D
E elmont skrev:
Stod det verkligen ojordade innan inlägget blev redigerat? Då måste jag ha sett helt fel.
som svar på att man kan byta till jordade uttag själv.
Ja, det stod ojordade hela tiden.

Redigeringen gällde enbart nolltråden till spisen.

Som många säger så behöver du inte byta allt, det luktar nästan lite som att elektrikern känner lukten av merförsäljning. Därav inte sagt att han har fel heller. Om ni ska riva ut det mesta av huset och renovera så är det ju helt sant att det är ett utmärkt tillfälle att dra om elen. Men det är nog snarare för att det är mycket enklare att göra det då, än att det faktiskt behövs.

Bästa sättet är nog som sagt att göra en inventering av vad som faktiskt sitter i ledningarna, gröngul jord är (tydligen, är ingen elektriker) standard sen 60-taletish, så det borde vara lugnt på den fronten, men vad du har för kablar i väggarna ser du rätt enkelt om du lyfter på några täcklock eller liknande.

Sen är det ju nog inte en dålig idé att bjuda hem en bunt elektriker från olika, väl ansedda firmor i trakten, och sen jämföra lite vad de har för åsikter. Tycker alla att du ska byta hela rubbet så är det antingen läge att fixa allt eller så har de bildat en el-kartell. Om man lockar med jobbuppdrag som man vill ha offert på så brukar det ju, i alla fall i min erfarenhet, inte kosta något att de kommer över och ser över vad man vill ha gjort. Men det beror ju också kanske på storleken på uppdraget.

M Musmatta skrev:
Hej!

Är väldigt nära att köpa ett 1970 tals hus i en mellanstor stad, där i princip allt är i orginal, men i väldigt bra skick. Huset är 120 kvm med källare.

Jag har inte gjort någon "elbesiktning", men misstänker att elen kommer att behöva göras om. De flesta uttag är ojordade, men vissa är jordade. Jordfelsbrytare saknas.

När jag har googlat så känns det i princip omöjligt att få fram ett ungefärligt pris på en elrenovering.

Vi kommer att renovera även kök och badrum, vilket jag antar kommer att bidra till en ökad kostnad.

Vad kan man räkna ungefär? Här läst allting mellan 50 till 250 000kr, och har ingen aning om vad som är rimligt.

Lite tips?
Den kommentar jag kommer att tänka på är att, som jag förstått det, det inte är tillåtet med jordade och ojordade kontakter i samma rum. Det måste vara antingen det ena eller det andra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer med ett antal inlägg här. Finns ABSOLUT INGEN anledning till att dra om elen i hela huset för att få 100% jordade uttag, finns inget mervärde av det idag. Det är ytterst få devices idag som har något mervärde av ett jordat uttag.
Håller med. Jordfelsbrytare och petskydd är viktigt. Men inte jordade uttag.

Har man "kontorsutrustning" är det vettigt med jordade uttag. Dvs kopiatorer, skrivare, servrar osv. Likaså hobbyrummet i källaren. Men sovrum, vardagsrum mm är det rätt onödigt.

Sen har jag bytt till jordat i varje rum jag renoverat, men det är för att jag bytt ut gamla kulo och tygledningar och då kändes det lika bra att köra jordat direkt. Om allt varit ojordat och petskyddat så hade jag låtit det vara. Men jordfelsbrytare bör man montera från första dagen, om man inte har det redan...

M Musmatta skrev:
Hej!

Är väldigt nära att köpa ett 1970 tals hus i en mellanstor stad, där i princip allt är i orginal, men i väldigt bra skick. Huset är 120 kvm med källare.

Jag har inte gjort någon "elbesiktning", men misstänker att elen kommer att behöva göras om. De flesta uttag är ojordade, men vissa är jordade. Jordfelsbrytare saknas.

När jag har googlat så känns det i princip omöjligt att få fram ett ungefärligt pris på en elrenovering.

Vi kommer att renovera även kök och badrum, vilket jag antar kommer att bidra till en ökad kostnad.

Vad kan man räkna ungefär? Här läst allting mellan 50 till 250 000kr, och har ingen aning om vad som är rimligt.

Lite tips?
Jag bor i ett hus från 1964, ojordat utom i kök och hall, 1 fas, jordfelsbrytare insatt i efterhand. Det funkar hur bra som helst. Gör inte mer än du måste

3 307an skrev:
Jag bor i ett hus från 1964, ojordat utom i kök och hall, 1 fas, jordfelsbrytare insatt i efterhand. Det funkar hur bra som helst. Gör inte mer än du måste
Bara för att det funkar behöver det inte vara säkert.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bara för att det funkar behöver det inte vara säkert.
Har heller inte sagt ätt det är säkert, ingen el är säker om man gör fel. Dock har huset funnits i 60 år, drygt, det finns 81 hushåll där och det har aldrig hänt något. Montera en jordfelsbrytare och använd all el med respekt, så är det lugnt

3 307an skrev:
1 fas, jordfelsbrytare insatt i efterhand.
Det där låter lite skumt. Du har väl rimligen trefas matning till huset? Om du då nu bara har en enfas jordfelsbrytare så låter det som någon man ex. installerat för kunna ha golvvärme eller eluttag i badrummet. Den skyddar inte hela huset (såvida du inte har enfas till huset, förekommer men är extremt ovanligt i Sverige).

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.