Elektrikern har nu gjort första dagens jobb på garaget som äntligen ska färdigställas och elektrifieras. Men han har dragit rören utanför regelstommen på flera ställen, alltså i luftspalten mellan stomme och fasad/vindduk. På de flesta ställena har han borrat hål för rören genom stommen men inte överallt. På några ställen har han klamrat slangarna i fasadbrädorna.

Vad tycks? Är detta ett ok eller vanligt sätt att dra elrören på?

/Fredrik

Ska det isoleras?

Byt elektriker, rören ska ligga på insidan helst mellan plasten och skivan eller mellan plasten och isoleringen. Att dra rör mellan utsidan vägg och insida är nått man i möjligaste mån ska undvika. Det är INTE fackmannamässigt med rör på utsidan och jag skulle inte godta det.

Ja, det ska isoleras. Jag har inte själv kontrakt med elektrikern. Verkar som att jag ska gå till huvudentreprenören och säga till...

fredrikv skrev:
Ja, det ska isoleras. Jag har inte själv kontrakt med elektrikern. Verkar som att jag ska gå till huvudentreprenören och säga till...
Ja, gör det och skriv här sen hur du lyckas med det.
I sakfrågan håller jag med elmont, du kan vara mycket påstridig om du behöver. Skulle vara kul om du lyckas inskärpa någon form av yrkesmässigt, fackmässigt tänkande i den plebej som installerar i ditt garage.

Tyvärr verkar det vara närmast legio, om man drar slutsatser av inläggen här på forumet, att jobb inom tex el-vvs utförs utan minsta kunskap, yrkesstolthet men till de mest fantasifulla debiteringsmodellerna.:)

fredrikv skrev:
Ja i så fall är det totalt helt åt helvete fel, som nämts så ska rören (för att dels undvika kallras) läggas "innåt" i väggen, typ mellan gips och isolering. Undantaget är ju precis där man eventuellt går ut till ett uttag eller belysning på utsidan men det handlar ju om några få cm.
För det första, är det en riktig elektriker som gör jobbet? 90% av totala mysko felinstalationer görs ju av en byggare som anser sig kunna alla delar i ett bygge (tänk även på det du också GK100 innan du generaliserar). I värsta fall får du ju dra ut någon kunnig konsult som får skriva rapport på det hela innan det är försent.

legio ?

Hoppas GK100 läser det då

olebull skrev:
Hoppas GK100 läser det då
Jag läser och korrigerar ordets användning omgående.:)

Jodå, då står man här med facit.

Entreprenören (min motpart i kontraktet) tog på sig skulden att inte ha informerat elektrikern om ändringarna. Han bekostar att elrören dras rätt. Så långt allt väl.

Sedan hade inte elektrikern tid att komma hit innan snickarna tog över, pratade med snickarna om att de kunde flytta rören. Dels skulle de flyttas till insidan av väggen, dels skulle dosorna justeras eftersom det skulle på ett lager 45-reglar till. Snickarna har förstås missat att rören inte ska ligga ytterst i väggen och bara fixat att dosorna hamnar rätt.

Till snickarnas fördel måste jag säga att de arbetat otroligt fort. Isolering, 45-reglar, ångspärr, nästan all OSB och hälften av gipset är på plats efter bara en dags arbete. De har dessutom satt ångspärren närmast OSB, poängen med att ha 45-reglar var ju också att få ångspärren mellan 145 och 45-reglarna så att den förblev orörd.

Nu känns det lite väl jobbigt att låta dem riva upp minst 15 m vägg med ångspärr och allt för att flytta rören rätt.
Kommer det att bli kondens i rören och kommer det att kortsluta på hela bygget?

Eller vad säger ni?

/Fredrik

Så rören sitter kvar mot ytterfasaden?
Tja, man få då plugga igen varje rör i ändarna med lite isolering, men jag vet inte om det är hållbart i längden.

Gör om, gör rätt.

Visar ju (tyvärr) att det finns goda skäl till att det skall vara olagligt för snickare att dra elrör. Snickaren har gjort sig skyldig till brott mot ellagen, när det då dessutom blir fel. så får de se till att göra om och göra rätt (och se till att göra det lagligt den här gången).

fredrikv skrev:
Jodå, då står man här med facit.

Entreprenören (min motpart i kontraktet) tog på sig skulden att inte ha informerat elektrikern om ändringarna. Han bekostar att elrören dras rätt. Så långt allt väl.

Sedan hade inte elektrikern tid att komma hit innan snickarna tog över, pratade med snickarna om att de kunde flytta rören. Dels skulle de flyttas till insidan av väggen, dels skulle dosorna justeras eftersom det skulle på ett lager 45-reglar till. Snickarna har förstås missat att rören inte ska ligga ytterst i väggen och bara fixat att dosorna hamnar rätt.

Till snickarnas fördel måste jag säga att de arbetat otroligt fort. Isolering, 45-reglar, ångspärr, nästan all OSB och hälften av gipset är på plats efter bara en dags arbete. De har dessutom satt ångspärren närmast OSB, poängen med att ha 45-reglar var ju också att få ångspärren mellan 145 och 45-reglarna så att den förblev orörd.

Nu känns det lite väl jobbigt att låta dem riva upp minst 15 m vägg med ångspärr och allt för att flytta rören rätt.
Kommer det att bli kondens i rören och kommer det att kortsluta på hela bygget?

Eller vad säger ni?

/Fredrik
Det låter lite tokigt det där. Både elen och bygg. :S

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.