utan skulle rätta till det nästa dag. Därför verkade det för mig som om de inte hade gjort rätt, de ställen jag kunde kontrollera skulle fixas.

Skulle ni tro på dem?

Jag tror på dem. De har fotograferat hela arbetet och visat mig bilderna.
Helt perfekt dragning är det väl inte nu heller, men det är i alla fall tillräckligt bra.
 
Släng upp bilderna !
 
fredrikv skrev:
Slutresultat:
Snickarna hade jobbat "omlott" och en hade råkat isolerat över de sista uttagen som den andre skulle flytta. De hade kommit på det i tid och inte gipsat över det utan skulle rätta till det nästa dag. Därför verkade det för mig som om de inte hade gjort rätt, de ställen jag kunde kontrollera skulle fixas.

Skulle ni tro på dem?

Jag tror på dem. De har fotograferat hela arbetet och visat mig bilderna.
Helt perfekt dragning är det väl inte nu heller, men det är i alla fall tillräckligt bra.
Är du säker på att det är snickare som är hos dej? För att inte tala om elektrikern...
 
Tobbe_3: Har inte bilderna än, och att lägga upp bilder på rätt monterade elrör verkar bara vara onödigt jobb även för ett sånt här eminent forum ;-)

Enk Projektet: Elektrikern är elektriker, det är fastställt bortom allt rimligt tvivel. Men han verkar en aning arbetsskygg...
 
Jag hoppas det blir bra till slut :D
 
Jodå, det ser lovande ut. Elrören är historia nu, vindskivor, underspikning, garageport, invändig spackling och målning är det som står på agendan. Det blir mitt finaste garage någonsin. Måste nog köpa finare bil för att matcha...

Skämt åsido har jag förstås kompromissat en del för att hålla kostnaderna nere. Tänkte återkomma med en "lessons learned" när allt är klart, har haft stor nytta av formet och vill gärna ge tillbaks till andra som ska ge sig in i byggandet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.